معرفی قابلیت HDR

مهیار
3 بهمن 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
قابلیت HDR

فهرست مطالب

معرفی قابلیت HDR

در تلویزیون های خانگی عوامل زیادی در کیفیت تصویر و وضوح رنگ تاثییر گذارند یکی از آن عوامل فناوری HDR می باشد. ممکن است شما در هنگام خرید یا بررسی یک تلویزیون با نام HDR برخورد کرده باشید اما نمی دانستید که چه عملکردی بر روی کیفیت تلویزیون دارد. امروز قرار است که این فناوری را بررسی کنیم تا شما عزیزان با کسب اطلاعات در این مورد بتوانید راحت تر محصول خودتان را انتخاب کنید.

HDR چیست ؟

واژه HDR مخفف کلمه High dynamic range یا محدوده ی دینامیکی بالا است. فناوری HDR یک سیگنال به همراه ابرداده ای به تلویزیون می فرستد. این سیگنال ها نور و رنگ تلویزیون را تغییر می دهند و باعث افزایش کیفیت تصاویر، دقیق نشان دادن رنگ ها می شوند.
تصاویر برخی بازی های ویدیویی، برنامه های استریمینگ مثل نتفلیکس با HDR ساخته می شوند. و سازنده ها سیگنال های طیف رنگی و روشنایی تصاویر را در HDR قرار می دهند.اگر تلویزیونی با قابلیت HDR این تصاویر را پخش کند با خواندن همان سیگنال ها و انتقالشان به صفحه نمایش تصاویر و رنگ ها را آنطوری که سازنده در نظر داشته است.نشان می دهد.پس می توانیم به این نتیجه برسیم دقیقا مانند وقتی که یک فیلم ضبط شده ی 4K را در تلویزیونی با این قابلیت می بینیم و تفاوت آن را با فیلم Full HD به خوبی متوجه می شویم.HDR هم علاوه بر وجود این قابلیت در تلویزیون، ساخته شدن تصاویر در حال پخش با تکنولوژی HDR تاثیر زیادی دارد.

ابرداده در HDR

ابر داده

 

ابرداده اطلاعات مورد نیاز برای تبدیل یک فایل ویدیویی به نسخه HDR را ذخیره می کند.دو نوع ابرداده با نام های استاتیک و دینامیک وجود دارد.ابرداده دینامیک می تواند روشنایی تلویزیون را بر اساس نور داخل محیط تنظیم کند و همین موضوع به بهتر دیده شدن صفحه نمایش کمک می کند.
اما ابرداده استاتیک نمی تواند این کار انجام دهد و ممکن است باعث کاهش دید تلویزیون شود.

نسخه های HDR

این فناوری از نسخه های متفاوتی برخوردار است که ساختار آنها با یکدیگر متفاوت است.برای مثال HDR10 از ابرداده استاتیک یا ایستا و HDR10+ و Dolby vision از ابرداده داینامیک یا پویا استفاده می کنند.تفاوت عمده ی این نسخه ها در نوع ابرداده آنهاست اما علاوه بر این در زمینه های دیگه هم متفاوت اند. همین موضوع سبب می شود که کیفیت هر HDR با دیگری فرق کند.
HDR 10 : این نسخه به دلیل رایگان بودن، استاندارد ترین و پر استفاده ترین است.تمام استودیو های بین المللی فیلم و بازی سازی از این قابلیت استفاده می کنند.HDR 10 همانطور که گفتیم از ابرداده استاتیک استفاده می کند و ممکن است در بعضی از صحنه، کیفیت دید را پایین بیاورد. اما پهنای باند کمتری نسبت به بقیه HDR ها می گیرد.

معرفی Dolby vision

این ورژن HDR را شرکت Dolby lab ساخته و به همین منظور یک تکنولوژی پیشرفته به همراه مجوز رسمی به حساب می آید. برای استفاده از این قابلیت باید آن را از شرکت Dolby خریداری کرد و همین موضوع موجب کاهش استفاده آن در بازار گردیده است. این نسخه قابلیت های بسیار ویژه ای دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد.

قابلیت HDR سامسونگ

  • پشتیبانی از رنگ 12 بیتی
  • افزایش رنگ ها تا 68 میلیارد
  • روشنایی 10000 نیتی

معرفی قابلیت +HDR10

سامسونگ با تولید یک HDR رایگان به همراه ابرداده داینامیک توانست بازار را دچار تحول کند.این نسخه که از HDR 10 خیلی بهتر است و ویژگی هایی نزدیک به کیفیت Dolby دارد. همچنین بخاطر رایگان بودن آن بهترین HDR بازار است.

برای ورود به سایت 365 کالا کلیک کنید

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.