معرفی یخچال و تاریخچه کامل آن از ابتدا تا به امروز

arya
11 اسفند 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
معرفی یخچال و تاریخچه کامل آن از ابتدا تا به امروز

یخچال چیست؟

یخچال و فریزر، در اصطلاح محاوره ی ، وسیله ای تجاری و خانگی بوده که متشکل از یک محفظه عایق حرارتی و یک پمپ حرارتی (مکانیکی، الکترونیکی یا شیمیایی) می باشد و گرما را از داخل خود به محیط خارجی منتقل می کند؛ به طوری که داخل آن، از دمای اتاق کمتر باشد. سرد کردن یک روش ضروری برای نگهداری مواد غذایی در سراسر جهان است. دمای پایین تر، سرعت تولید مثل باکتری ها را کاهش می دهد؛ بنابراین یخچال ها، سرعت فساد را کاهش می دهند.

یک یخچال، دما را چند درجه بالاتر از نقطه انجماد آب، نگه می دارد. محدوده دمایی مطلوب برای نگهداری مواد غذایی فاسد شدنی بین 3 تا 5 درجه سانتیگراد (37 تا 41 درجه فارنهایت) است. دستگاه مشابهی که دمایی کمتر از نقطه انجماد آب، تولید می کند، فریزر نام دارد. هنگامی یخچال جایگزین جعبه یخ شد که تقریباً یک قرن و نیم، جعبه یخ یک وسیله معمولی خانگی بود.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده توصیه می کند که یخچال در دمای 4 درجه سانتیگراد (40 درجه فارنهایت) یا کمتر از آن نگهداری شود؛ و دمای فریزر در دمای منفی 18 درجه سانتیگراد (0 درجه فارنهایت) تنظیم شود. اولین سیستم خنک کننده برای غذا شامل یخ بود. ساخت خنک کننده، در اواسط دهه 1750 شروع شد و در اوایل دهه 1800 توسعه یافت. در سال 1834، اولین سیستم خنک کننده فشرده ساز بخار، به وجود آمد. اولین ماشین یخ سازی تجاری در سال 1854 اختراع شد.

فریزر چیست؟

از واحدهای فریزر در خانوارها و صنعت و تجارت استفاده می شود. مواد غذایی در دمای منفی 18 درجه سانتیگراد (0 درجه فارنهایت) به طور قطعی ایمن هستند.

بیشتر فریزرهای خانگی درجه حرارت از منفی  23 تا 18 درجه سانتیگراد (9 تا 0 درجه فارنهایت) را حفظ می کنند؛ گرچه برخی از واحدهای فریزر فقط می توانند به منفی 34 درجه سانتیگراد (29 درجه فارنهایت) و پایین تر دست یابند.

فریزرهای یخچال، به طور کلی به پایین تر از 23 درجه سانتیگراد (9 درجه فارنهایت) دست نمی یابند؛ زیرا همان خنک کننده در هر دو محفظه خدمت می کند. پایین آمدن دمای محفظه فریزر بیش از حد، باعث ایجاد مشکل در دمای بالای انجماد در محفظه دستگاه می شود.

فریزرهای خانگی می توانند به عنوان یک محفظه جداگانه در یخچال گنجانده شوند و یا می توانند یک دستگاه جداگانه باشند. فریزرهای خانگی ممکن است به صورت ایستاده، شبیه به یخچال یا فریزرهای قفسه ای باشند. بسیاری از فریزرهای عمودی مدرن، یک توزیع کننده یخ  در درب خود دارند برخی از مدل های مجلل، شامل نمایشگرها و کنترل های تنظیم گرما هستند.

تاریخچه یخچال در جهان

ریشه ی باستانی

ایرانیان باستان از اولین کسانی بودند که شکلی از کولرهای تبخیری بزرگ، به نام یخچال ها را با استفاده از فضاهای ذخیره سازی زیرزمینی اختراع کردند. این یخچال، یک بنای بزرگ گنبدی روی زمین بود که با دیوارهای ضخیم ساخته شده و مجهز به بادگیرهایی بود که به صورت یک سری دیوار های قناتی، جدا می شد. این قنات ها در ایران باستان استفاده می شد.

یخچال غیر برقی

در دوران معاصر، قبل از اختراع یخچال برقی مدرن، از یخ‌خانه‌ها و جعبه‌های یخ برای تأمین انبار خنک، در بیشترطول سال استفاده می‌شد. این یخچال ها ، که در نزدیکی دریاچه های آب شیرین قرار می گرفتند یا در زمستان مملو از برف و یخ بودند، زمانی بسیار رایج بودند. امروزه نیز از وسایل طبیعی برای خنک کردن غذاها استفاده می شود. در دامنه‌های کوه، رواناب حاصل از ذوب شدن برف، راه مناسبی برای خنک کردن نوشیدنی‌ها است. در طول زمستان، تنها با نگهداری آن در فضای باز، می‌توان شیر را برای مدت طولانی‌تری تازه نگه داشت. کلمه “یخچال” حداقل در قرن هفدهم مورد استفاده قرار گرفت.

یخچال مصنوعی

تاریخچه یخچال مصنوعی زمانی آغاز شد که پروفسور اسکاتلندی ویلیام کالن یک دستگاه یخچال کوچک را در سال 1755 طراحی کرد. کالن از یک پمپ برای ایجاد خلاء جزئی بر روی ظرفی از اتر استفاده کرد. این پمپ با تحرک زیاد گرما تولید میکرد سپس گرما را از هوای اطراف جذب می کرد. آزمایش این دانشمند حتی مقدار کمی یخ ایجاد کرد، اما در آن زمان هیچ کاربرد عملی نداشت.

سال 1805، مخترع آمریکایی، الیور ایوانز، از یک چرخه خنک کننده فشرده با بخار را، برای تولید یخ توسط اتر در خلاء، صحبت کرد. در سال 1820، دانشمند بریتانیایی، مایکل فارادی، آمونیاک و سایر گازها را با استفاده از فشارهای بالا و دماهای پایین، به مایع تبدیل کرد. همچنین در سال 1834، جیکوب پرکینز، مهاجری آمریکایی در بریتانیای کبیر، اولین سیستم خنک‌کننده فشرده‌ ساز بخار را ساخت. این یک دستگاه می توانست به طور مداوم کار کند. تلاش مشابهی در سال 1842 توسط پزشک آمریکایی، جان گوری، انجام شد که به شکست انجامید. مهندس آمریکایی الکساندر توینینگ، در سال 1850 یک حق اختراع بریتانیایی را برای سیستم فشرده ساز بخار، که از اتر استفاده می کرد به دست آورد.

اولین سیستم عملی یخچال فشرده ساز بخار، توسط جیمز هریسون، مخترع استرالیایی-اسکاتلندی ساخته شد. حق اختراع او در سال 1856 مربوط به سیستم فشرده ساز بخار، با استفاده از اتر، الکل یا آمونیاک بود. او در سال 1851 یک ماشین یخ ساز مکانیکی، در سواحل رودخانه باروون، ساخت و اولین ماشین یخ سازی تجاری او در سال 1854 ثبت گردید. هریسون همچنین یخچال تجاری فشرده ساز بخار را، به آبجوسازی ها و بسته بندی کننده های گوشت معرفی کرد. تا سال 1861، ده ها سیستم او، در حال کار بودند.

اولین سیستم خنک کننده گازی، توسط ادوارد توسن فرانسوی، در سال 1859 توسعه یافت و در سال 1860 ثبت شد. این سیستم از آمونیاک گازی محلول در آب (آمونیاک آبی) استفاده می کرد. کارل وون لیند، استاد مهندسی در دانشگاه فناوری مونیخ در آلمان، در سال 1876 یک روش بهبود یافته برای مایع سازی گازها را به ثبت رساند. فرآیند جدید او استفاده از گازهایی مانند آمونیاک (NH3)، دی اکسید گوگرد (SO2) و کلرید متیل را ممکن کرد؛ که تا اواخر دهه 1920 علی رغم نگرانی های ایمنی، به طور گسترده استفاده می شد.

یخچال های برقی

در سال 1894، مخترع و صنعتگر مجارستانی، استوان راک، شروع به ساخت یک یخچال صنعتی بزرگ آمونیاکی کرد که با کمپرسورهای الکتریکی کار می کرد. کمپرسورهای الکتریکی آن توسط شرکت Ganz Works ساخته شده است. در نمایشگاه هزاره 1896، راک و شرکت ماشین سازی اسلینگن یک کارخانه تولید یخ مصنوعی با ظرفیت 6 تن ارائه کردند. در سال 1906، اولین سردخانه بزرگ مجارستانی (با ظرفیت 3000 تن، بزرگترین در اروپا) در خیابان توث کالمن افتتاح شد.

این دستگاه توسط شرکت Ganz Works ساخته شده بود. تا زمان ملی شدن پس از جنگ جهانی دوم، تولید یخچال صنعتی در مقیاس بزرگ در مجارستان در دست شرکت راک و گانز ورکز بود.

واحدهای تجاری یخچال و فریزر، که نام‌های متعدد دیگری دارند، تقریباً 40 سال قبل از مدل‌های رایج خانگی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. آنها از سیستم های گازی مانند آمونیاک (R-717) یا دی اکسید گوگرد (R-764) استفاده کردند که گهگاه نشت می کرد و آنها را برای استفاده خانگی ناامن می کرد. یخچال های خانگی کاربردی در سال 1915 معرفی شدند و در دهه 1930 با کاهش قیمت ها و معرفی یخچال های مصنوعی غیر سمی و غیر قابل اشتعال، در ایالات متحده مقبولیت بیشتری پیدا کردند. با این حال، ثابت شد که R-12 به لایه ازن آسیب می رساند.

این امر سبب شد تا دولت ها استفاده از آن را در یخچال های جدید و سیستم های تهویه مطبوع در سال 1994 ممنوع کنند. جایگزین های کمتر مضر آن، R-134a بود که از سال 1990 رایج بوده است؛ اما R-12 هنوز در بسیاری از سیستم های قدیمی یافت می شود.

یک یخچال تجاری رایج، خنک کننده نوشیدنی با نمای شیشه ای است. این نوع وسایل معمولاً برای شرایط بارگذاری مجدد خاص طراحی می شوند. به این معنی که آنها معمولاً سیستم خنک کننده بزرگتری دارند. این تضمین می کند که آنها قادر به مقابله با حجم زیادی از نوشیدنی ها و باز شدن مکرر در هستند. در نتیجه، مصرف انرژی بیش از 4 کیلووات ساعت در روز، برای این نوع یخچال‌های تجاری معمول است. یخچال ها می توانند در موارد خاصی به کمپرسور آسیب فنی وارد کنند.

سایر انواع آسیب‌ها، مانند نشت کولر، می‌توانند تا زمانی که مشکلات جدی ایجاد نشوند، شناسایی نشوند. نگرانی های بهداشتی در میان این مشکلات مهم است و مسمومیت با یخچال، هشدار دهنده ترین آنهاست. به منظور تشخیص زودهنگام نشت مضر، سطوح یخچال باید به طور منظم بررسی شود. بررسی منظم، باید طوری باشد که مانع نگهداری محصولات غذایی در دمای مناسب، نباشد. حتی کوچکترین تغییر در شرایط می تواند ثبات را تحت تأثیر قرار دهد و منجر به نقض ایمنی مواد غذایی و مجازات های احتمالی شود.

یخچال های خانگی

در سال 1913، اولین یخچال های برقی برای مصارف خانگی و خانگی توسط فرد دبلیو.ولف آمریکایی اختراع و تولید شد. اولین دستگاه او که طی چند سال آینده در چند صد دستگاه تولید شد، DOMELRE نام داشت. در سال 1914، مهندس ناتانیل بی.وایلز آمریکایی، ایده ای برای یک واحد یخچال الکتریکی ارائه کرد که بعداً پایه ای برای کلویناتور(نوعی یخچال آمریکایی) شد.

یک یخچال مستقل با کمپرسور در قسمت پایینی، توسط آلفرد ملوز، در سال 1916 اختراع شد. ملوز، این یخچال را به صورت تجاری تولید کرد اما توسط ویلیام سی.دورانت، در سال 1918 خریداری شد. وی شرکت Frigidaire را برای تولید انبوه یخچال و فریزر راه اندازی کرد. در سال 1918 شرکت کلویناتور، اولین یخچال با هر نوع کنترل اتوماتیک را معرفی کرد. یخچال جذبی توسط بالتزار ون پلاتن و کارل مونترز از سوئد، زمانی که آنها هنوز در موسسه فناوری در استکهلم دانشجو بودند، در سال 1922 اختراع شد. این یک موفقیت در سراسر جهان شد و توسط کمپانی Electrolux تجاری شد. پیشگامان دیگر عبارتند از چارلز تلیر، دیوید بویل و رائول پیکتت. کارل ون لیند، اولین کسی بود که ثبت اختراع کرد و یخچالی کاربردی و جمع و جور ساخت.

این واحدهای خانگی، معمولاً نیاز به نصب قطعات مکانیکی، موتور و کمپرسور در زیرزمین یا اتاق مجاور داشتند؛ در حالی که یخچال در آشپزخانه قرار می گرفت. یک مدل 1922 وجود داشت که شامل یک جعبه یخچال چوبی، کمپرسور آب خنک، یک جعبه یخ و یک محفظه 0.25 متر مکعبی (9 فوت مکعب) بود و قیمت آن 714 دلار بود. تا سال 1923، کلویناتور، 80 درصد از بازار یخچال های الکتریکی را در اختیار داشت. همچنین در سال 1923، Frigidaire اولین واحد مستقل را معرفی کرد. تقریباً در همان زمان کابینت های فلزی با پوشش چینی شروع به ظاهر شدن کردند. در دهه 1920 جعبه های یخ بیشتر و بیشتر معرفی شدند. تا این زمان، فریزر یکی از ویژگی های کمکی یخچال مدرن نبود.

اولین یخچالی که به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت، یخچال جنرال الکتریک “مانیتور.تاپ” در سال 1927  بود که به دلیل شباهت آن به برجک تفنگ در کشتی جنگی USS Monitor در دهه 1860، اصطلاحا چنین لقب گرفته بود. مجموعه کمپرسور که گرمای زیادی از خود ساطع می کرد، در بالای جعبه قرار می گرفت و توسط یک حلقه تزئینی محصور شد. از این مجموعه، بیش از یک میلیون دستگاه تولید شد. این یخچال‌ها به‌عنوان محیط خنک‌کننده، از دی‌اکسید گوگرد استفاده می‌کردند که برای چشم‌ها مضر است و ممکن است باعث از دست دادن بینایی، سوختگی‌ و ضایعات پوستی دردناک شود، و یا متیل فورمات که بسیار قابل اشتعال، مضر برای چشم و در صورت استنشاق یا قورت دادن، سمی است.

معرفی فریون (یک لوگو تجاری ثبت شده از شرکت Chemours) در دهه ،1920 بازار یخچال را در دهه 1930 گسترش داد و جایگزین ایمن تر برای یخچال هایی که قبلاً استفاده می شد، ارائه کرد. فریزرهای جداگانه در طول دهه 1940 رایج شد. اصطلاح واحد که در آن زمان رایج بود، فریز عمیق بود.

این وسایل یا لوازم خانگی تا پس از جنگ جهانی دوم برای استفاده در خانه به تولید انبوه نرسیدند. در دهه‌های 1950 و 1960 شاهد پیشرفت‌های فنی مانند یخ‌زدایی خودکار و یخ‌سازی خودکار بودیم. یخچال‌های کارآمدتر در دهه‌های 1970 و 1980 ساخته شدند، اما مسائل زیست‌محیطی منجر به ممنوعیت یخچال های متاثر کننده فریون شد. مدل های اولیه یخچال (از سال 1916) دارای یک محفظه سرد برای جعبه های یخ بودند. از اواخر دهه 1920 سبزیجات تازه توسط شرکت Postum با موفقیت از طریق انجماد تهیه می‌شدند. این شرکت با خرید حق امتیاز روش‌های موفق و نوآورانه انجماد از کلارنس بردسی این فناوری را به دست آورده بود.

انواع یخچال

اگرچه انواع یخچال ها از نظر برند متفاوت هستند، اما شش دسته بندی اصلی و چند سبک نصب متفاوت وجود دارد. شش نوع دسته اصلی یخچال عبارتند از:

  • فریزر بالا
  •  فریزر پایین
  •  درب فرانسوی
  •  کنار هم (side by side)
  •  زیر پیشخوانی
  •  چهار درب

یخچالِ فریزر بالا

این سبک کلاسیک یخچال بوده که برای ده ها سال جز ارکان اصلی آشپزخانه بوده است. در حالی که یخچال های فریزر بالا، به معنای داشتن یخچال در سطح پایین تر بوده که ممکن است برای برخی از مشتریان ایده آل نباشد. هزینه کم این مدل ها یک تجارت قابل قبول می باشد. این سبک از مقرون به صرفه ترین گزینه هاست و آن را جز  انتخاب های عالی برای خریداران می گرداند. همچنین در اندازه های مختلفی تولید می شود تا در آشپزخانه های بزرگ و کوچک قرار بگیرد.

معرفی یخچال و تاریخچه کامل آن از ابتدا تا به امروز

یخچالِ فریزر پایین

یخچالِ فریزر پایین بنا به دلایل خوبی، بسیار محبوب است. این مدل‌ها فضای ذخیره‌سازی بزرگی را برای هر دو بخش یخچال و فریزر فراهم می‌کنند. همچنین امکان قرار دادن آسان محتویات در اندازه‌ها و عرض‌های مختلف را فراهم می‌کنند. بسیاری از مردم همچنان ترجیح می‌دهند که قسمت یخچال مستقیماً رو به روی سطح چشم قرار گیرد تا پیدا کردن وسیله مورد نیاز، سریع تر و آسان‌تر شود.

معرفی یخچال و تاریخچه کامل آن از ابتدا تا به امروز

یخچال های درب فرانسوی

یک یخچال درب فرانسوی، شامل یک قسمت یخچال در بالای وسیله می باشد. یخچال دارای دو در است که از وسط به سمت بیرون می چرخند و یک درب فریزر کشویی زیر آن قرار دارد. یخچال های درب فرانسوی با ظاهری لوکس همراه شده اند و در آشپزخانه ها عالی به نظر می رسند. آنها همچنین فضای زیادی برای یخچال ارائه می دهند و دسترسی به آن آسان است. وجود درب کشویی فریزر در پایین، بیرون کشیدن وسایل مورد نیازتان را آسان می کند. اگرچه افراد قد بلندتر ممکن است مجبور شوند کمی خم شوند. قیمت یخچال های درب فرانسوی نیز نسبتا بالاتر می باشد، بنابراین هنگام خرید به این نکته توجه داشته باشید.

معرفی یخچال و تاریخچه کامل آن از ابتدا تا به امروز

یخچال ساید بای ساید

یخچال ساید بای ساید در دهه گذشته بیشتر و بیشتر رایج شده است. آنها شامل  دو در هستند که در یک طرف یخچال و در طرف دیگر فریزر قرار دارد. به طور معمول، فریزر در سمت چپ قرار می گیرد، اما ممکن است همیشه این گونه نباشد. اکثر مدل های این یخچال، دارای دستگاه یخ‌ساز خارجی و جریان آب هستند.

دستگاه های ساید بای ساید نسبت به یخچال های درب فرانسوی، قیمت کمتری دارند؛ اما ظرفیت بسته بندی مواد غذایی نیز در آنها کمی کمتر است. همچنین گاهی اوقات تلاش برای رسیدن به کالا مورد نظر در قفسه های پشتی، خسته کننده است. گفتنی است، همه چیز به ظرفیتی که انتخاب می کنید بستگی دارد. یخچال های ساید بای ساید زیادی با ظرفیت بیشتر، نسبت به مدل های درب فرانسوی کوچکتر وجود دارد.

معرفی یخچال و تاریخچه کامل آن از ابتدا تا به امروز

یخچال های زیر پیشخوانی

این دستگاه ها، بسیار کوچکتر از انواع یخچال های سایز کامل هستند. همانطور که از نام آن پیداست، آنها در زیر پیشخوان نصب می شوند و آنها را به نوعی یخچال داخلی تبدیل می کنند. اکثر آنها دارای یک حفره یخچال هستند. برخی از مدل ها دارای منطقه فریزر هستند. انبارهای نوشیدنی زیر پیشخوان، نسخه های تخصصی هستند که برای نگهداری بطری ها و قوطی ها، در دمای ایده آل شما تولید می شوند.

معرفی یخچال و تاریخچه کامل آن از ابتدا تا به امروز

 

 

یخچال 4 درب

یخچال های چهار درب از نظر سبکی، مشابه یخچال های درب فرانسوی ارائه می شوند. آنها یک یخچال در بالا با دو در دارند که از مرکز باز می شوند و همان تنظیمات دو دری، در فریزر پایینی موجود است. یخچال های چهار درب برای مرتب و در دسترس نگه داشتن اقلام عالی هستند. یخچال های 4 درب، علاوه بر عملکرد مفید، ظاهری متمایز و مدرن دارند که مسبب افزایش زیبایی آشپزخانه شما می شود.

معرفی یخچال و تاریخچه کامل آن از ابتدا تا به امروز

ویژگی های انواع یخچال

فریزر بالا:

  • چیدمان و ظاهر یخچال سنتی
  • فضای یخچال بیشتر از فضای فریزر
  • دسترسی آسان به اقلام یخ زده
  • درب بزرگ، نیاز به فضای باز بیشتری در جلوی واحد دارد
  • مجموعه ای کارآمد از ویژگی ها با قیمتی مناسب

فریزر پایین:

  • محفظه یخچال بزرگتر از محفظه فریزر
  • دسترسی آسان به اقلام تازه
  • درب بزرگ، نیاز به فضای باز بیشتری در جلوی واحد دارد
  • مجموعه ای کارآمد از ویژگی ها با قیمتی مناسب

درب فرانسوی:

  • محفظه های وسیع یخچال و فریزر برای اقلامی مانند پیتزا یخ زده یا ظروف و بشقاب های بزرگ
  • ظرفیت یخچال بیشتر از ظرفیت فریزر
  • قفسه های قابل تنظیم؛ محفظه ها و موارد دیگر برای ذخیره سازی قابل تنظیم می باشند
  • دستگاه های یخ و آب سردکن خارجی

ساید بای ساید:

  • ظرفیت فریزر کمی بیشتر در مقایسه با یخچال درب فرانسوی
  • ذخیره سازی عمودی برای نگه داشتن اقلام تازه و یخ زده در زاویه با سطح دید
  • قفسه های قابل تنظیم؛ محفظه های موجود در درب، و موارد دیگر برای ذخیره سازی قابل تنظیم هستند
  • دستگاه های یخ و آب سردکن خارجی
  • کاهش فاصله چرخش درب. برای فضاهای باریک یا تنگ عالی است

زیر پیشخوانی:

  • ذخیره غذا یا نوشیدنی اضافی
  • امکان ایجاد مناطق دمایی تخصصی یا ذخیره کردن انبارهای سرد غذا
  • یک درب پشت و رو
  • نصب یخچال برای ادغام یکپارچه با کابینت

چهار درب:

  • فضاهای تشکیل دهنده انعطاف پذیر
  • دسترسی آسان به قفسه ها
  • چشم انداز منحصر به فرد
  • طراحی چهار دربی، به سازماندهی و دسترسی کمک می کند
  • تمیز کردن آسان

قطعات اصلی یخچال

یخچال و فریزرها از بعضی جهات، از سال 1835 کاملاً تغییر کرده اند. در حالی که یخچال های مدرن مطمئناً ویژگی ها و قابلیت های بیشتری دارند ، بسیاری از مؤلفه ها و کارکردهای اساسی به طرز حیرت انگیزی یکسان باقی مانده اند. عملکرد اساسی یخچال و فریزر استفاده از تبخیر یک مایع (مبرد) برای جذب گرما است. قسمتهای اصلی کار یخچال شامل یک کمپرسور ، کندانسور ، تبخیر کننده ، شیر انبساط و مبرد است. عملکرد اساسی یخچال و فریزر، استفاده از تبخیر یک مایع (خنک کردن)، برای جذب گرما است. قسمتهای اصلی یخچال شامل: یک کمپرسور ، کندانسور ، تبخیر کننده ، شیر انبساط و سردکن  می باشد.

 

سرد کننده

سردکننده، حکم خون یخچال و فریزر را دارد. این به شکل گاز ، سپس یک مایع شروع می شود و به یک گاز باز می گردد؛ زیرا از طریق قسمت یخچال و فریزر چرخه می گیرد. این فرایندی است که یخچال را خنک می کند. در مراحل اولیه فناوری یخچال ، از گازهای سمی مانند آمونیاک به عنوان خنک کننده استفاده می شد. این روند در دهه 1930، هنگامی که تولید کنندگان به جای آن از فرون استفاده کردند، تغییر کرد. فرون برای چندین دهه مورد استفاده قرار گرفت؛ تا اینکه در اکتشافات اخیر دانشمندان دریافتند که این ماده، برای محیط زیست مضر می باشد. بیشتر یخچال های مدرن اکنون از ترکیبی به نام HFC 134A استفاده می کنند.

سرد کننده

کمپرسور

فرآیند خنک کردن یخچال در کمپرسور آغاز می شود. کمپرسور، قدرتش را ا موتور میگیرد. موتور، باعث افزایش دما و فشار گاز می شود و آن را به سمت کندانسور می فرستد. کمپرسور به طور معمول در امتداد پایین یخچال ، به سمت پشت یافت می شود. به جز یخچال های داخلی که معمولاً کمپرسور ها در بالا قرار می گیرند. (یخچال های داخلی در بین کابینت های آشپزخانه نصب می شوند)

کمپرسور

کندانسور

جایی است که مایعات خنک میشوند. این دستگاه، بخارات داغی را که در یک مایع خنک می شوند ، دریافت می کند. این قطعه، با سیم پیچ های بزرگ مسی خود، قابل تشخیص است و می توانید آنها را در پایین یا در پشت یخچال خود پیدا کنید.

کندانسور

شیر انبساط (یا لوله مویرگی)

فرآیند خنک کردن، سپس به دریچه انبساط ، که مجموعه ای نازک از لوله های مسی می باشد، منتقل می شود. شیر انبساط ، دما و فشار مایع خنک کننده را به طرز چشمگیری کاهش می دهد و باعث می شود نیمی از آن تبخیر شود. این خنک کننده که به طور مکرر در دماهای بسیار پایین مسبب تبخیر می شود، همان چیزی است که دمای خنک را در یخچال و یا فریزر شما ایجاد می کند.

شیر انبساط

تبخیر کننده

تبخیرکننده جایی است که فرآیند خنک کردن به پایان می رسد و روند قسمت بعد آغاز میشود. مایع خنک شده باقیمانده را گرفته و آن را به بخار تبدیل می کند. سپس کمپرسور برای شروع دوباره، آن را مجددا دریافت میکند.

دستگاه تبخیر کننده

5 قطعه اصلی تعویض یخچال

همیشه بهتر است برای سرویس و تعمیر دستگاه خود با یک تکنسین خدمات، تماس بگیرید. دانستن اینکه چه قطعاتی برای تعویض یخچال ممکن است مورد نیاز باشد، به شما در درک هزینه ها کمک می کند. با این حال، اگر خودتان از عهده کار بر می آیید، ممکن است مشکل را پیدا کنید و قطعه جایگزین را برای حل کردن مشکل پیدا کنید.

1-ترمیستور

مشکل: یخچال با صدای بلند یا سرد نشدن یخچال

عیب یابی: ترمیستور وظیفه نظارت بر دمای داخل یخچال شما را بر عهده دارد. ترمیستور این دما را به برد کنترل می فرستد و سیستم خنک کننده یخچال شما را راه اندازی می کند. هنگامی که ترمیستور ایراد داشته باشد، سیستم خنک کننده به درستی کار نمی کند. این یکی از رایج ترین قطعات تعویض یخچال می باشد.

راه حل: می توانید از مولتی متر برای بررسی تداوم ترمیستور استفاده کنید. اگر ترمیستور خراب است یا به طور مداوم کار نمی کند، باید آن را تعویض کنید.

2-موتور فن تبخیر کننده

مشکل: فریزر سرد، یخچال گرم

عیب یابی: موتور فن تبخیر کننده، از فن که هوای سرد را در تمام قسمت های فریزر و یخچال به گردش در می آورد، قدرت میگیرد. اگر متوجه شدید که فریزر شما خوب کار می کند، اما احساس می کنید که یخچال گرم است، احتمالاً علت آن خرابی موتور فن است. سرنخ دیگری که نشان می دهد موتور فن تبخیر کننده شما به درستی کار نمی کند این است که صدای یخچال شما به طور غیرعادی بلند است.

راه حل: موتور فن اواپراتور خود را با یک مولتی متر تست کنید. در صورت عدم تداوم، باید تعویض شود.

3-موتور فن کندانسور

مشکل: یخچال خنک نمی شود

عیب‌یابی: یخچال‌هایی که سیم ‌های کندانسور آن، در محفظه کمپرسور نصب شده‌اند، از فن‌ها استفاده می‌کنند تا هوا را از طریق سیم ها عبور دهند و گرما را از بین ببرند و یخچال را خنک کنند. اگر فن کندانسور به درستی کار نکند، نه تنها کندانسور در خطر گرم شدن بیش از حد قرار می گیرد، بلکه دمای داخلی یخچال همچنان بالا می رود.

راه حل: برای بررسی تداوم موتور فن کندانسور به یک مولتی متر نیاز دارید. اگر تشخیص دادید که تداومی وجود ندارد، موتور فن کندانسور را تعویض کنید.

4-شیر ورودی آب

مشکل: یخ ساز کار و یا تولید یخ نمی کند، آب یخچال نشت می کند

عیب‌یابی: یخ ساز، متکی به یک منبع آب فشرده شده است که در اتاقک یخ ساز تصفیه می شود. اگر دریچه ورودی آب، فشار آب کافی برای باز کردن دریچه را دارا نباشد، یخ ساز شما آب کافی برای تولید یخ دریافت نمی کند. در نتیجه، دستگاه، چیزی برای بیرون ریختن در سینی یخ نخواهد داشت. شیر ورودی آب برای عملکرد صحیح به حداقل psi 20 نیاز دارد. اگر نشتی آب یخچال شما باعث به هم ریختگی می شود، شیر ورودی آب نیز ممکن است معیوب باشد.

راه حل: ابتدا فشار آب را بررسی کنید و تأیید کنید که حداقل 20 psi وجود دارد. در مرحله بعد، تعیین کنید که آیا شیر ورودی آب برق می گیرد یا خیر. از یک مولتی متر برای بررسی برق دریچه ورودی آب استفاده کنید. اگر شیر ورودی آب فشار آب کافی داشته باشد و نیروی کافی از آن عبور کند، شیر ورودی آب معیوب است و باید تعویض شود.

5-فیلتر آب

مشکل: یخ‌ساز کار نمی‌کند ویا آب طعم بدی دارد

عیب یابی: رایج ترین، ارزان ترین و ساده ترین قطعات تعمیر یخچال، فیلتر آب است. فیلتر آب کثیف یا گرفتگی آن، اغلب جز نگرانی های غیر ضروری می باشد. فیلتر آب مسدود، جریان آب را به یخ ساز محدود می کند و تولید یخ را ممنوع می کند. فیلترهای آب باید هر 6 ماه یکبار تعویض شوند تا از کیفیت و جریان آب به اتاقک یخ ساز اطمینان حاصل شود.

راه حل: تاریخ فیلتر آب خود را بررسی کنید. اگر قدیمی است، یک فیلتر تازه نصب کنید.

مزایا یخچال

  1. به حفظ مواد غذایی کمک می کند تا ظاهر طبیعی، فیزیکی و ارزش غذایی خود را حفظ کنند.
  2. به خنک نگه داشتن مواد غذایی کمک می کند.
  3. لذت بردن از بسیاری از غذاها را در طول سال ممکن می کند.
  4. خرید روزانه دیگر ضروری نیست. باعث صرفه جویی در انرژی و زمان می شود.

معایب یخچال

  1. ظهور یخچال و فریزر بدون برفک یا یخ زدایی خودکار منجر به تمایل کمتری برای تمیز کردن آنها شده است. بنابراین باعث فساد مواد غذایی می شود.
  2. اگر مواد ریخته شده پاک نشوند و یا غذاها پوشانده نشوند، ممکن است بوی آنها توسط سایر مواد غذایی موجود در محفظه جذب شود. در نتیجه طعم اصلی ممکن است تغییر کند.

نگه داری از یخچال

  1. نباید بیش از حد شلوغ باشد.
  2. از باز شدن مکرر یخچال باید خودداری شود.
  3. ظروف داغ باید قبل از قرار دادن در یخچال خنک شوند.
  4. بازرسی منظم مواد غذایی و حذف قبل از فساد آنها، برای تمیز نگه داشتن یخچال ضروری است.
  5. یخ زدایی باید به صورت دوره ای انجام شود. این کار ممکن است با قطع جریان یا با باز کردن درب یخچال انجام شود. قبل از اینکه رسوب، بیش از حد غلیظ شود، یخ زدایی توصیه می شود.
  6. برای خروج گرما باید آن را در مکانی خنک با فاصله 15 تا 30 سانتی متری از دیوار قرار دهید.
  7. از استفاده از ابزار تیز، برای حذف یخ در جعبه های یخ یا خراشیدن یخ خودداری کنید.

ویژگی کلی یخچال های امروزی

  • یخ زدایی خودکار
  • هشدار قطع برق؛ که با چشمک زدن نمایشگر دما، به کاربر هشدار می دهد. ممکن است حداکثر دمایی را که دستگاه، در طول قطع برق به آن رسیده و اینکه آیا مواد غذایی منجمد، یخ زدایی شده اند یا ممکن است حاوی باکتری های مضر باشند، را نشان دهد.
  • آب سرد و یخ از آب سردکن موجود در درب. توزیع آب و یخ در دهه 1970 در دسترس قرار گرفت. در برخی از یخچال ها، فرآیند ساخت یخ به صورت نصب داخلی میباشد تا کاربر مجبور نباشد به صورت دستی از سینی های یخ استفاده کند. برخی از یخچال ها دارای سیستم های تصفیه آب هستند.
  • غلتک های کابینتی؛ که امکان باز شدن راحت، برای تمیز کردن یخچال را ممکن می سازند.
  • قفسه ها و سینی های قابل تنظیم
  •  نشانگر وضعیت؛ که زمان تعویض فیلتر آب را به شما اطلاع می دهد.
  • یک جعبه یخ در داخل درب؛ که محل ذخیره یخ ساز را به درب فریزر متصل می کند و تقریباً 60 لیتر (2 فوت مکعب) فضای قابل استفاده فریزر را اشغال می کند. همچنین قابل جابجایی است و به جلوگیری از گرفتگی یخ ساز کمک می کند.
  • یک منطقه خنک کننده در قفسه های درب یخچال. هوای قسمت فریزر به سمت درب یخچال هدایت می شود تا شیر یا آبمیوه موجود در قفسه درب خنک شود.
  •  یک درب کشویی نصب شده در درب اصلی یخچال؛ که دسترسی آسان به اقلام پرمصرف مانند شیر را فراهم می کند، بنابراین با باز نکردن درب اصلی، در مصرف انرژی صرفه جویی می شود.
  • عملکرد انجماد سریع برای خنک کردن سریع غذاها با کارکردن کمپرسور در مدت زمان معین؛ بنابراین به طور موقت دمای فریزر را از حد معمولی خود، کاهش می دهد. توصیه می شود چند ساعت قبل از افزودن بیش از 1 کیلوگرم غذای منجمد نشده به فریزر، از این ویژگی استفاده کنید. برای فریزرهایی که این ویژگی را ندارند، کاهش درجه حرارت به سردترین حالت ممکن، همین اثر را خواهد داشت.
  • یخ زدایی فریزر: واحدهای فریزر اولیه، کریستال های یخ را در اطراف دستگاه های انجماد جمع می کردند. این عمل، در نتیجه ی رطوبت وارد شده به دستگاه، هنگام باز شدن درهای فریزر بود که با متراکم کردم رطوبت وارد شده و سپس فریز کردن آن، یخ اضافی تولید می کرد. این تجمع یخبندان نیازمند ذوب دوره ای (یخ زدایی) دستگاه، برای حفظ کارایی آن بود. واحدهای یخ زدایی دستی، هنوز در دسترس هستند. پیشرفت در یخ زدایی خودکار، در دهه 1950 معرفی شد؛ اما به دلیل عملکرد انرژی و هزینه، جهانی نیست. این واحدها از یک شمارنده استفاده می کردند که تنها زمانی که تعداد معینی از باز شدن درها ایجاد شده بود، محفظه فریزر را یخ زدایی می کرد. واحدها فقط یک تایمر کوچک بودند که با یک سیم بخاری الکتریکی ترکیب شده بود و دیواره های فریزر را برای مدت کوتاهی گرم می کرد تا تمام آثار یخ زدگی از بین برود. همچنین، واحدهای اولیه دارای محفظه های فریزر بودند که در داخل یخچال بزرگتر قرار داشتند و با باز کردن درب یخچال و سپس درب داخلی فریزر کوچکتر، به آن دسترسی پیدا می کردند. واحدهای دارای یک محفظه فریزر کاملا مجزا، در اوایل دهه 1960 معرفی شدند و در اواسط آن دهه به استاندارد صنعتی تبدیل شدند.

این محفظه‌ها در فریزرهای  قدیمی‌تر، بدنه خنک‌کننده اصلی دستگاه بودند و تنها دمایی در حدود منفی 6 درجه سانتیگراد (21 درجه فارنهایت) داشتند که برای نگهداری مواد غذایی به مدت یک هفته مناسب بود.

صرفه جویی در انرژی

در خانه‌ای بدون تهویه مطبوع، یخچال‌ها بیش از هر وسیله خانگی دیگری انرژی مصرف می‌کنند. در اوایل دهه 1990 رقابتی بین تولیدکنندگان بزرگ، برای تشویق بهینه سازی انرژی برگزار شد. مدل‌های فعلی ایالات متحده که واجد شرایط Energy Star هستند، 50٪ انرژی کمتری نسبت به مدل‌هایی که در سال 1974 تولید شدند، مصرف می‌کنند.

کارآمدترین یخچال در ایالات متحده، حدود نیم کیلووات ساعت در روز (معادل 20 وات به طور مداوم) مصرف می کند. اما واحدهای معمولی نیز کاملاً کارآمد هستند. برخی از واحدهای کوچکتر کمتر از 0.2 کیلووات ساعت در روز (معادل 8 وات به طور مداوم) استفاده می کنند. واحدهای بزرگتر، به ویژه آنهایی که فریزرها و یخ سازهای بزرگ دارند، ممکن است تا 4 کیلووات ساعت در روز (معادل 170 وات به طور مداوم) استفاده کنند. اتحادیه اروپا از برچسب رتبه بندی اجباری صرفه جویی انرژی، مبتنی بر حروف به جای ستاره انرژی، استفاده می کند. بنابراین یخچال های اتحادیه اروپا در محل فروش، بر اساس میزان مصرف انرژی آنها برچسب گذاری می شوند.

برای یخچال‌های ایالات متحده، CEE  (مخفف شده Consortium on Energy Efficiency) بین یخچال‌های دارای صلاحیت ستاره انرژی، تفاوت زیادی قائل است. یخچال های سطح 1 دستگاه هایی هستند که 20 تا 24.9 درصد کارآمدتر از حداقل استانداردهای معین، توسط قانون ملی حفاظت از انرژی لوازم خانگی (NAECA) هستند. سطح 2 آنهایی هستند که 25% تا 29.9% کارایی بیشتری دارند. سطح 3 بالاترین صلاحیت است و برای یخچال هایی که حداقل 30 درصد کارآمدتر از استانداردهای فدرال هستند، می باشند. حدود 82 درصد از دستگاه های واجد شرایط انرژی استار، در سطح اول، 13 درصد آن‌ها در سطح دوم و فقط 5 درصد در سطح سوم می باشند.

علاوه بر سبک استاندارد کمپرسور سرد کننده مورد استفاده در یخچال و فریزرهای خانگی معمولی، فناوری هایی مانند سرد کننده جذبی و مغناطیسی نیز وجود دارد. اگرچه این طرح‌ها معمولاً انرژی بسیار بیشتری را در مقایسه با خنک کننده کمپرسور مصرف می‌کنند، اما ویژگی‌های دیگری مانند عملکرد بی‌صدا یا قابلیت استفاده از گاز، می‌تواند به نفع این واحدهای خنک کننده در محفظه‌های کوچک، محیط‌های متحرک یا در محیط‌هایی باشد که خرابی دستگاه، منجر به عواقب مخربی می‌شود.

بسیاری از دستگاه های ساخته شده در دهه‌های 1930 و 1940 بسیار کارآمدتر از یخچال‌هایی بودند که بعداً ساخته شدند. این تا حدی به افزودن ویژگی‌های جدید، مانند یخ‌زدایی خودکار، که کارایی را کاهش می‌دهد، منسوب می‌شود. علاوه بر این، پس از جنگ جهانی دوم، سبک این ابزار، مهم تر از کارایی آنها شد. این امر به ویژه در دهه 1970 در ایالات متحده صادق بود، زمانی که مدل های ساید بای ساید (معروف به یخچال فریزر آمریکایی در خارج از ایالات متحده) با آب سردکن و تولید یخ رایج شد.

امروزه به دلیل معرفی استانداردهای جدید بهره وری انرژی، یخچال هایی که تولید می شوند بسیار کارآمدتر از یخچال های دهه 1930 هستند. آنها همان مقدار انرژی را مصرف می کنند؛ در حالی که سه برابر بزرگتر هستند.

تاثیر بر سبک زندگی

یخچال به خانوارها اجازه می دهد تا مواد غذایی را برای مدت طولانی تری، تازه نگه دارند. قابل توجه ترین پیشرفت، مربوط به گوشت و سایر اقلام بسیار فاسد شدنی است. این وسیله، لذت بردن از غذا را، در مکان های دور ممکن می سازد.

محصولات لبنی، گوشت، ماهی، مرغ و سبزیجات را می‌توان در یک فضای آشپزخانه در یخچال نگهداری کرد (اگرچه گوشت خام را به دلایل بهداشتی باید جدا از سایر مواد غذایی نگهداری کرد).

فریزرها به مردم اجازه می دهند مواد غذایی را به صورت عمده بخرند و در اوقات فراغت آن را بخورند. خرید عمده ممکن است باعث صرفه جویی در هزینه شود. بستنی، کالای محبوب قرن بیستم، قبلاً فقط با سفر به محل تولید و خوردن آن در محل به دست می آمد، اکنون یک ماده غذایی رایج است. یخ در صورت تقاضا نه تنها به لذت نوشیدنی‌های سرد می‌افزاید، بلکه برای کمک‌های اولیه و اسفاده در پیک نیک، مفید است.

برند های یخچال در دنیا

  • برند Frigidaire
  • برند GE
  • برند Kenmore
  • برند Sub-Zero
  • برند LG
  • برند Maytag
  • برند Samsung
  • برند Whirlpool
  • برند Electrolux

 

برند Whirlpool: به عنوان بهترین برند یخچال جهان شناخته می شود. این یک برند آمریکایی مطرح می باشد که دارای طیف وسیعی از یخچال ها از جمله درب فرانسوی، مدل های ساید بای ساید، مدل های فریزر بالا و بسیاری دیگر می باشد. طراحی ممتاز و ویژگی های منحصر به فرد یخچال ویرپول آن را از برندهای رقیب متمایز می کند.

برند LG: ال‌جی چندین سال است که با تلویزیون‌ها، اسپیکرها و دیگر دستگاه‌های برتر خود در فناوری پیشرو بوده است. لوازم آشپزخانه آنها نیز از ابتدایی تا درجه یک موجود می باشد. کیفیت وسایل، برای اثبات قابل اعتماد بودن این برند اکتفا می کند. برخی از جدیدترین مدل‌های یخچال ال‌جی دارای ویژگی‌های متفکرانه‌ای مانند فضای ذخیره‌سازی درب- در- درب هستند. یک درب مخفی در داخل درب دستگاه، برای دسترسی و نگهداری وسایل مورد استفاده، وجود دارد. مدل‌های InstaView به شما این امکان را می‌دهند که بدون نیاز به باز کردن درب و خروج هوای سرد، دو بار به در بکوبید تا عکسی از محتویات داخل آن ببینید. خنک کننده درب همچنین تضمین می کند که مواد غذایی در داخل محفظه های درب، تهویه اضافی دریافت می کنند.

برند Samsung: سامسونگ به دلیل لوازم الکترونیکی خود در سطح جهانی از اعتبار بالایی برخوردارند. بنابراین منطقی است که این برند، جز بهترین انتخاب ها، برای یخچال های هوشمند است که می توانند به سایر دستگاه های خانه هوشمند از جمله تلفن شما متصل شوند. ویژگی‌هایی مانند Family Hub می‌توانند لیست‌های مواد غذایی را با دستورات صوتی و برنامه‌های مواد غذایی ایجاد کنند، موسیقی پخش کنند و حتی نمایش‌ها و ویدیوهای تلویزیونی را از درب دستگاه نمایش دهند. حتی با وجود تمام این ویژگی های با تکنولوژی بالا، محصولات سامسونگ قیمت مناسبی دارند.

به علاوه، شاخص رضایت مشتری در سال 2022 در آمریکا، سامسونگ را به دلیل کیفیت بالای محصولات و همچنین خدمات تعمیراتش به رسمیت شناخت. علاوه بر این، ضمانت دو ساله سامسونگ برای قطعات اکثر مدل‌ها و همچنین ضمانت پنج ساله برای موتور، یاد می‌کند.

برند های یخچال منتخب در سال 2022:

  • بهترین مارک کلی: LG
  • بهترین برند ارزان قیمت: Frigidaire
  • بهترین برند فریزر: Sub-Zero
  • بهترین برند هوشمند: سامسونگ
  • بهترین برند کم مصرف: ویرپول
  • معتبرترین برند : GE

تاریخچه یخچال در ایران:

حدود 45 سال پس از تولید نخستین یخچال در جهان یعنی سال 1960 میلادی مصادف با 1339 شمسی نخستین یخچال توسط وزارت صنایع ایران وارد ایران شد. راه اندازی نخستین خط تولید یخچال درایران در سال 1343 انجام شد.

کارخانه فیلور با نامی ترکیبی از دو کمپانی فیلکوی آمریکا و هوور انگلیس توانست نخستین یخچال های برقی را با استفاده از مونتاژ قطعات وارد بازار ایران کند. پس از آن کارخانه های متعدد لوازم خانگی خط تولید یخچال را راه اندازی کردند. در حال حاضر بیش از 250 واحد صنعتی در زمینه ی تولید یخچال و فریزر در ایران فعالیت دارند.

برترین برند های یخچال در بازار ایران :

  • برند اسنوا
  • برند الکترو استیل
  • برند جی پلاس
  • برند دیپوینت
  • برند اِمِرسان
  • برند هیمالیا
  • برند کلور
  • برند برفاب

بازار یخچال ایران

امروزه در بازار یخچال ایران، به دلایل سیاسی مانند تحریم و به دلایل اجتماعی قبیل حمایت از تولید ملی، خرید کالاهای با کیفیت داخلی نسبت به کالاهای خارجی دارای رشد صعودی می باشد. شرکت های تولید یخچال به جهت رقابت با یکدیگر، در عرصه خدمات دست به نوین سازی و ارائه محصولات جدید می زنند.

 

برای رده بندی یخچال های ایرانی و تهیه لیست انتخاب پرفروش ترین یخچال فریزرهای ایرانی، موارد زیادی مانند کیفیت، طراحی ساخت، گارانتی و خدمات پس از فروش، قیمت و … مورد توجه قرار می گیرد. شرکت اسنوا فعالیت خود را از سال 1384 آغاز کرد و طی این مدت، توانست تا سهم عمده ای از بازار لوازم خانگی ایران را به خود اختصاص دهد و در حال حاضر عنوان بزرگترین تولیدکننده لوازم خانگی را دارا می باشد. از دیگر شرکت های معتبر و پر فروش در حوزه تولید یخچال در ایران، به شرکت های الکترو استیل، پاکشوما، امرسان، جی پلاس اشاره کرد. تنوع شرکت های یخچال در ایران بسیار زیاد بوده؛ بنا براین ما به توضیح مختصر در مورد آنها اکتفا کردیم. از دیگر شرکت ها می توان از محصولات ایکس ویژن، هیمالیا، برفاب، یخساران، دیپوینت، کلورو … نام برد.

چند سوال رایج در مورد یخچال

1.قیمت یخچال های اولیه چقدر بود؟

اولین یخچال های خانگی در سراسر دنیا بین 500 تا 1000 دلار هزینه داشتند که تقریباً معادل 6000 تا 13000دلار امروزی می باشد. لذا، یخچال های داخلی در سال های نخست، آیتمی لوکس به حساب می آمدند.

2.چرا یخچال های خانگی اختراع شدند؟

یخچال و فریزرهای خانگی با افزایش جمعیت شهری و دوری از منابع غذایی ، به یک ضرورت تبدیل شدند. تقاضا برای غذای تازه، در طول قرن نوزدهم نیز رو به افزایش بود. با فاصله ی بیشتر بین منابع غذایی تازه و خانه های مردم ، برای سالم نگه داشتن غذای قابل فساد هنگام حمل و نقل و در خانه ها، وجود این دستگاه ها، بسیار مهم شد.

3.هنگام خرید یخچال، به چه نکاتی در رابطه با برند آن باید توجه کرد؟

  • شهرت برند
  • خدمات مشتری
  • خدمات پس از فروش (گارانتی)
  • ویژگی های کلیدی

4.هنگام خرید یخچال، چه نکاتی مستلزم توجه می باشند ؟

  • قبل از خرید دستگاه جدید، فضای آشپزخانه و چیدمان را در نظر بگیرید
  • سبک و پیکربندی دستگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید
  • ظرفیت دستگاه و گزینه های ذخیره سازی را در نظر بگیرید
  • به دنبال ویژگی های دستگاهی باشید که استفاده می کنید و مورد نیازتان است
  • رنگ مورد نظر خود را انتخاب کرده و در نهایت اقدام کنید

 

معرفی یخچال و تاریخچه آن

 تاریخچه یخچال از ابتدا تا به امروز