هود آشپزخانه چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

arya
16 فروردین 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
هود آشپزخانه چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

هود چیست؟

هود آشپزخانه، وسیله ای حاوی یک فن مکانیکی است که بالای اجاق گاز در آشپزخانه نصب می شود. این وسیله روغن موجود در هوا، دود، گرما و بخار را با تخلیه هوا و فیلتراسیون، از هوا حذف می کند. در آشپزخانه های تجاری، هود اغلب در ترکیب با دستگاه های اطفاء حریق استفاده می شود. این امر سبب میشود تا دود ناشی از آتش سوزی چربی، به خوبی تخلیه شود و آتش به سرعت خاموش شود. هود های هواکش تجاری نیز ممکن است با یک فن هوای تازه ترکیب شوند. این وسیله هوای بیرون را جذب می کند، آن را با بخارات آشپزی به گردش در می آورد و سپس توسط هود بیرون می کشد.

در اکثر هود ها، یک سیستم فیلتراسیون، روغن و سایر ذرات را حذف می‌کند. اگرچه بسیاری از هود های هواکش، هوا را به بیرون هدایت می کنند، اما برخی هوا را به آشپزخانه باز میگردانند. در یک سیستم چرخش، فیلترها ممکن است برای حذف بوها علاوه بر چربی استفاده شوند.

جریان هوای هود بر حسب لیتر در ثانیه (L/s)، متر مکعب در ثانیه (m۳/s) یا فوت مکعب در دقیقه اندازه گیری می شود.

این دستگاه در انگلستان به عنوان هود استخراج کننده، در ایالات متحده و استرالیا نیز به عنوان هود برد به عنوان شناخته می شود. به آن هود اجاق گاز، هود هواکش یا هود تهویه نیز می گویند. سایبان پخت و پز، فن استخراج، دودکش و دودکش برقی از جمله نام های دیگر این دستگاه میباشند.

توضیحات

یک هود، از سه جزء اصلی تشکیل میشود : یک دامن یا پنل جذبی که حاوی گازهای در حال افزایش است (همچنین به عنوان “توده خروجی” شناخته می شود)، یک فیلتر چربی و یک فن برای تهویه.

هودها، ممکن است مجرایی (هواکش)، یا بدون کانال (یا چرخشی) باشند. هودهای مجرایی، گازها را به فضای بیرون می رسانند. هودهای بدون مجرای هوا را فیلتر می کنند. اغلب از زغال فعال استفاده می کنند تا بو و ذرات دود را از هوا حذف کنند و سپس هوای تمیز شده را به آشپزخانه برگردانند.

یک سیستم مجرایی، همه اشکال آلودگی هوا را از بین می برد. در حالی که سیستم بدون کانال، گرما و رطوبت را به گردش در می آورد. علاوه بر این، یک سیستم کانالی نیاز به تعویض منظم فیلترها را از بین می برد و از محدودیت جریان هوا ناشی از آنها، جلوگیری می کند. با این حال، استفاده از کانال ممکن است به دلیل کمبود فضا یا ناتوانایی نصب یک سیستم کانال، نیاز به هوای پاکیزه و یا هزینه اضافی گرم کردن و خنک کردن هوای پاک، غیرعملی باشد.

هودها، تقریباً همیشه دارای نور داخلی هستند تا سطح پخت و پز را روشن کنند. کنترل‌های این دستگاه، معمولاً الکترونیکی هستند. اگرچه برخی از مدل‌های سطح پایین از کنترل‌های الکترومکانیکی استفاده می‌کنند. هودهای با کنترل های الکترونیکی، می توانند کنترل از راه دور، تنظیم ارتفاع موتوری، سنسور حرارتی، محافظت در برابر گرمای بیش از حد، حالت تقویت، خاموش شدن تاخیری، یادآور تمیز کردن فیلتر، حذف فعال صدا، نمایشگر دما و.. را ارائه دهند.

هود ها، ممکن است از مواد مختلفی از جمله فولاد ضد زنگ، مس، برنز، نقره نیکل، روی، شیشه، چوب، آلومینیوم، برنج، پلاستیک های مقاوم در برابر حرارت و… تولید شوند.

انواع هود بر اساس مکش

هودهای آشپزخانه، به طور کلی به دو دسته هود کانالی و هود بدون کانال تقسیم می شوند. این دسته بندی از هود های آشپزخانه، صرفاً بر اساس نحوه پردازش هوای مکش شده توسط هودها انجام می شود.

1. هود آشپزخانه کانال دار

هودهای کانالی رایج ترین و اصلی ترین نوع هود آشپزخانه هستند. همانطور که از نام آن پیداست، هود آشپزخانه دارای مجرایی است که برای پردازش و دفع هر گونه دودی که از بالای اجاق تولید می شود، مورد استفاده قرار میگیرد. هودهای کانالی با اندازه بزرگ، نه تنها در خانه ها، بلکه در رستوران های تجاری و آشپزخانه های عمومی نیز به طور وسیعی استفاده می شود.

2. هود آشپزخانه بدون کانال

هود آشپزخانه بدون کانال، مجرایی ندارد که برای پردازش هوا استفاده شود. در عوض، از فیلتر هوای قوی استفاده می کند و سپس هوا را دوباره به داخل اتاق پمپ می کند. از این نوع هود ها، معمولاً در منازل استفاده می شود.

فیلتر ها

فیلترها، بیشتر بوها و ذرات از جمله روغن و چربی را از هوای تهویه شده حذف می کنند. سه نوع فیلتر اصلی وجود دارد:

  • فیلترهای مش یا کاست از نوارهای مشبک آلومینیومی که روی هم قرار گرفته اند تولید می شوند. آنها در جذب و حذف روغن و چربی از دود دودکش های کانال دار و بدون کانال بسیار موثر هستند. آنها باید به طور منظم تمیز شوند.
  • فیلترهای بافل از قاب های فولادی/ آلومینیومی با پنل های منحنی تولید میشوند. منحنی ها روی چربی، روغن و ذرات دیگر گیر می کنند. آنها بادوام هستند و به راحتی تمیز می شوند و در دودکش های کانالی و بدون کانال استفاده می شوند. آنها باید به طور منظم تمیز شوند.
  • فیلترهای زغال چوب از زغال چوب فعال پودری ریز تولید میشوند. آنها عمدتاً برای کاربردهای بدون کانال استفاده می شوند. آنها را نمی توان تمیز کرد، اما باید مرتباً تعویض شوند.

انواع

  • هود زیر کابینتی
  • هودهای سایبان دیواری
  • هودهای سایبان جزیره
  • آستر هود برد
  • هودهای جمع شونده رو به پایین
  • ترکیبات هود مایکروویو
  • هودهای برد کانالی
  • هودهای برد بدون کانال
  • هود برد قابل تبدیل

هودهای زیر کابینتی : این هودها را می توان در زیر کابینت نصب کرد و اغلب از طریق گردش هوا خارج می شود. به این معنی که هوا را فیلتر می کنند و سپس آن را به آشپزخانه باز می گرداند. علیرغم جثه کوچکشان، آنها هنوز هم هواکشی قوی، برای پخت و پز روزانه ارائه می دهند. طراحی باریک آنها، همچنین به این معنی است که آنها محتاط هستند و به شما امکان می دهند از کابینت های متعدد خود، به عنوان فضای ذخیره سازی استفاده کنید.

هود زیر کابینتی

هودهای سایبان دیواری : هودهای سایبان دیواری به دیوار بالا و پشت محدوده شما متصل می شوند. آنها معمولاً برای آشپزهایی که زیاد سرخ کردن، تفت دادن و تفت دادن را روی اجاق گاز انجام می دهند، تهویه قوی ارائه می دهند. شکل زنگ مانند، جایگزین کابینت های بالاتر از محدوده شما می شود و معمولاً هوا را به بیرون از خانه قیف می کند و رانده می شود.

هودهای سایبان دیواری

 

هودهای سایبان جزیره : هودهای جزیره شبیه هودهای دیواری هستند، با این تفاوت که از سقف در محدوده جزیره ای، آویزان می شوند. هودهای سایبان جزیره ای، از همه طرف تولید شده اند. بنابراین بدون توجه به اینکه در کجای آشپزخانه هستید، عالی به نظر می رسند. این هودها، اغلب قابلیت های تهویه قوی و جدیدترین ویژگی های هود را ارائه می دهند. هودهای سایبان جزیره، معمولاً از طریق کانال های سقفی خارج می شوند، اما ممکن است به عنوان مدل های بدون کانال یا قابل تبدیل نیز در دسترس باشند.

هودهای سایبان جزیره

اجزا و قطعات :

سایبان هود : سایبان یک سطح بزرگ است که به عنوان بدنه هود، عمل می کند. این قسمت معمولاً دارای صفحه کنترل، لامپ ها و فیلتر چربی است.

روکش کانال : در بالای سایبان، پوشش مجرای سیستم دریچه و با توجه به مدل، سیستم کانال برای تهویه بیرونی را احاطه کرده است. با توجه به چیدمان و مدل آشپزخانه شما، سیستم مجرای هود شما ممکن است از طریق سقف یا دیوار نصب شود.

سیستم هواکش : سیستم هواکش وظیفه بیرون کشیدن دود و بو از آشپزخانه شما هنگام آماده کردن وعده های غذایی را دارد. سیستم و اجزای مختلف آن، مانند دمنده، معمولاً در پوشش کانال قرار می گیرند.

صفحه کنترل : پنل کنترل، معمولاً در جلوی سایبان هود قرار دارد و تمام کنترل های مورد نیاز برای کار با دمنده و چراغ ها را نمایش می دهد. با استفاده از کنترل ها می توانید چراغ های هود و دمنده را روشن یا خاموش کنید و همچنین سرعت فن دمنده را کنترل کنید.

لامپ ها : لامپ های روی هود، معمولاً در سطح پایین سایبان هود قرار دارند. علاوه بر پاک کردن هوا، هنگام آماده کردن وعده های غذایی خانواده، هودهای ظرفشویی اغلب دارای نور LED نیز هستند تا سطح اجاق گاز را برای دید بیشتر روشن کنند. این قضیه به شما کمک می کند در حین گرم شدن ظروف خود، بهتر مراقب آنها باشید.

فیلتر چربی : فیلتر چربی را می توان در قسمت زیرین سایبان یافت. این وسیله وظیفه حذف بو و بخار را به عنوان بخشی از فرآیند تهویه بر عهده دارد. برای استفاده بهینه، فیلترها باید به طور مرتب تمیز شوند.

هنگام خرید هود آشپزخانه، باید به چه نکاتی توجه کرد؟

انواع و اندازه های مختلفی از هودهای مختلف وجود دارد که متناسب با روش آشپزی، سطح آشپزی و چیدمان آشپزخانه شما طراحی می شوند. هنگام انتخاب هود، مطمئن شوید که آن را با خانه و سبک زندگی خود مطابقت دهید. در مورد نحوه انتخاب هود نکات زیر میتواند به شما کمک کند :

  1. قدرت : CFM یا فوت مکعب در دقیقه، میزان هوایی که سیستم تهویه شما می تواند در یک دقیقه جابجا کند را اندازه می گیرد. الزامات تهویه اجاق گاز، معمولاً به درجه CFM بالاتری نسبت به انواع الکتریکی اجاق، نیاز دارد.

  2. صدا : اگر به سیستم های تهویه قدیمی عادت دارید، ممکن است آنها را با سر و صدای زیاد مرتبط کنید. هود های جدیدتر به لطف فناوری سطح صدای پایین، می توانند بی صداتر باشند.

  3. نورپردازی : از آنجایی که بخشی از کار هود، روشن کردن اجاق گاز شماست، به دنبال هودی با نورهای روشن باشید که به شما امکان می دهد کل سطح کار خود را ببینید. هودهای تهویه با LED Task Lighting یک انتخاب محبوب هستند.

  4. تهویه : بسته به ساختار خانه خود، ممکن است نتوانید به بیرون برای تهویه دسترسی پیدا کنید و به جای آن یک هود چرخشی انتخاب کنید. از حداکثر طول دریچه توصیه شده پیروی کنید، که می تواند بر عملکرد تأثیر بگذارد.

  5. جفت شدن : مطمئن شوید که اندازه هود خود را با اندازه سطح آشپزی خود هماهنگ میکنید. حداقل، جفت کردن باید به یک اندازه برابر باشد (هود ۳۰ با سطح پخت ۳۰ اینچ).

برترین برند های هود در جهان

  • Cosmo
  • ProLine
  • Broan
  • Hauslane
  • ZLINE
  • Awoco

برترین برند های هود در ایران

  • کن
  • اخوان
  • بی مکث
  • آلتون 
  • استیل البرز
  • گوفر