مقایسه پنل های تصویری IPS و VA در تلویزیون هوشمند

مهیار
27 دی 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
مقایسه پنل های تصویری IPS و VA در تلویزیون هوشمند

فهرست مطالب

مقایسه پنل های تصویری IPS و VA در تلویزیون هوشمند

امروزه تلویزیون ها بسیار پیشرفته و بروز می باشند. شرکت های سازنده نیز سعی بر این دارند که از جدید ترین تکنولوژی ها در این محصولات استفاده کنند. بروز شدن و مجهز شدن تلویزیون به فناوری های جدید منجر کیفیت بالا، امکانات جدید و در نتیجه راحتی برای مصرف کننده می شود. تلویزیون ها امروزه معمولا در دو پنل تصویری IPS و VA تولید می شوند. این دو پنل تفاوت های زیادی با هم دارند که در تماشا کردن مصرف کنندگان تاثیر مستقیم می گذارند. شاید برایتان سوال شده باشد که تفاوت این دو پنل چیست ؟ و چرا پنل IPS گرانتر می باشد ؟
امروز قصد داریم این دو پنل و با هم بررسی کنیم و تفاوت هایشان را مشخص کنیم پس با ما همراه باشد.

ساختار پنل های تلویزیون

ساخنتار پنل های تلویزیون

قبل از اینکه بخوایم در مورد تفاوت ها و ویژگی هایشان صحبت کنیم. داخل تمام پنل های تصویری کریستال های مایعی وجود دارد که با تابش نور، تولید روشنایی می کنند. کیفیت، رنگ، روشنایی و وضوح تصویر به این کریسال ها مرتبط است.
پنل های VA مخفف vertical alignment به معنی تراز عمودی می باشد. دلیل این نامگذاری بخاطر این است که کریستال های داخلی این پنل به صورت عمودی چیده شده است و برای عبور نور کمی کج می شوند.
پنل های IPS مخفف In-Plane Switching به این معنی می باشد که کریستال های داخل این پنل به صورت افقی و موازی بستر شیشه ای صفحه می باشند. این کریستال ها برای عبور نور در بستر خودشون می چرخند.

مقایسه از نظر زاویه دید

زاویه دید در تلویزیون به این معنی می باشد که وقتی از اطراف به صفحه نمایش نگاه می کنیم دچار افت کیفیت و تغییر در رنگ ها نشود. تلویزیون ها در زاویه رو به رو همیشه بهترین وضوح تصویر خودشان را نشان می دهند. تلویزیونی از زاویه دید بالایی برخوردار است که اگر از اطراف هم به آن نگاه کنیم وضوح تصویر آن تغییر نکند. پنل IPS در بعضی از مدل ها تا 178 درجه زاویه دید ارائه می کنند که پنل های VA بعد از 40-35 درجه دچار افت کیفیت می شود. از نظر زاویه دید پنل های IPS به شدت قوی تر از VA می باشند.

مقایسه از نظر کنتراست

کنتراست یک تصویر بر اساس روشنایی رنگ سفید، تاریکی رنگ مشکی تعریف می شود. این روشنایی و تاریکی در تمام رنگ های موجود در تلویزیون تاثییر گذار است.
تلویزیون های VA بخاطر ساختار کریستال های نوری آن ( همانطور که ذکر کردیم) از کنتراست بیشتری نسبت به پنل های IPS برخوردار است.

مقایسه از نظر رنگ

اگر از نظر رنگ تیره و یکنواختی رنگ مشکی بررسی کنیم، قطعا پنل های VA بهتر عمل می کنند. اما از نظر بقیه رنگ ها IPS ها بسیار قوی عمل می کنند. حتی در بعضی از مدل ها یک لایه جدا برای رنگ ها دارند.

زمان پاسخگویی

پنل های IPS از نظر زمان پاسخگویی ( refresh rate ) بسیار قوی تر از VA عمل می کنند. بخاطر همین پنل های IPS برای فیلم هایی با اکشن زیاد و بازی های کامپیوتری مناسب تر اند.

پنل IPS

پنل VA

زاویه دید بالایی دارد

زاویه دید محدود دارد

دارای کنتراست پایین

دارای کنتراست بالا

مقاوم در برابر ضربه

حساس در برابر ضربه

سرعت پاسخ دهی بالا

سرعت پاسخ دهی کمتر نسبت به IPS

قیمت بیشتری دارد

قیمت اقتصادی دارد

مصرف انرژی پایین تری دارد

مصرف انرژی آن زیاد است

پراکندگی نور در این چنل کم می باشد

پراکندگی نور بالا است

دارای کریستال مایع افقی

دارای کریستال مایع عمودی

کلام آخر

همانطور که بررسی کردیم این پنل ها مزایا و معایب خاص خودشون را دارند. نمی توان به صورت کلی گفت کدام یکی بهتر و برتر است چون هر کدوم در شرایط خاص خودش بهتر عمل می کند. مثلا IPS برای تماشای تلویزیون به صورت دسته جمعی به لطف زاویه دید وسیع، انجام بازی های کامپیوتری بخاطر عملکرد سریع آن بهتر است. پنل های VA هم بخاطر کنتراست و بهتر نشان دادن رنگ های مشکی، در محیط تیره بهتر عمل می کند و قیمت مناسب تری هم دارد. تمام این پنل ها با توجه به نیاز ها سنجیده می شود. یک مورد  بسیار تاثییر گذار کیفیت تولید و شرکت تولید کننده ی این پنل ها می باشد که موقع خرید کردن باید به این نکته توجه کنید. به عنوان حرف آخر اگر قصد دارید تلویزیون تهیه کنید پنل آن را با توجه به نیاز خودتون انتخاب کنید.


طبق توضیحات تکمیلی در متن بالا شما می توانید محصولات برندهای مختلف در راستای کالا و لوازم خانگی را در فروشگاه برادران حبیب زاده مشاهده کنید.

برای ورود به سایت 365 کالا کلیک کنید

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.