فر چیست و چه انواعی دارد؟

arya
29 فروردین 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
فر چیست و چه انواعی دارد؟

اجاق فر چیست؟

فر، ابزاری است که برای قرار دادن مواد در محیط گرم استفاده می شود. فر ها حاوی یک محفظه توخالی میباشند که وسیله را برای گرم کردن محفظه به صورت کنترل شده فراهم می کنند. از آنجایی که آنها برای اهداف مختلفی استفاده می شوند، انواع مختلفی از فر ها وجود دارد. این انواع، با توجه به هدف مورد نظرشان و بر اساس نحوه تولید گرما، متفاوت است.
فرها اغلب برای پخت و پز استفاده می شوند، جایی که می توان از آنها برای گرم کردن غذا تا دمای دلخواه استفاده کرد. از فر ها در ساخت سرامیک و سفال نیز استفاده می شود. گاهی اوقات به این فرها کوره می گویند. کوره های متالورژی کوره هایی هستند که در ساخت فلزات استفاده می شوند. در حالی که کوره های شیشه ای کوره هایی هستند که برای تولید شیشه استفاده می شوند.
روش های زیادی وجود دارد که انواع مختلف فرها از طریق آنها، گرما تولید می کنند. برخی از کوره ها مواد را با استفاده از احتراق یک سوخت، مانند چوب، زغال سنگ یا گاز طبیعی گرم می کنند. در حالی که بسیاری از آنها از برق استفاده می کنند. فرهای مایکروویو، مواد را با قرار دادن در معرض تشعشعات مایکروویو، گرم می‌کنند. در حالی که اجاق‌های برقی و کوره‌های الکتریکی با استفاده از گرمایش مقاومتی، مواد را گرم می‌کنند. برخی از کوره ها از جابجایی اجباری، حرکت گازها در داخل محفظه گرمایش، برای بهبود فرآیند گرمایش، یا در برخی موارد، برای تغییر خواص ماده در حال گرم شدن استفاده می کنند. مانند روش بسمر در تولید فولاد.

تاریخچه فر

پیشینه تاریخی

تا 3200 سال قبل از میلاد، سکونتگاه‌های سراسر تمدن دره سند، درون هر خانه‌ای تنوری از آجر گلی داشتند. تنورهای نان با بار مناسب از یونان باستان سرچشمه گرفتند و مورخان، آشپزی یونانیان را به خاطر توسعه پخت نان به یک هنر اعتبار می دانند. یونانی‌ها طیف گسترده‌ای از خمیرها، شکل‌های نان و سبک‌های سرو نان را با سایر غذاها ایجاد کردند. نانوایی، به عنوان یک تجارت و حرفه توسعه یافت. زیرا نان به طور فزاینده ای در خارج از خانه خانواده، توسط کارگران مخصوص، برای فروش به عموم تهیه می شد. این یکی از قدیمی ترین اشکال پردازش حرفه ای مواد غذایی است.

یونانی ها همچنین پیشگام شیرینی ها، سرخ کردنی ها، پودینگ ها، چیزکیک ها، شیرینی ها و حتی کیک های عروسی بودند. این محصولات که اغلب به شکل نمادین تهیه می شدند، در اصل در مراسم و مناسبت های خاص سرو می شدند. تا سال 300 پس از میلاد، یونانیان بیش از 70 نوع نان مختلف تولید کردند.

قرون وسطی

در قرون وسطی، اروپایی ها به جای فرهای خاکی و سرامیکی، از شومینه همراه با دیگ های بزرگ استفاده می کردند. این وسیله ها، شبیه فر هلندی بودند. پس از قرون وسطی، کوره ها در طول زمان دستخوش تغییرات زیادی از جمله چوب، آهن، زغال سنگ، گاز و حتی برق شدند. هر طرحی انگیزه و هدف خاص خود را داشت. فر های هیزمی با افزودن محفظه‌های آتش که امکان مهار و انتشار دود بهتر را فراهم می‌کرد، بهبود یافتند. یکی دیگر از فرهای قابل تشخیص فر چدنی است. این وسیله ها برای اولین بار در اوایل دهه 1700 مورد استفاده قرار گرفتند.

دوران جدید

در اوایل قرن نوزدهم، کوره زغال سنگ توسعه یافت. استوانه ای شکل و از چدن سنگین تولید میشدند. فر گازی اولین استفاده خود را در اوایل قرن نوزدهم نیز مشاهده کرد. هنگامی که خطوط گاز در اکثر خانه‌ها و محله‌ها در دسترس بود، فر های گاز به اجاق‌های خانگی بسیار رایج شدند. جیمز شارپ، یکی از اولین اجاق گازها را در سال 1826 ثبت اختراع کرد. دیگر پیشرفت های مختلف در اجاق گاز شامل اجاق گاز AGA بود که در سال 1922 توسط گوستاف دالن اختراع شد. اولین اجاق‌های الکتریکی در اواخر قرن نوزدهم اختراع شدند. با این حال، مانند بسیاری از اختراعات الکتریکی که برای استفاده تجاری تعیین شده بودند، مالکیت انبوه اجاق‌های الکتریکی تا زمانی که استفاده بهتر و کارآمدتر از برق در دسترس باشد، نمی‌توانست به واقعیت بپیوندد.

 پیشرفت اخیر

اخیراً، فرها از نظر استراتژی پخت و پز، کمی پیشرفته تر شدند. مایکروویو به عنوان یک ابزار پخت و پز توسط پرسی اسپنسر در سال 1946 کشف شد و با کمک مهندسان، فر مایکروویو به ثبت رسید. فر مایکروویو از تشعشعات مایکروویو برای تحریک مولکول‌های آب در مواد غذایی استفاده می‌کند که باعث اصطکاک می‌شود و در نتیجه گرما تولید می‌کند.

انواع فر

اجاق فر، مرکز اصلی آشپزخانه شماست و شما برای تهیه غذاهای مورد علاقه خانواده به آن تکیه می کنید. وقتی در حال خرید اجاق فر جدید هستید، باید چندین فاکتور را در نظر بگیرید. درک ویژگی ها، قابلیت ها و تنظیمات هر نوع فر به شما کمک می کند مدل مناسب آشپزخانه خود را پیدا کنید. انواع مختلفی از فرها وجود دارد که بر اساس اندازه، پیکربندی، عناصر گرمایشی، نوع سوخت و ویژگی های تخصصی متفاوت هستند. هر نوع اجاق فر، مزایا و معایب خاص خود را دارد که باید قبل از انتخاب یکی از آنها برای خانه خود در نظر بگیرید.

فرها بر اساس پیکربندی

1. اجاق فر

اجاق فر، با ترکیب اجاق گاز و فر بهترین ها را ارائه می دهند. این اجاق‌ها برای آشپزخانه‌های کوچک‌تری که فضایی برای دو وسیله جداگانه ندارند، گزینه‌ای عالی هستند. اکثر طیف‌ها در گزینه‌های مستقل، کشویی و دو فر عرضه می‌شوند.

  • اجاق فرهای مستقل : این گزینه ها دارای یک بک اسپلش داخلی هستند که معمولاً نمایشگر و برخی از کنترل ها را در خود جای می دهد. اجاق فر های مستقل را می توان به عنوان یک دستگاه مستقل یا به عنوان یک وسیله داخلی در بین کابینت ها نصب کرد و آنها را به انتخابی انعطاف پذیر برای انواع چیدمان آشپزخانه تبدیل می کند.
  • اجاق فرهای کشویی : کشویی‌ها به‌عنوان لوازم داخلی طراحی شده‌اند که ظاهری ارتقا یافته و بدون درز ارائه می‌دهند. این طرح به ایجاد خطوط تمیز کمک می کند و از ریزش خرده ها بین دستگاه و کابینت های اطراف جلوگیری می کند.
  • اجاق فر دو نفره : محدوده های دارای فر دو نفره دو فضای فر مجزا را ارائه می دهند تا بتوانید همزمان چندین غذا را در دماهای مختلف بپزید.

اجاق فر

2. فرهای دیواری

فرهای دیواری مستقیماً روی دیوار یا کابینت‌ها نصب می‌شوند تا فضای کف را آزاد کنند و ظاهری عالی در آشپزخانه شما ایجاد کنند. آنها دارای اجاق گاز نیستند، بنابراین باید جداگانه نصب شود. فرهای دیواری معمولاً در پیکربندی های یک فر یا دو نفره عرضه می شوند.

  • اجاق فر تک جداره : این گزینه در نصب آن تطبیق پذیری دارد. زیرا به دلیل اندازه کوچکتر می توان آن را در دیوار، کابینت یا زیر کانتر نصب کرد.
  • اجاق فر دوجداره : مانند اجاق های دوجداره، یک فر دوجداره یک حفره فر اضافی ارائه می دهد. هر دو فضای فر معمولاً به یک اندازه هستند و فضای پخت را دو برابر می کنند. فرهای دوجداره برای ایجاد غذاهای بزرگ و چند وعده ای که به دما، تنظیمات و زمان پخت متفاوتی نیاز دارند، عالی هستند.

فرهای دیواری

فر ها بر اساس سبک گرمایش

هنگام خرید اجاق فر جدید، باید مزایا و معایب اجاق‌ فرهای معمولی و سبک کانوکشن را نیز بسنجید. که هر دو به صورت اجاق گازی یا دیواری موجود هستند.

3. فر حرارتی

اجاق‌های همرفت از یک فن و سیستم اگزوز استفاده می‌کنند تا هوای گرم را در اطراف حفره فر به گردش درآورد تا به دمای یکنواخت از قفسه‌ای به قفسه دیگر کمک کند.

دستگاه های حرارتی دارای مزایای زیر هستند:

  • باعث قهوه ای شدن، ترد کردن و برشته شدن می شود.
  • ایده آل برای پخت و پز چند طبقه و ممکن است نیاز به چرخاندن ظروف بین قفسه های فر را کاهش دهد.
  • جریان هوای گردشی، زمان پخت طولانی را امکان پذیر می کند که نتیجه خشک شدن بیش از حد ایجاد نمی کند.

فرهای حرارتی

4. فر معمولی

یک دستگاه معمولی از فن برای گردش هوا استفاده نمی کند و در عوض از یک عنصر گرمایش گاز یا برق سنتی برای تولید گرما استفاده می کند. این نوع فر معمولاً برای مصرف کنندگان آشناترین است.

فرهای معمولی نیز شامل :

  • ارائه عملکرد آشنا
  • به شما امکان می دهد بسته به اینکه ظرف پخت در کدام قفسه قرار داده شده، به نتایج پخت متفاوتی دست یابید.
  • محیط ثابت مورد نیاز برای دستور العمل های ظریف مانند کیک را فراهم کنید.

فرهای معمولی

 

فرها با ویژگی های تخصصی

پیدا کردن یک اجاق فر با ویژگی های مناسب می تواند به شما کمک کند زمان کمتری را صرف پخت و پز کنید و زمان بیشتری را برای لذت بردن از وعده های غذایی با خانواده خود صرف کنید. گزینه هایی با قابلیت های هوشمند، عملکردهای خود تمیز شونده و ویژگی های پیشرفته پخت و پز را در نظر بگیرید.

5. فرهای هوشمند

فرهای هوشمند می‌توانند به شما کمک کنند تا زمان صرف کردن شام روی میز را کاهش دهید و به شما امکان می‌دهند فر خود را با استفاده از دستورات صوتی یا تلفن هوشمند خود کنترل کنید. بسیاری از فرهای هوشمند به شما امکان می‌دهند دما و تنظیمات پخت را از راه دور کنترل کنید، بنابراین می‌توانید هنگام آماده شدن شام، سایر وظایف را از فهرست کارهایتان بررسی کنید.

فرهای هوشمند

6. فرهای خود تمیز شونده

اجاق‌های خود تمیز شونده دارای تنظیماتی هستند که از حرارت زیاد یا کم برای از بین بردن نشت و بقایای مواد غذایی پخته شده استفاده می‌کند تا به تمیز کردن بعد از شام کمک کند. اجاق‌های سنتی خود تمیز شونده از دمای بالاتری استفاده می‌کنند که خاک‌ها را به پودر تبدیل می‌کند که می‌توانید به راحتی آن را پاک کنید.

برخی از فرهای خود تمیز شونده دارای ویژگی تمیز کردن با بخار هستند که از آب برای شل کردن و نرم کردن ذرات غذا استفاده می‌کند تا بتوانید به راحتی آنها را پاک کنید.

فر های خود تمیز شونده

7. فر با قابلیت سرخ کردن

اگر از نظر فضای پیشخوان محدود هستید یا فقط وسایل تکی را ترجیح می دهید که می توانند کار بسیاری را انجام دهند، ممکن است بخواهید فری با قابلیت پخت مانند سرخ کردن در نظر بگیرید. این گزینه ها می توانند وظایف اصلی یک اجاق معمولی را انجام دهند و در عین حال قابلیت های سایر وسایل مانند سرخ کن هوا را نیز فراهم کنند.

اجزای فر

1. عنصر کبابی

عنصر کباب معمولاً در بالای حفره اجاق وجود دارد و حرارت مستقیم را به بالای غذا برای کباب کردن می دهد. اگر المنت بریل دستگاه شما روشن نمی شود، یا اگر علائمی از آسیب قابل مشاهده مشاهده کردید، ممکن است لازم باشد با یک متخصص خدمات تماس بگیرید.

2. قفسه فر

این وسیله ظروف پخت و پز را در داخل فر نگه می دارد و می توان آن را قبل از پختن به بالا یا پایین برد. قفسه شکسته یا ناهموار می تواند از پختن درست غذا جلوگیری کند.

3. عنصر پخت

عنصر پخت اجاق شما منبع اصلی گرما برای اکثر عملکردهای دستگاه است. این بخش دستگاه که در پایین اجاق قرار دارد، همچنین اغلب برای ویژگی خود تمیز شوندگی در اجاق های خود تمیز شونده استفاده می شود. درست مانند عناصر کباب پز، اگر عنصر پخت فر شما روشن نشد، ممکن است بخواهید با یک متخصص خدمات تماس بگیرید.

4. فن حرارتی

اگر مدل دستگاه شما انتقال دهنده گرما دارد، فن آن هوای گرم را در اطراف حفره فر به گردش در می آورد تا به یکنواختی پخت کمک کند. فن حرارتی معمولاً در دیواره پشتی فر های حرارتی یافت می شود که با اجاق های معمولی متفاوت است. اگر مشکوک هستید که فن حرارتی شما کار نمی کند یا ممکن است به درستی کار نکند، با یک متخصص خدمات تماس بگیرید.

5. پره ی فن

اگر مدل دستگاه شما منقل کننده گرما دارد، تیغه فن، بخشی از فن حرارتی فر شما است و به فن کمک می کند تا جریان هوا را در سراسر فر ایجاد کند. اگر به نظر می رسد که تیغه فن فر شما در حالت همرفت به درستی کار نمی کند، باید برای تشخیص و تعمیر بیشتر با یک متخصص خدمات مشورت کنید.

6. بافل همرفت

اگر مدل شما فن حرارتی دارد، بافل همرفت دستگاه شما، فن همرفتی را که معمولاً در دیواره پشتی حفره فر قرار دارد، می‌پوشاند.

7. لامپ

لامپ، نور را در داخل حفره دستگاه شما تامین می کنند و اغلب در نزدیکی قسمت بالایی قرار دارند. اگر چراغ اجاق شما روشن نمی شود، راهنمای استفاده و مراقبت از فر را برای دستورالعمل های بیشتر در مورد مدل خاص خود بررسی کنید.

8. سینی پخت مخفی

اگر مدل دستگاه شما یک سینی پخت مخفی دارد، معمولاً در پایین حفره فر قرار دارد. سینی پخت مخفی از عنصر پخت دستگاه شما در برابر ریختن و چکه هایی که در حین پخت و پز ایجاد می شود محافظت می کند. در صورت مشاهده هرگونه فرورفتگی، ترک یا سایر آسیب های قابل مشاهده در سینی پخت مخفی، ممکن است بخواهید با یک متخصص خدمات تماس بگیرید.

9. لوله هواکش

دستگاه شما گرما و رطوبت را از طریق لوله هواکش آزاد می کند که معمولاً در بالای حفره فر وجود دارد.

10. جرقه زن فر گازی

جرقه زن فر گازی که در اجاق های برقی یافت نمی شود، مشعل حرارتی دستگاه را مشتعل می کند. معمولاً در داخل وسیله و نزدیک لوله مشعل در پشت قرار دارد.

بهترین برند اجاق فر در جهان

  • بهترین حالت کلی : GE
  • بهترین فر مقرون به صرفه : Whirlpool
  • بهترین اجاق گازی :  Frigidaire
  • بهترین فر تجملاتی : Jenn-Air

بهترین برند اجاق فر در ایران