مایکروویو و سرگذشت کامل آن از ابتدا تا به امروز

arya
20 فروردین 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
مایکروویو و سرگذشت کامل آن از ابتدا تا به امروز

مایکروویو چیست؟

اجاق مایکروویو (معمولاً به عنوان مایکروویو شناخته می شود.)، یک اجاق الکتریکی است که غذا را در معرض تابش الکترومغناطیسی محدوده فرکانس مایکروویو، گرم و طبخ می کند. این امر باعث می شود که مولکول های قطبی در غذا بچرخند و انرژی حرارتی را، در فرآیندی به نام گرمایش دی الکتریک تولید کنند. اجاق‌های مایکروویو غذاها را سریع و کارآمد گرم می‌کنند. زیرا تحریک در 25 تا 38 میلی‌متر (1 تا 1.5 اینچ) بیرونی یک ماده غذایی همگن و با محتوای آب بالا نسبتاً یکنواخت است.

توسعه مگنترون حفره ای (یک لوله الکترونی برای تقویت یا تولید امواج مایکروویو.) در انگلستان، تولید امواج الکترومغناطیسی با طول موج کافی مایکروویو را ممکن کرد. مهندس آمریکایی پرسی اسپنسر، به طور کلی با اختراع اجاق مایکروویو مدرن پس از جنگ جهانی دوم، از فناوری رادار پیشرفته در طول جنگ زبانزد شد. این محصول با نام “رادرنج” اولین بار در سال 1946 به فروش رسید.

رایتون بعداً مجوز ثبت اختراعات خود را برای یک اجاق مایکروویو خانگی که توسط Tappan در سال 1955 معرفی شد، صادر کرد. اما هنوز هم برای استفاده عمومی خانگی بسیار بزرگ و گران بود. شرکت شارپ اولین اجاق مایکروویو با صفحه گردان را بین سالهای 1964 تا 1966 معرفی کرد. اجاق مایکروویو کانتر در سال 1967 توسط شرکت آمانا معرفی شد. پس از مقرون به صرفه شدن اجاق‌های مایکروویو برای مصارف مسکونی در اواخر دهه 1970، استفاده از آنها در آشپزخانه‌های تجاری و مسکونی در سراسر جهان گسترش یافت و قیمت‌ آن، در طول دهه 1980 به سرعت کاهش یافت. مایکروویو علاوه بر پخت و پز غذا، برای گرم کردن در بسیاری از فرآیندهای صنعتی نیز استفاده می شود.

تاثیر در سبک زندگی

اجاق‌های مایکروویو یک وسیله معمول آشپزخانه میباشند که در گرم کردن و پختن غذا ها محبوب میباشند. آنها به سرعت غذاها را گرم می کنند. این در حالی است که اگر در تابه های معمولی گرم شوند به راحتی می سوزند یا گلوله می شوند؛ مانند کره داغ، چربی ها، شکلات یا فرنی. اجاق‌های مایکروویو معمولاً غذا را مستقیماً قهوه‌ای یا کاراملی نمی‌کنند. زیرا به ندرت به دمای لازم برای ایجاد واکنش‌های میلارد می‌رسند. در مواردی که از اجاق برای گرم کردن روغن سرخ کردنی و سایر اقلام روغنی (مانند بیکن) استفاده می‌شود، استثنائاتی وجود دارد که دمای آنها بسیار بالاتر از دمای آب جوش است.

اجاق های مایکروویو، نقش محدودی در پخت و پز حرفه ای دارند. زیرا دمای محدوده جوش اجاق مایکروویو، واکنش های شیمیایی خوش طعمی را که سرخ کردن، قهوه ای شدن یا پختن در دمای بالاتر ایجاد می کند، ایجاد نمی کند. با این حال، چنین منابع گرمایی بالا را می توان به اجاق های مایکروویو به شکل یک اجاق مایکروویو همرفت اضافه کرد.

تاریخچه

کشف اولیه

تاریخچه مایکروویو در سال 1940 زمانی آغاز شد که جان راندال و هری بوت لوله مگنترون حفره ای را در دانشگاه بیرمنگام انگلستان اختراع کردند. لوله مگنترون به سرعت در طول جنگ جهانی دوم اهمیت زیادی پیدا کرد. زیرا نیروهای متفقین اروپا و آمریکا از آن برای انتشار سیگنال‌های راداری مایکروویو برای شناسایی هواپیماها و کشتی‌های دشمن نازی دوردست استفاده کردند.

در سال 1945، مهندس آمریکایی، پرسی اسپنسر، در حال انجام کارهای تعمیر و نگهداری روی یک مجموعه رادار زنده بود. در حالی که در نزدیکی تجهیزات رادار کار می کرد، احساس سوزن سوزن شدن در سراسر بدن خود کرد و متوجه شد که یک شکلات در جیبش کاملاً آب شد. پس از مدتی بررسی، او متوجه شد که امواج مایکروویو ساطع شده توسط لوله مگنترون در رادار باعث گرمی شکلات و در نتیجه ذوب شدن آن گشت.

پرسی اسپنسر با هدایت لوله مگنترون به سمت دانه های ذرت آزمایش بیشتری انجام داد. پرسی اسپنسر سپس به ساخت یک جعبه فلزی با دهانه ای در یک طرف و لوله مگنترون به سمت دیگر آن پرداخت. او از این جعبه برای گرم کردن ناهار و انواع غذاهای دیگر استفاده می کرد. داستانی از موقعیتی وجود دارد که او یک تخم مرغ کامل را در دستگاه گرم کرد. اما متأسفانه منجر به انفجار تخم مرغ در صورت همکارش شد. این اتفاق باعث نیاز به یک درب برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی شد.

در اکتبر 1945، پرسی اسپنسر یک حق اختراع را برای “روش درمان مواد غذایی” ثبت کرد که در آن فرآیند گرم کردن غذا با استفاده از مایکروویو را توضیح می دهد.

مایکروویوهای اولیه

اولین اجاق های مایکروویو در تاریخ در مقایسه با مایکروویوهایی که امروزه استفاده می کنیم، غول پیکر بودند. آنها برای اولین بار در سال 1947 توسط رایتون، یک شرکت دفاعی آمریکایی به فروش رسیدند. این وسیله با نام رادا رنج، معروف شد و به قیمت 5000 دلار به فروش رسید. که در واقع 51000 دلار آمریکا با پول امروزی است. این هیولاها تقریباً 6 فوت قد داشتند، بیش از یک سوم تن وزن داشتند و 3000 وات، توان تولید می کردند. البته این اولین مدل‌ها برای مصارف خانگی مناسب نبودند و برای استفاده در رستوران‌ها، کشتی‌ها و غذاخوری‌های بزرگ استفاده می‌شدند.
در سال 1967، نسخه های داخلی آشپزخانه داخلی اجاق مایکروویو سرانجام در دسترس قرار گرفت. آنها که توسط شرکت آمانا به فروش رسیدند، 495 دلار آمریکا (3408 دلار امروزی) قیمت داشتند.

مایکروویوهای امروزی

شرکتی به نام لیتون، که در کسب و کار رستوران‌داری محبوب بود، شکل کوتاه و پهن اجاق مایکروویو را که امروزه به دیدنش عادت کرده‌ایم را، توسعه داد. فروش در ایالات متحده و ژاپن از ده هزار در سال 1970 به میلیون ها نفر در سال 1975 رسید. در اواخر دهه 1970، پیشرفت های فناوری و قطعات الکترونیکی ارزان تر به این معنی بود که اجاق های مایکروویو کاربردی تر و مقرون به صرفه تر شدند. در سال 1986، از هر 4 خانوار آمریکایی، 1 نفر دارای اجاق مایکروویو بود. و در سال 1997، اداره آمار کار ایالات متحده گزارش داد که از هر 10 خانواده آمریکایی، 9  خانوار آمریکایی دارای اجاق مایکروویو هستند.

انواع مایکروویو

  • مایکروویو بالای اجاق
  • مایکروویو سطح نازک
  • مایکروویو تو کار
  • مایکروویو کانتر
  • مایکروویو زیر پیشخوانی
  • مایکروویو حرارتی
  • اجاق دیواری و مایکروویو ترکیبی
  • مایکروویوهوشمند

1.مایکروویو بالای اجاق

مایکروویوهای بالای اجاق، با نصب راحت بین کابینت در بالای سطح اجاق گاز، فضایی را روی پیشخوان ایجاد می کنند و تمام پخت و پز شما را در یک مکان متمرکز نگه می دارند. این مایکروویوها اغلب تهویه را ارائه می دهند و در مدل هایی موجود هستند که هوا را به بیرون از خانه شما تخلیه می کنند یا هوا را فیلتر کرده و دوباره به آشپزخانه بازگردانند. مدل ها معمولاً شامل دو نوع فیلتر می شوند: فیلتر زغالی که بو را کاهش می دهد و فیلتر چربی که به پاکسازی هوا کمک می کند. مایکروویوهای بالای اجاق، در ظرفیت های بزرگ و کوچک تولید می شوند. آنها با طیف گسترده ای از ویژگی ها در دسترس هستند.

مایکروویوهای بالای اجاق

2.مایکروویو سطح نازک

مایکروویوهای سطح نازک، مانند مدلهای بالای اجاق، در بالای محدوده اجاق گاز و زیر کابینتها به جای هود برد نصب می شوند. این مدل‌ ها برای صرفه‌جویی در فضا، براق، جمع‌وجور و مناسب هستند و مانند هود دارای هواکش هستند. آنها برای کسانی که کابینت آنها برای یک مایکروویو معمولی بیش از حد کم است یا افرادی که برای فضا در بالای اجاق گاز ارزش قائل هستند، ایده آل میباشند. مایکروویو های سطح نازک، فشرده هستند اما ویژگی های پخت و تهویه قدرتمند و فضای داخلی جادار را ارائه می دهند.

مایکروویوهای سطح نازک

3.مایکروویو تو کار

مایکروویوهای داخلی روی دیوار یا داخل کابینت‌های موجود نصب می‌شوند و اغلب دارای ویژگی‌های سطح بالایی هستند که ظاهر و ویژگی برتر را کامل می‌کنند. این نوع دستگاه، فضا را در جای دیگری از آشپزخانه آزاد می کند و در طیف وسیعی از اندازه ها و سطوح قدرت موجود میباشند. و همچنین پیدا کردن مناسب برای غذاهای مورد علاقه خانواده شما را آسان تر می کند. مایکروویوهای توکار را می‌توان حتی به صورت حرفه‌ای در سایر مکان‌های اطراف آشپزخانه، از جمله زیر پیشخوان به سبک کشو، نصب کرد.

مایکروویوهای تو کار

 

4.مایکروویو کانتر

این مایکروویوهای ایستاده روی پیشخوان آشپزخانه شما می‌نشینند و راه‌اندازی و شروع به کار آن‌ها ساده است. اگرچه مایکروویوهای روی کانتر برای فضای پیشخوان، با سایر لوازم آشپزخانه رقابت خواهند کرد، اما مایکروویوهای رومیزی نهایت انعطاف پذیری را ارائه می دهند و در صورت نیاز به راحتی در اطراف آشپزخانه جابه جا می شوند. به علاوه، بیشتر مدل ها با ADA سازگار هستند.

مایکروویوهای کانتر

 

5.مایکروویو زیر پیشخوانی

مایکروویوهای زیر پیشخوانی، در کابینت های پایینی نصب می شوند و به زیبایی مدرن و با احتیاط قرار می گیرند. برخلاف درب مایکروویو سنتی که به طرفین می چرخد، باز کردن مایکروویو زیر پیشخوان، به سادگی بیرون کشیدن مایکروویو است. ارتفاع این مدل ها باعث افزایش دسترسی می شود و اکثر مدل ها شامل سیستم های قفل موثر هستند. مایکروویوهای زیر پیشخوانی، احساس برتری را ارائه می دهند. اما تمایل دارند با قیمت بالاتری نسبت به همتایان داخلی و پیشخوان خود وارد بازار شوند.

مایکروویو زیر پیشخوانی

6.مایکروویو حرارتی

مایکروویوهای حرارتی، تمام قابلیت‌های مایکروویو و اجاق‌های همرفتی را ارائه می‌دهند و بهترین‌ها را برای نیازهای آشپزی خانواده شما فراهم می‌کنند. مانند یک اجاق همرفتی، اجاق مایکروویوهای همرفتی دارای یک عنصر حرارتی اجاق مانند با یک فن است که گرما را در سراسر دستگاه به گردش در می آورد و پخت و برشته کردن را به رزومه دستگاه شما اضافه می کند. این نوع مایکروویو ها زمان پخت سریع، حتی پخت و پز با تنظیمات حرارتی و انواع ویژگی های راحت دیگر را ارائه می دهند.

مایکروویو حرارتی

7.اجاق دیواری و مایکروویو ترکیبی

اجاق دیواری و مایکروویو ترکیبی، اجاق دیواری و مایکروویو را در یک واحد ساده ادغام می‌کند. و یک چیدمان مناسب را ارائه می‌کند که فضای موجود را هم روی پیشخوان و هم خارج از پیشخوان به حداکثر می‌رساند. درب دستگاه به سمت پایین حرکت می کند و درست مانند درب فر باز می شود تا ظاهر و احساسی یکپارچه داشته باشد. در حالی که این واحدها می‌توانند دارای قیمت بالایی باشند، اما اغلب با ویژگی‌های ممتازی مانند فناوری Frozen Bake و پخت چند مرحله‌ای موجود هستند.

اجاق دیواری و مایکروویو ترکیبی

8.مایکروویو هوشمند

مایکروویو های هوشمند انواع مختلفی از قابلیت‌های Wi-Fi، کنترل از راه دور و تطبیقی ​​را ارائه می‌کنند که سطح جدیدی از راحتی را برای پخت و پز به ارمغان می‌آورند. این ویژگی‌ها ممکن است شامل ویژگی‌هایی مانند کنترل صوتی با یک دستگاه دارای قابلیت صوتی سازگار و سایر ویژگی‌های هوشمندی باشند که می‌توانید از خانه یا در حال حرکت با دستگاه‌های هوشمند سازگار فعال کنید. مایکروویوهای هوشمند در پیکربندی‌های مختلف موجود هستند و می‌توانند در هر نوع مایکروویو ذکر شده در بالا وجود داشته باشند. برخی از ویژگی‌های هوشمند، مانند فناوری Scan-to-Cook حتی به شما امکان می‌دهد بارکد روی مواد غذایی منجمد را اسکن کنید و دستورالعمل‌های پخت توصیه‌شده را مستقیماً به دستگاه خود ارسال کنید.

مایکروویو هوشمند

 

اجزای داخلی مایکروویو

  • صفحه گردان : میز گردان صفحه گرد در حفره پخت و پز است که برای کمک به پخت یکنواخت غذا می چرخد. قبل از قرار دادن غذا روی آن و استفاده از دستگاه مطمئن شوید که میز گردان همیشه در جای خود محکم باشد.
  • مگنترون : مگنترون امواج مایکروویو را تولید می کند که از دیواره های حفره پخت منعکس می شود و از طریق صفحه گردان و ظروف آشپزی به سمت غذا جریان می یابد. این امواج با غذا تعامل می کنند و گرما و اصطکاک ایجاد می کنند تا غذای شما بپزد.
  • ترانسفورماتور ولتاژ : از آنجایی که اکثر پریزهای برق حدود 120 ولت برق مصرف می کنند، یک ترانسفورماتور ولتاژ این برق را برای گرم کردن و پخت سریع به ولتاژ بالاتر تبدیل می کند. اکثر مایکروویوها برای عملکرد صحیح به 3000 تا 4000 ولت نیاز دارند.
  • هادی موج : موجبر جریان را هدایت می کند و امواج مایکروویو واقعی را به حفره پخت و پز منتقل می کند.
  • فن خنک کننده : یک فن خنک کننده دستگاه شما را خنک نگه می دارد. زمانی که از دستگاه خود استفاده می کنید به طور خودکار روشن می شود. در برخی از مایکروویوهای دوربرد، اگر از اجاق گاز زیر استفاده می کنید، این فن ممکن است به طور خودکار روشن و خاموش شود تا دستگاه خنک بماند. این نوع مایکروویوها همچنین دارای یک فن مجزا هستند که به از بین بردن رطوبت و بو از اجاق گاز زیر آن کمک می کند.
  • حفره پخت و پز : حفره آشپزی محفظه ای در داخل دستگاه است که در آن غذاها را گرم، یخ زدایی و طبخ می کنید. تمیز کردن منظم فضای داخلی دستگاه برای حفظ عملکرد بهینه آن کلیدی است.

اجزای خارجی مایکروویو

  • سیم برق  : مهم نیست که چه نوع دستگاهی دارید، سیم برق به آن توانایی پخت، گرم کردن مجدد، یخ زدایی و موارد دیگر را می دهد. اکثر مایکروویوها به یک پریز 3 شاخه متصل به زمین با منبع برق 120 ولت و 15 یا 20 آمپر نیاز دارند.
  • صفحه کنترل : یک صفحه کنترل مایکروویو صفحه نمایش بیرونی است که دارای دکمه هایی برای استفاده از مایکروویو شما است. مانند پخت زمان بندی شده، یخ زدایی و گزینه های از پیش تعیین شده مناسب برای گرم کردن پیتزا، ذرت بو داده، غذاهای یخ زده و موارد دیگر. برخی از مایکروویوها، مجهز به کنترل‌های لمسی الکترونیکی و دکمه‌های مناسب افزودن 30 ثانیه برای گرم کردن سریع با قدرت 100 درصد هستند.
  • درب : یک درب مایکروویو، دارای پنجره ای برای مشاهده غذای خود در حین پخت و چرخش روی میز است. در برخی از مایکروویوها، اگر درب به مدت پنج دقیقه یا بیشتر بدون روشن شدن بسته باشد، دستگاه کار نخواهد کرد. اگر این اتفاق بیفتد، یک پیام در کنترل پنل شما نمایش داده می شود. برای تنظیم مجدد کافی است در را باز و بسته کنید. اگر دستگاه شما روشن است، باز کردن در آن چرخه پخت را متوقف می کند.

بهترین برند مایکروویو در جهان

  • Samsung
  • Godrej
  • Samsung
  • Panasonic
  • Whirlpool

بهترین برند مایکروویو در ایران

  • بیمکث
  • جی پلاس
  • استیل البرز
  • سانی
  • پاکشوما 
  • اسنوا