قابلیت ارتقاء کیفیت تصاویر در تلویزیون

مهیار
26 دی 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
قابلیت ارتقاء کیفیت تصاویر در تلویزیون

فهرست مطالب

قابلیت ارتقاء کیفیت تصاویر در تلویزیون

همه ی ما تلویزیون های 4K را به وضوح تصویر و کیفیت پخش بالا می شناسیم. واقعیت هم همین است، اما یک مشکلی که برای این تلویزیون ها وجود دارد محتوای با کیفیت 4K برای این تلویزیون ها می باشد. اگر بر روی تلویزیون 4K یک تصویر HD پخش کنیم، تلویزیون به ما کیفیت HD خود آن ویدو را نشان می دهد و عملا پنل 4K آن بی فایده می باشد. در کشور ما هم این مشکل بیشتر احساس می شود. کانال های صدا سیما نهایتا HD هستند. داخل سرویس های آنلاین تماشای فیلم، به دلیل اینترنت نمی توان فیلم ها را با بالاترین کیفیت تماشا کرد. حتی کلی از فیلم های تولید شده خودمان از کیفیت 4K برخوردار نمی باشند.
در اینجاست که تکنولوژی به کمک ما می آید، تلویزیون های جدید از یک قابلیتی به نام افزایش کیفیت تصاویر (4K UPSCALER) برخوردار می باشند. که در ادامه این قابلیت را بطور کامل توضیح خواهیم داد، با ما همراه باشید.

تفاوت HD با UHD

اول باید با کیفیت ها و ساختار آن ها آشنا بشویم تا بتوانیم این قابلیت را درک کنیم. تمام کیفیت ها دارای یک رزولوشن مخصوص می باشند.

رزولوشن های مختلف

رزولوشن های مختلف

  • HD با رزولوشن 1280×720
  • Full HD با رزولوشن 1920×1080
  • Ultra HD 4K با رزولوشن 3840×2160
  • 8K با رزولوشن 7680×4320

کیفیت های 4K و Full HD رو در نظر بگیرید. رزولوشن HD نصف رزولوشن 4K می باشد، به عبارتی تصاویر 4K دو برار بزرگتر از تصاویر Full HD می باشند. اگر یک تصویر Full HD را داخل تلویزیون با کیفیت 4K پخش کنیم، برای اینکه اندازه ی تصویر درست باشد آن را به تناسب رزولوشن بزرگ میکند که در کیفیتی که ما داریم بررسی می کنیم یعنی Full HD، تصویر آنرا دو برابر می کند. تصویر بزرگ می شود اما کیفیت آن تغییر نمی کند. این موضوع باعث کشیدگی پیکسل ها و در نتیجه افت شدید کیفیت می شود.
این افت کیفیت حتی در کیفیت های پایینتر، شدیدتر نیز می شود.

این ارتقاء تصاویر چگونه انجام می شود

این سیستم ارتقاء تصاویر به کمک هوش مصنوعی و سیستم پردازنده کار می کند. به همین دلیل سیستم تلویزیون و سیستم نرم افزاری ارائه شده توسط شرکت محصول تاثیر مستقیم داخل این عملکرد دارد. نحوه عملکرد این افزایش کیفیت چند مرحله ای می باشد. وقتی یک تصویری پخش می شود، تلویزیون یک سیگنال حاوی رزولوشن، کیفیت پخش دریافت می کند. تلویزیون ها یک دیتابیس دارند که تمام مشخصات این کیفیت ها در آن ذخیره شده است. وقتی تلویزیون یک سیگنال دریافت می کند، ویژگی های آن را با کیفیت بالاتر مقایسه می کند. بعد از انجام تمام این مراحل شروع به افزایش کیفیت می کند.
افزایش کیفیت، با کاهش نویز تصویر شروع می شود. برای اینکه وقتی عکسی را بزرگ می کنیم نویز ایجاد می شود و رنگ ها را خراب می کند. بعد از نویزگیری نوبت به تمیز کردن لبه ها میرسد، اینکار باعث می شود تا فرمِ اشکال داخل تصویر تغییر نکند، و در آخر نیز دستی به بافت تصویر می کشد و آن هارا به عبارتی تیز میکند. این کار باعث می شود تا آن تار بودن حاصل از بزرگ شدن از بین برود.

آیا کیفیت پایین هم ارتقاء پیدا می کند ؟

این قابلیت در اصل برای افزایش کیفیت Full HD بهینه شده است. بخاطر اینکه این کیفیت نزدیک ترین رزولوشن را به 4K دارد و به خودی خود از کیفیت بالایی برخوردار است. تلویزیون این عمل را بر روی کیفیت های پایین تر انجام می دهد اما نتیجه به دلیل پایین بودن بیش از اندازه آن کیفیت ها، مطلوب نمی باشد. یکی دیگر از شرایط تاثییر گذار، مدل تلویزیون و فناوری استفاده شده در آن است که شما عزیزان باید به مدل تلویزیون خودتان توجه کنید. برای مثال تلویزیون برند سونی بهترین محصول تو انجام این کار می باشد.

کلام آخر.

این قابلیت ارتقاء تصاویر بسیار خوب و کاربردی می باشد. اما هیچوقت نمی تواند تصویر ها را آن طوری که یک تصویر ضبط شده در کیفیت 4K می تواند پخش کند. اما بهترین تکنولوژی و روش برای مقابله با کمبود محتوای با کیفیت 4K در سانه ها می باشد و وجود آن در تلویزیون یک ویژگی بسیار دوست داشتنی است.


طبق توضیحات تکمیلی در متن بالا شما می توانید محصولات برندهای مختلف در راستای کالا و لوازم خانگی را در فروشگاه برادران حبیب زاده مشاهده کنید.

برای ورود به سایت 365 کالا کلیک کنید

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.