ماشین لباسشویی چیست و چه کاربردی در فرآیند زندگی ما دارد؟

arya
13 اسفند 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
ماشین لباسشویی چیست و چه کاربردی در فرآیند زندگی ما دارد؟

ماشین لباسشویی چیست؟

ماشین لباسشویی،  وسیله ای خانگی است که از آن برای شستشوی لباس ها استفاده می شود. این اصطلاح بیشتر به ماشین‌هایی اطلاق می‌شود که برخلاف تمیز کردن خشک (فرآیند تمیز کردن لباس با استفاده از حلالی غیر از آب توسط مشاغل تخصصی انجام می‌شود.) یا تمیزکننده‌های اولتراسونیک (فرآیندی که در آن از امواج فراصوت برای هم زدن مایع با اثر تمیز کنندگی استفاده می شود.)، از آب استفاده می‌کنند. کاربر، مواد شوینده لباسشویی را که به صورت مایع یا پودر فروخته می شود به آب، برای شستشو اضافه می کند.

تاریخچه ماشین لباسشویی

شستن با دست

شستن با دست شامل خیساندن، کوبیدن، مالش دادن و آبکشی منسوجات کثیف است. قبل از لوله کشی داخلی، افراد مجبور بودند تمام آب مورد استفاده برای شستن، جوشاندن و شستشوی لباس ها را از پمپ، چاه یا چشمه حمل کنند. آب مورد نیاز لباس‌ها، با دست حمل می‌شد؛ روی آتش برای شستشو گرم می‌شد وسپس در وان ریخته می شد. ترکیب آب گرم و صابون، برای شستوشو بسیار ارزشمند بود و ابتدا برای شستن لباس های کم آلودگی، سپس برای شستن لباس های کثیف تر مورد استفاده مجدد قرار می گرفت.

برداشتن آب و صابون از لباس پس از شستن، یک فرآیند جداگانه بود. ابتدا صابون با آب شفاف شسته می شد. پس از آبکشی، لباس خیس شده، به شکل رول در می آمد و با دست پیچانده می شد تا آب خارج شود. کل فرآیند، اغلب یک روز کامل را، به علاوه خشک کردن و اتو کردن، اشغال می کرد.

نزدیک به پنج میلیارد از جمعیت هفت میلیاردی جهان تا سال 2010، هنوز لباس های خود را با دست می شستند.

ماشین های اولیه

نمونه اولیه شستشو با ماشین، عمل پر کردن می باشد. در آسیاب پرکننده، پارچه را با چکش‌های چوبی که به آن‌های پرکننده یا چکش‌های پر می‌گفتند، می‌کوبیدند.

اولین اختراع انگلیسی تحت عنوان ماشین لباسشویی، در سال 1691 صادر شد. نقاشی یک ماشین لباسشویی اولیه، ژانویه 1752 در مجله جنتلمن، یک نشریه بریتانیایی، منتشر شد. طرح ماشین لباس شویی جیکوب کریستین شافر، در سال 1767 در آلمان منتشر شد.

در سال 1782، هنری سیدجیر، یک حق اختراع بریتانیایی را برای یک لباسشویی چرخان صادر کرد؛ و در دهه 1790، ادوارد بیتام، تعداد زیادی حق اختراع ماشین لباسشویی را در انگلستان فروخت. یکی از اولین ابداعات در تکنولوژی ماشین لباسشویی، استفاده از ظروف یا لگن های محصور بود که دارای شیارها، انگشتان یا پاروهایی برای کمک به مالش لباس ها بودند. شخصی که از ماشین لباسشویی استفاده می‌کرد از چوبی برای فشار دادن و چرخاندن لباس‌ها در کناره‌های بافت حوض یا ظرف استفاده می‌کرد و لباس‌ها را به هم می‌زد تا کثیفی و گل و لای پاک شود. این فناوری همزن ساده، با نیروی دست کار می‌کرد، اما همچنان مؤثرتر از شستن لباس‌ها فقط با دست، به شمار می آمد.

پیشرفت های بیشتری در فناوری ماشین لباسشویی در قالب طراحی درام چرخشی ایجاد شد. این اختراعات اولیه طراحی شامل یک درام واشر(محفظه شستشوی استوانه شکل) با دسته خمیده بود که برای چرخاندن درام های چوبی، به کار می رفت. با وجود اینکه این فناوری به اندازه ای ساده بود، اما نقطه عطفی در تاریخ ماشین های لباسشویی می باشد؛ زیرا ایده درام های “لباسشویی متحرک” را مطرح کرد. هنگامی که محفظه های فلزی جایگزین محفظه های چوبی سنتی شدند، محفظه می توانست بالای یک آتش باز یا محفظه آتش محصور بچرخد. این گونه دمای آب برای شستشو، به طرز موثرتری افزایش می یافت.

تا قرن نوزدهم از نیروی بخار، در طراحی ماشین لباسشویی استفاده نمی شد. در سال 1862، ماشین لباسشویی چند جزئی چرخان، با غلتک برای پیچاندن یا چلاندن که توسط ریچارد لنزدیل از منچستر در لیست اختراعات ثبت شده بود، در نمایشگاه لندن به نمایش گذاشته شد.

اولین ثبت اختراع ایالات متحده، با عنوان شستشوی لباس، در سال 1797 به ناتانیل بریگز از نیوهمپشایر اعطا شد. به دلیل آتش سوزی در اداره ثبت اختراع در سال 1836، هیچ توضیحی از این دستگاه باقی نمانده است. اختراع ماشین لباسشویی به روستای واترولیت شیکر نیز نسبت داده می شود، زیرا در سال 1829 یک حق اختراع برای یک آموس لارکوم از روستای واترولیت نیویورک، صادر شد؛ اما مشخص نیست که لارکوم یک شیکر(عضو یک فرقه مسیحی) بوده است. دستگاهی که ماشین لباسشویی را با مکانیزم چلاندن ترکیب می‌کرد، تا سال 1843 که جان ای.ترنبول کانادایی، حق اختراع لباس‌شویی با غلتک‌های چلاندن را ثبت کرد، ظاهر نشد. انجمن شیکر لبنان در نیویورک، یک ماشین شستشو را اختراع کرد، اما در سال 1858 او حق اختراع را به دیوید پارکر از دهکده شیکر کانتربری، جایی که به عنوان ماشین لباسشویی بهبودیافته ثبت شد، اهدا کرد.

مارگارت کالوین ماشین لباسشویی چرخان را که در غرفه زنان، در نمایشگاه بین المللی Centennial سال 1876 در فیلادلفیا به نمایش گذاشته شد، بهبود بخشید. در همین نمایشگاه، شیکرها برای ماشین خود مدال طلا گرفتند.

ماشین های لباسشویی برقی، در اوایل سال 1904 در روزنامه ها، تبلیغ و مورد بحث قرار گرفت. آلوا جی.فیشر، به اشتباه به عنوان مخترع لباس شویی برقی شناخته شده است. اداره ثبت اختراع ایالات متحده، حداقل یک حق اختراع را نشان می دهد که قبل از ثبت اختراع فیشر، با شماره 966677 ثبت شده است. در واقع مخترع ماشین لباسشویی برقی ناشناخته مانده است.

فروش ماشین لباسشویی برقی ایالات متحده در سال 1928، به 913000 دستگاه رسید. در سال 1932 تعداد واحدهای به فروش رسیده، به حدود 600000 دستگاه کاهش یافت.

فرض بر این است که اولین خشکشویی در ایالات متحده در فورت ورث، تگزاس، در سال 1934 افتتاح شد. مشتریان برای اجاره ماشین لباسشویی با انداختن سکه در شکاف دستگاه، قادر به استفاده از آن میشدند. اصطلاح لباسشویی را می توان از اوایل سال 1884 در روزنامه ها یافت. انگلستان در طول قرن نوزدهم، دستشویی و حمام های عمومی را برای خشکشویی ایجاد کرد.

طراحی لباسشویی، در طول دهه 1930 بهبود یافت. این مکانیسم، در یک کابینت محصور شده بود؛ بنابر این توجه بیشتری به ایمنی الکتریکی و مکانیکی می شد. خشک کن های اسپین (وسیله برقی خانگی است که برای از بین بردن رطوبت از منسوجات، معمولاً مدت کوتاهی پس از شستن آنها در ماشین لباسشویی استفاده می شود.) برای جایگزینی گیره های برقی خطرناک، معرفی شدند.

تا سال 1940، 60 درصد از 25000000 خانه سیم کشی شده در ایالات متحده، دارای ماشین لباسشویی برقی بودند. بسیاری از این ماشین‌ها توان چرخش برقی داشتند، اگرچه خشک کن‌های اسپین داخلی نیز، غیرمعمول نبودند.

ماشین های اتوماتیک

Bendix Home Appliances، یکی از شرکت‌های تابع Avco، اولین ماشین لباسشویی خودکار داخلی را در سال 1937 که در همان سال برای ثبت اختراع درخواست کرده بود، معرفی کرد. Avco مجوز نام محصول را ، از یک شرکت غیر مرتبط، صادر کرده بود. از نظر ظاهری و جزئیات مکانیکی، این ماشین، بی شباهت به لباس شویی های اتوماتیک درب جلویی که اکنون در جهان تولید می شوند، نبود.

دستگاه تولید شده اگرچه بسیاری از ویژگی‌های اصلی دستگاه های امروزی را شامل می‌شد، اما فاقد هر گونه تعلیق درام(محفظه استوانه ای شکل داخل لباس شویی) بود و بنابراین برای جلوگیری از حرکت کردن بر روی زمین، باید به کف متصل می‌شد. به دلیل قطعات به کار رفته در دستگاه، قیمت دستگاه نیز بسیار گران بود. به عنوان مثال، دفترچه راهنمای خدمات شستشوی خانگی Bendix (منتشر شده در 1 نوامبر 1946) نشان می دهد که تغییر سرعت درام، توسط یک گیربکس 2 سرعته که بر اساس استانداردهای سنگین ساخته شده (نه بر خلاف گیربکس اتوماتیک خودرو)، تسهیل شده است. همچنین احتمالاً تایمر نیز قیمت ارزانی نداشت؛ زیرا تولید موتورهای الکتریکی مینیاتوری گران بود.

ماشین‌های لباسشویی خودکار اولیه، معمولاً از طریق اتصال‌های موقتی به شیرهای سینک، به منبع آب متصل می‌شدند. بعدها، اتصالات دائمی به هر دو منبع آب سرد و گرم معمول شد؛ زیرا اتصالات اختصاصی آب لباسشویی رایج گردید. اکثر ماشین‌های اروپایی مدرن بارگیری از جلو، در حال حاضر فقط یک اتصال آب سرد دارند و برای افزایش دمای آب کاملاً به بخاری‌های الکتریکی داخلی متکی هستند.

بسیاری از ماشین‌های خودکار اولیه دارای امکانات سکه‌ای بودند و در خشک‌شویی‌های زیرزمینی خانه‌های آپارتمانی نصب می‌شدند.

ماشین لباسشویی امروزی؛ توسعه و کاهش قیمت

با گذشت زمان، تولیدکنندگان لباس شویی اتوماتیک تمام تلاش خود را برای کاهش هزینه ها انجام داده اند. به عنوان مثال، گیربکس های گران قیمت دیگر مورد نیاز نیستند، زیرا سرعت موتور را می توان به صورت الکترونیکی کنترل کرد. برخی از مدل‌ها را می‌توان از طریق WiFi کنترل کرد و دارای درام‌های زاویه‌دار برای تسهیل، بارگذاری هستند.

حتی در برخی از لباسشویی های گران قیمت، درام بیرونی ماشین‌های بارگیری از جلو اغلب (اما نه همیشه) از پلاستیک ساخته شده است (می‌توان آن را از فلز نیز ساخت، اما این گران است). این امر تغییر موقعیت اصلی را دشوار می کند؛ زیرا معمولاً درام پلاستیکی را نمی توان به دو نیمه جدا کرد تا درام داخلی برای دسترسی به وضعیت برداشته شود.

انواع ماشین های لباس شویی

  1.  لباسشویی درب جلو
  2. لباسشویی درب بالا
  3. لباسشویی با همزن لباس بالا
  4. لباسشویی درب بالا با همزن و پروانه 2×1
  5. لباسشویی با مراکز خشکشویی یا انباشته
  6. لباسشویی و خشک کن ترکیبی همه کاره
  7. لباسشویی جمع و جور و قابل حمل

 

ماشین لباسشویی های درب جلو:

این نوع ماشین لباسشویی دارای یک درب، در جلوی دستگاه برای بارگیری و تخلیه لباس می باشد. برای تمیز کردن پارچه‌ها، لباس شویی های درب جلو لباس‌ها را در یک درام افقی می‌چرخانند. این عمل باعث ایجاد اصطکاک بین وسایل می‌شود. این نوع لباس شویی ها، همچنین معمولاً در مقایسه با ماشین‌های لباسشویی های درب بالا، در هر چرخه شستشو آب کمتری مصرف می‌کند.

از آنجایی که شما به این نوع لباسشویی از رو به رو دسترسی دارید، می‌توانید از یک کیت(کیت انباشته، یک لوازم جانبی لباسشویی است که بین ماشین لباسشویی و خشک کن قرار می گیرد.)، برای قرار دادن یک خشک‌کن در بالای آن استفاده کنید تا به‌منظور صرفه‌جویی در فضا، روی آن چیده شود.

ویژگی ظاهری : ماشین‌های لباسشویی درب جلو دارای ظرفیت‌های مختلفی هستند؛ از مدل‌های جمع‌وجور که حدود 1.9 فوت مکعب گرفته، تا مدل‌های با ظرفیت بزرگ 5 فوت مکعب و بالاتر ارائه می شوند. ماشین‌های لباسشویی با درب جلو، با اندازه استاندارد معمولاً حدود 40 اینچ ارتفاع، 28 اینچ عرض و 31 تا 34 اینچ طول دارند. اما این می‌تواند بسته به نوع و مدل متفاوت باشد. همچنین می‌توانید یک پایه به لباس شویی های درب جلو اضافه کنید. این امر می‌تواند ارتفاع کلی را حدوداً 15 اینچ افزایش دهد.

مدل درب جلو

ماشین لباسشویی های درب بالا:

ماشین‌ لباسشویی های درب بالا، دارای یک درب، در بالای دستگاه هستند که لباس ها را از طریق آن وارد یا خارج می کنید. این نوع لباس شویی های درب بالا، از یک همزن برای جابجایی لباس ها در داخل سبد شستشو استفاده می کند. همزن دارای یک دوک بلند و پره‌دار، در مرکز سبد شستشو می باشد که به جلو و عقب می‌پیچد و به لباس‌ها مالیده می‌شود تا خاک‌های سست را تجزیه کند. این تنظیم عمودی، گزینه هایی مانند شستشوی در آب عمیق را دارا می باشد که ماشین لباسشویی درب جلو از آن بی بهره است.

ویژگی ظاهری : ماشین لباسشویی های درب بالا، معمولاً با ظرفیت‌های حدود 1.5 تا 5.5 فوت مکعب در دسترس هستند. به طور کلی، ماشین لباسشویی های درب بالا، با اندازه استاندارد، حدود 40 اینچ ارتفاع، 28 اینچ عرض 31 تا 34 اینچ طول دارند، اما بسته به نوع و مدل متفاوت هستند.

مدل درب بالا

ماشین لباسشویی های با پروانه لباس بالا:

برای این نوع ماشین لباسشویی، شما لباس ها را از بالا بارگیری و تخلیه خواهید کرد؛ درست مانند لباس شویی های درب بالا. تفاوت در این است که عمل شستشو با پروانه به جای همزن تسهیل می شود. پروانه یک مخروط یا دیسک کم عمق می باشد که با چرخش خود، باعث مالش لباس ها و در نهایت تمیزی آن ها می شود.

ویژگی ظاهری: ابعاد واشرهای پروانه بار بالا معمولاً مشابه مدل های درب بالا است. با این حال، ماشین لباسشویی های پروانه‌ای، گاهی اوقات ظرفیت کمی بیشتر را ارائه می‌دهند. زیرا پروانه فضای کمتری را در داخل سبد لباسشویی نسبت به همزن اشغال می‌کند. اگر به طور مکرر اقلام بزرگ یا حجیم را می شویید، این می تواند آنها را به انتخاب خوبی تبدیل کند.

ماشین لباسشویی با پروانه لباس بالا

ماشین لباسشویی های درب بالا با همزن و پروانه 2×1:

ماشین‌ لباسشویی های درب بالا، به شما این امکان را می‌دهند که عملیات شستشو را با طراحی همزن و پروانه 2 در 1 تغییر دهید. این نوع ماشین لباسشویی ها معمولاً دارای یک همزن متحرک با یک دیسک پروانه دائمی هستند. با این دستگاه که دارای دو روش شستشو می باشد، ماشین لباسشویی شما در خانه دو برابر کارایی دارد.

لباسشویی درب بالا با همزن و پروانه 2x1

ماشین لباسشویی های با مراکز خشکشویی انباشته:

مراکز لباسشویی انباشته، معمولا دارای یک ماشین لباسشویی و خشک کن درب بالا هستند که در یک قالب پیوسته نصب شده اند. اگر شما یک لباس شویی درب بالا را ترجیح می دهید اما فضایی کم و فقط برای نصب  خشک کن انباشته دارید، این گزینه عالی است. این دستگاه ترکیبی، نصب کردن را بدون نیاز به کیت انباشته آسان می کند؛ زیرا ماشین لباسشویی و کیت خشک کن، قبلاً به عنوان یک واحد ساخته شده اند. شما می توانید انواع ماشین لباسشویی ها را، در مراکز لباسشویی پیدا کنید؛ از جمله مدل های همزن و پروانه.

ویژگی ظاهری : این واحدها معمولاً محدوده ظرفیت کمتری نسبت به واحدهای مستقل با ظرفیت ماشین لباسشویی بین 1.5 تا 3.5 فوت مکعب ارائه می دهند. با این حال، معمولاً ابعاد بیرونی کوچک‌تری نیاز پیدا می‌کنید. این مسئله سبب می شود مراکز لباس‌شویی روی هم به انتخابی محبوب برای آپارتمان‌ها یا دیگر فضاهای کوچک تبدیل شوند. پیش از خرید، اطمینان حاصل کنید که تقریباً 74 تا 76 اینچ عمودی، 27 تا 33 اینچ طول و 24 تا 28 اینچ عرض برای نصب این نوع دسنگاه و مرکز خشک کن فضای خالی در اختیاردارید.

ماشین با مرکز خشکشویی انباشته

ماشین لباسشویی و خشک کن های ترکیبی همه کاره:

ماشین لباسشویی و خشک کن ترکیبی، نوعی ماشین لباسشویی است که لباس های شسته شده را در همان درام خشک می کند. این امر نیاز به دو دستگاه جداگانه را از بین می برد و گزینه ای عالی برای صرفه جویی در فضا، فراهم می کند. ترکیب‌های یکپارچه معمولاً دارای طراحی در جلو هستند و تنظیمات و گزینه‌های بیشتری نسبت به مراکز لباس‌شویی انباشته دارند. ماشین لباسشویی وخشک کن ترکیبی، ممکن است ابعادی مشابه یک لباسشویی درب جلو داشته باشد، اما نسخه هایی با فضای کارآمدتر، نیز وجود دارد.

ماشین لباسشویی و خشک کن ترکیبی همه کاره

ماشین لباسشویی جمع و جور و قابل حمل:

اگر فضای قرار گیری، در سطح بالایی می باشد، ماشین‌های لباسشویی جمع‌وجور و قابل حمل ممکن است بهترین نوع ماشین لباسشویی برای شما باشند. معمولاً می‌توانید گزینه‌ای جمع‌وجور در میان انواع مختلف ماشین لباسشویی ها، از جمله درب بالا و درب جلو، مراکز لباس‌شویی انباشته را در یک مجموعه پیدا کنید.

ماشین‌های لباسشویی قابل حمل معمولاً کوچک‌ترین گزینه هستند. این ماشین ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تا زمانی که نیاز باشد در کمد یا هر مکان دیگری نگهداری می‌شوند. اگرچه برخی از آنها را می‌توان به طور دائم نصب کرد. آنها معمولاً دارای یک شیلنگ ورودی هستند که به شیرهای آشپزخانه یا حمام وصل می شود و یک شلنگ تخلیه که می توانید آن را در داخل وان یا سینک قرار دهید.

اندازه های ماشین لباسشویی قابل حمل بسیار متفاوت است، اما می تواند با ظرفیت کمتر از 0.9 فوت مکعب برای فضاهای بسیار تنگ عرضه شود. ماشین لباسشویی های فشرده، معمولاً بین 1.5 تا 3.5 فوت مکعب ظرفیت با عرض حدود 24 اینچ ارائه می شوند. این گزینه ها، معمولاً برای نصب دائمی هستند.

مدل جمع و جور و قابل حمل

مزایا و معایب هر کدام از انواع ماشین لباس شویی

مزایا لباسشویی درب جلو

  • عمل شستشویی کاملا تمیز اما ملایم را فراهم می کند
  • معمولاً در مقایسه با مدل‌های درب بالا، آب کمتری مصرف می‌کند
  • سرعت چرخش بالاتر می تواند به حذف رطوبت کمک کند و منجر به کوتاه تر شدن زمان خشک شدن شود
  • اغلب با ظرفیت بیشتری نسبت به سایر انواع ماشین های شستشو موجود است
  • موجود در مدل های کم مصرف و دارای برچسب ستاره انرژی
  • موجود در مدل های جمع و جور یا با ظرفیت بزرگ

معایب لباسشویی درب جلو

  • گاهی اوقات چرخه های شستشو, طولانی تر از ماشین های درب بالا است
  • تنظیمات خیساندن در آب عمیق ندارد
  • ممکن است بیشتر به تمیز کردن نیاز داشته باشد
  • ممکن است برای دسترسی به درب به سمت پایین خم شوید؛ اگر چه میتوانید برای بالا آوردن آن از سطح زمین، از پایه های موجود برای هر مدل استفاده کنید
  • قیمت مدل می تواند بالاتر باشد

 

مزایا لباسشویی درب بالا

  • عمل شستشو باعث تمیزی کامل می شود
  • معمولاً زمان شستشوی کوتاه‌تری نسبت به ماشین‌های لباسشویی درب جلو دارد
  • سطح آب معمولاً قابل تنظیم است
  • گزینه های شستشو و خیساندن در آب عمیق در مدل های منتخب
  • مدل‌ها معمولاً قیمت پایین‌تری نسبت به مدل های درب جلو دارند

معایب لباسشویی درب بالا

  • معمولاً آب بیشتری نسبت به مدل های درب جلو مصرف می کند
  • فضای کمتری برای جابجایی وسایل حجیم در داخل خود دارد
  • نمی توان در آن، خشک کن فشرده، جاساز کرد

 

مزایا لباسشویی با پروانه لباس بالا

  • عمل شستشویی کاملا تمیز و ملایم را فراهم می کند
  • معمولا آب کمتری نسبت به مدل های همزن قدیمی مصرف می کند
  • گزینه های شستشو و خیساندن با آب عمیق در مدل های منتخب را دارد
  • فضای بیشتری در سبد شستشو برای کالاهای حجیم دارد و تخلیه آن آسان است
  • معمولاً گزینه های با ظرفیت زیاد بیشتر در دسترس هستند
  • موجود در مدل های کم مصرف و دارای برچسب ستاره انرژی
  • معمولاً قیمت پایین‌تری نسبت به مدل های درب جلو دارند

معایب لباسشویی با پروانه لباس بالا

  • معمولاً آب بیشتری نسبت به مدل های درب جلو مصرف می کند، اما نسبت به مدل های همزن قدیمی کمتر آب مصرف میکنند
  • اگر با دقت بارگذاری نشود، ممکن است لباس ها از تعادل خارج شوند
  • ممکن است پر کردن عمیق در همه مدل ها موجود نباشد
  • نمی توان در آن، خشک کن فشرده، جاساز کرد

 

مزایا لباسشویی درب بالا با همزن و پروانه 2×1

  • همزن متحرک، انعطاف پذیری بیشتری را فراهم می کند
  • نیازی به انتخاب بین همزن یا پروانه نیست
  • می توان همزن را برای شستن اقلام حجیم، به راحتی جدا کرد
  • همه مزایا را، برای هر دو مدل پروانه و همزن ارائه می دهد

معایب لباسشویی درب بالا با همزن و پروانه 2×1

  • معمولاً آب بیشتری نسبت به مدل های درب جلو مصرف می کند، اما نسبت به مدل های همزن قدیمی کمتر آب مصرف میکنند
  • اگر با دقت بارگذاری نشود، ممکن است لباس ها از تعادل خارج شوند
  • نمی توان در آن، خشک کن فشرده، جاساز کرد

 

مزایا لباسشویی با مراکز خشکشویی یا خشکشویی انباشته

  • برای فضاهای کوچکتر و فضاهایی که نیاز به چیدمان عمودی دارند مناسب است
  • یک گزینه خشک کن فشرده، در مدل های درب بالا ارائه می دهد
  • نیازی به کیت چیدن نیست
  • معمولاً قیمت کمتری نسبت به خرید جداگانه ماشین لباسشویی و خشک کن دارد

معایب لباسشویی با مراکز خشکشویی یا خشکشویی انباشته

  • معمولاً گزینه ها و ویژگی های کمتری نسبت به سایر مدل ها دارد
  • نسبت به سبک های دیگر می تواند ظرفیت کمتری داشته باشد
  • نمی توان واحدها را برای پیکربندی های جایگزین جدا کرد

 

مزایا لباسشویی و خشک کن ترکیبی همه کاره

  • طراحی کارآمد در فضا، دو وسیله را در یک دستگاه ترکیب می کند
  • مدل های جمع و جور موجود می باشد
  • معمولاً گزینه‌ها و تنظیمات بیشتری نسبت به مراکز لباس‌شویی انباشته دارد
  • بدون نیاز به انتقال بار از یک ماشین به ماشین دیگر به خشک کردن می پردازد

معایب لباسشویی و خشک کن ترکیبی همه کاره

  • نمی توان یک بار را در حالی که بار دیگر خشک می شود شستشو داد
  • به طور کلی ظرفیت کمتری نسبت به برخی از گزینه های مستقل ارائه می دهد
  • زمان چرخه خشک شدن ممکن است طولانی تر باشد

 

مزایا لباسشویی جمع و جور و قابل حمل

  • باعث صرفه جویی در فضا در یک آپارتمان یا اتاق خشکشویی کوچک می شود
  • مدل های بار جلو را می توان با خشک کن انباشته کرد
  • مدل های قابل حمل را می توان از اتصالات جدا کرد و در صورت عدم استفاده، آن را در جایی دیگر نگهداری کرد

معایب لباسشویی جمع و جور و قابل حمل

  • ظرفیت شستشوی کمتری نسبت به سایر مدل ها دارد
  • نمی‌توانید محموله‌های بزرگ یا اقلام حجیم را به راحتی بشویید

 

قطعات اصلی ماشین لباس شویی

  1. پمپ آب
    پمپ آب در داخل دستگاه قرار دارد. بنابراین در واقع نمی توانید آن را ببینید. پمپ وظیفه مضاعف گردش آب در طول چرخه و همچنین تخلیه آب پس از اتمام چرخه را دارد. برخی از ماشین‌ها ممکن است دو پمپ متفاوت داشته باشند؛ یکی که فقط آب را پمپ می‌کند و دیگری که آب را تخلیه می‌کند. این قضیه، با توجه به مدل لباسشویی متفاوت است.
  2. لوله تخلیه
    معمولاً با قرار گرفتن در نزدیکی پمپ تخلیه، لوله تخلیه، تمام آب کثیف حاصل از شستن لباس ها را، از وان پاک می کند.
  3. شیرهای کنترل ورودی آب
    در نزدیکی نقطه ورودی آب قرار دارد. این شیرها، بسته به مقدار لباسی که در دستگاه قرار می دهید و همچنین مقدار آب، برای چرخه شستشو باز و بسته می شوند.
  4.  وان یا درام
    از نظر فنی دو وان در دستگاه شما وجود دارد. اولین وان، متحرک و سوراخ دار است که لباس ها در آن قرار می گیرند. سطح سوراخ شده اجازه می دهد تا آب در طول چرخه وارد و خارج شود. وان بیرونی، وان داخلی را پشتیبانی می کند و همچنین آب را در طول چرخه شستشو نگه می دارد.
  5. همزن و یا پروانه 
    اینکه دستگاه شما، همزن دراد یا پروانه، بستگی به مدل ماشین لباسشویی شما دارد. صرف نظر از مدل ماشین لباسشویی که دارید، آنها در داخل وان داخلی ماشین لباسشویی شما قرار دارند و بخش مهمی از تمیز کردن لباس شما هستند. حرکات آنها باعث حرکت و ساییدگی لباس روی یکدیگر می شود که به نوبه خود کثیفی و لکه را از روی پارچه جدا می کند.
  6.  موتور ماشین لباسشویی
    موتور ماشین لباسشویی، با حرکت خود نیرویی ایجاد می کند که باعث می شود همزن، دیسک یا درام شما، در حالی که دستگاه در یک چرخه کار می کند، بچرخد.
  7.  برد مدار چاپی
    برد مدار چاپی (PCB) مغز ماشین لباسشویی است. به پنل کنترل و چرخه های شستشو فرمان می دهد و همچنین قطعات الکترونیکی مختلفی را که برای انجام کار دستگاه شما مورد نیاز است، خاموش می کند. PCB همچنین مسئول تنظیم سطح آب، میزان مواد شوینده و سایر عملکردهایی است که ماشین لباسشویی شما ممکن است داشته باشد.
  8. تایمر
    تایمر ماشین لباسشویی می تواند به صورت دستی یا خودکار تنظیم شود و زمان شستشو را برای چرخه های لباسشویی شما تنظیم می کند. همه ماشین ها دارای تایمر نیستند، بنابراین ممکن است ماشین لباسشویی شما این ویژگی را نداشته باشد.
  9. کنترل پنل
    تمام تنظیمات و چرخه های شستشوی شما، در این پنل که در بالا یا جلوی ماشین لباسشویی قرار دارد، کنترل می شود.
  10.  المنت حرارتی
    هنگام استفاده از چرخه هایی که آب گرم یا داغ را اجرا می کنند، این عنصر آب را تا دمای مورد نظر گرم می کند. توجه داشته باشید که عناصر گرمایشی، وابسته به مدل هستند.

چه مقدار لباس می توانید در هر ماشین لباسشویی جا دهید؟

مقدار لباس‌هایی که می‌توانید در ماشین لباسشویی قرار دهید به عوامل مختلفی از جمله نوع لباس‌هایی که می‌شوید و ساختار منحصر به فرد خود ماشین، بستگی دارد. با این حال، عامل اصلی همیشه اندازه درام است. و اگرچه با توجه به نوع دستگاه، قابلیت‌ها متفاوت است مجموعه‌ای کلی از دستورالعمل‌ها، به شرح زیر است:

  • ماشین لباسشویی 5 کیلوگرمی/ می تواند حدود 25 تی شرت را در خود جای دهد و برای افرادی که به تنهایی زندگی می کنند مناسب است.
  • ماشین لباسشویی 6 کیلوگرمی/ می تواند حدود 30 تی شرت یا یک لحاف را جا دهد و برای زوج ها مناسب است.
  • ماشین لباسشویی 7 کیلوگرمی/ می تواند حدود 35 تی شرت یا یک لحاف دو نفره را در خود جای دهد و برای یک خانواده کوچک مناسب است.
  • ماشین لباسشویی 8 کیلوگرمی/ می تواند حدود 40 تیشرت یا یک لحاف سایز بزرگ را در خود جای دهد و برای خانواده های متوسط مناسب است.
  • ماشین لباسشویی 9 کیلوگرمی/ می تواند حدود 45 تی شرت یا یک لحاف بزرگ سایز متوسط را در خود جای دهد و برای خانواده های پرجمعیت مناسب است.
  • ماشین لباسشویی 10 کیلوگرمی/ می تواند حدود 50 تی شرت یا یک لحاف بزرگ سایز سنگین را در خود جای دهد و برای یک خانواده بزرگ مناسب است.
  • ماشین لباسشویی 11 کیلوگرمی/ می تواند حدود 55 تی شرت یا یک لحاف بزرگ سایز سنگین را در خود جای دهد و برای یک خانواده بسیار بزرگ مناسب است.
  • ماشین لباسشویی 12 کیلوگرمی/ می تواند حدود 60 تی شرت یا یک لحاف بزرگ سایز سنگین را در خود جای دهد و برای یک خانواده بسیار بزرگ مناسب است.

نکاتی هنگام خرید ماشین لباس شویی باید به آنها توجه کرد

  • انواع مختلف مدل های دستگاه
  • عملکرد شستشو
  • اندازه و ظرفیت
  • صرفه جویی در مصرف آب و برق
  • نوع طراحی

برند های مطرح دنیا در تولید ماشین لباس شویی:

  • برند Whirlpool
  • برند Kenmore
  • برند Maytag
  • برند GE
  • برند Samsung
  • برند LG
  • برند Bosch
  • برند Bendix
  • برند Electrolux

برند LG: نام تجاری است که توسط گروه الکترونیک کره ای (LG Group) استفاده می شود. این شرکت سومین شرکت بزرگ در کره جنوبی است. این شرکت توسط کو این هویی، در سال 1947 به عنوان شرکت صنعتی شیمیایی Lak-Hui تأسیس شد. به دلیل گسترش این شرکت در صنعت پلاستیک، شرکت Gold Star، Ltd را در سال 1958 راه اندازی کرد. این دو نام در سال 1995 ادغام شد و مخفف “LG” را تشکیل داد، اگرچه مخفف آن نیز مخفف عنوان شرکت یعنی “زندگی خوب است” می باشد. شرکت Gold Star، با مسئولیت محدود، لوازم الکترونیکی مصرفی و محصولات خانگی مختلفی مانند ماشین لباسشویی و خشک کن را معرفی کرد.

برند Electrolux: نام تجاری Electrolux، مظهر لوازم خانگی و حرفه ای است که توسط گروه Electrolux مستقر در سوئد ساخته شده است. این شرکت دومین تولید کننده بزرگ لوازم خانگی در جهان است که سالانه 40 میلیون محصول به 150 کشور دنیا می فروشد. به غیر از Electrolux، نام های تجاری دیگری که توسط این شرکت استفاده می شود عبارتند از AEG، Eureka، Frigidaire، Kelvinator و Zanussi.

حوزه تجاری Electrolux محصولات با دوام مصرفی و حرفه ای را پوشش می دهد. محصولات مصرفی با دوام، شامل لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی و خشک کن است که برای استفاده خانگی مناسب می باشد. از سوی دیگر، بخش محصولات حرفه ای با ارائه تجهیزات کامل مانند ماشین لباسشویی برای موسسات بهداشتی به مشاغل و سازمان های بزرگتر خدمات می دهد.

برند Bosch: بوش به عنوان یک علامت تجاری، طیف گسترده ای از محصولات تولید شده توسط Robert Bosch GmbH، را شامل می شود. این شرکت، یک شرکت آلمانی، مبتنی بر فناوری های روز می باشد. شرکت توسط رابرت بوش، در سال 1886 در اشتوتگارت آلمان تاسیس شد. این شرکت محصولاتی را تولید می کند که در زمینه های تجاری و صنعتی فناوری خودرو ، فناوری ساختمان و لوازم خانگی کاربرد دارند.

اگرچه اکثر محصولات آن به خودرو گرایش دارند، اما این شرکت به بازارهای دیگری مانند صنعت لوازم خشکشویی نیز رسوخ کرده است. لباسشویی های بوش تحت تولید BSH Bosch و Siemens Hausgeräte GmbH، یکی از سه شرکت برتر لوازم خانگی در جهان هستند. سایت اصلی تولید آن در آمریکای شمالی، یک کارخانه، واقع در نزدیکی نیو برن، کارولینای شمالی است.

 

تاریخچه ماشین لباسشویی در ایران

ماشین لباسشویی، کالایی تجملی و آمریکایی بود که تنها در خانه ثروتمندان پیدا می‌شد؛ اما رفته‌رفته با ورود لباسشویی‌های ساخت اروپا که ارزان‌تر بودند، قشر‌هایی دیگر از مردم در ایران توانستند در اندیشه خرید این وسیله نوین رفاهی بیفتند. تولیدکنندگان ایرانی نیز رفته‌رفته کوشیدند در تولید این محصول سهم داشته باشند؛ این شاید پیامد تقاضایی فراوانی بود که میان توده‌های مردم و روی‌آوری بیشتر آنان به این رهاورد نوین غرب به چشم می‌خورد.

در نوشتار «بررسی وضع صنعت ماشین لباسشویی در ایران در نیمه‌سال ١٣٧٨» از نخستین ماشین لباسشویی ساخت ایران سخن به میان آمد. بر اساس این نوشته، بر پایه قراردادی میان شرکت ایرانی ارج و شرکت ایتالیایی زانوسی با دو نام “باران” و “چشمه” با ظرفیت پنج کیلو در ایران مونتاژ و به سال 1349خورشیدی به بازار ایران وارد شد.این شرکت آزمایش نیز در سال ١٣٥٤ خورشیدی به گستره رقابت تولید ماشین لباسشویی در ایران پیوست و پس از وارد کردن بخشی بزرگ از تجهیزات ساخت به کشور کوشید مردم را به خرید ماشین‌های لباسشویی مونتاژ ایران برانگیزد.

این دگرگونی‌ها علاقه‌مندی ایرانیان را به این وسیله محبوب در زندگی روزمره‌شان می‌تواند بازتاباند، چنان که حتی در دوران سخت جنگ تحمیلی نیز با وجود کاهش زمینه مبادله‌های ارزی، اما تلاش و رقابت برای تولید ماشین لباسشویی در میان کارخانه‌های ایرانی پیوستگی یافت. خانواده‌های ایرانی که در سال‌های جنگ وضع درآمدشان نسبتا پایین بود، به آسانی می‌توانستند این ماشین‌ها را بخرند و به خانه ببرند. این دگرگونی تا آن‌جا پیوستگی یافت که دیگر زنان، نه بر لب جوی که در خانه رخت می‌شستند.

برترین برند های ماشین لباسشویی در ایران

  • برند پاکشوما
  • برند امرسان
  • برند اسنوا
  • برند دوو
  • برند جی پلاس
  • برند ایکس ویژن

برند پاکشوما: “پاکشوما همیشه با شما” این شعار برند پاکشوماست. این شرکت در خط تولید لوازم خانگی بوده و یکی از مدعیان در عرصه کیفیت و نو آوری محصولات خانگی می باشد. پاکشوما از سال 1354شروع به مار کرد، اما از 1376بود که لباسشویی اتوماتیک به محصولاتش راه پیدا کرد. از 1393 کارخانه‌ جدیدی را راه‌اندازی کرد و همچنان درحال توسعه‌ کارخانه‌های خویش می باشد. این شرکت جایزه‌های داخلی زیادی دریافت نمود. همچنین دارای گواهینامه‌های استاندارد نیز می باشد. بسیاری از فروشنده‌ها، بهترین ماشین لباسشویی ایرانی را پاکشوما می‌دانند و آن را به مشتری پیشنهاد می‌کنند.

برند اسنوا: اسنوا یکی از برند های اصیل و محبوب در بازار لوازم خانگی ایران خصوصا در تولید ماشین لباسشویی، می باشد. این برند توانست با کیفیت محصولات خود، به جایگاه مناسبی در بازار ایران دست یابد. کیفیت شستشو و خشک‌کن قوی از مزایای این کالاست. همچنین خدمات پس از فروش این شرکت مورد رضایت کاربران می باشد.