تاریخچه کولر گازی و حقایق اختراع آن

arya
26 اسفند 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
تاریخچه کولر گازی و حقایق اختراع آن

تاریخچه کولرگازی و حقایق اختراع آن

کولر یا سرد کننده چیست ؟

تهویه کردن، فرآیند حذف گرما از یک فضای داخلی، برای دستیابی به یک محیط داخلی راحت‌تر است. و در برخی موارد نیز به شدت، رطوبت هوای داخلی را کنترل می کند. تهویه کردن را می توان با استفاده از یک “تهویه خنک کننده” مکانیکی یا روش های مختلف دیگر، از جمله خنک کننده غیرفعال یا خنک کننده تهویه ای به دست آورد. تهویه کننده، عضوی از خانواده سیستم ها و تکنیک هایی است که گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع (HVAC) را فراهم می کند. پمپ های حرارتی از بسیاری جهات شبیه تهویه کننده هستند. اما از یک شیر معکوس، برای گرم کردن و همچنین خنک کردن فضای داخلی استفاده می کنند.

دستگاه های تهویه، معمولاً از سردکن فشرده سازی بخار استفاده می کنند. این دستگاه ها، از واحدهای کوچک مورد نیاز در وسایل نقلیه یا اتاق های تک، تا واحدهای عظیم که می توانند ساختمان های بزرگ را خنک کنند، متغیر هستند. پمپ های حرارتی منبع هوا، که می توانند برای گرمایش و همچنین سرمایش استفاده شوند، در آب و هوای سردتر به طور فزاینده ای رایج می شوند.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی (IEA)، تا سال 2018، 1.6 میلیارد واحد تهویه نصب گشت که حدود 20 درصد مصرف برق در ساختمان ها در سطح جهان را به خود اختصاص می دهد. انتظار می رود این رقم تا سال 2050 به 5.6 میلیارد برسد. سازمان ملل متحد خواستار پایداری بیشتر این فناوری، برای کاهش تغییرات آب و هوایی و استفاده از جایگزین‌هایی مانند سرمایش غیرفعال، سرمایش تبخیری، سایه‌زنی انتخابی، بادگیرها و عایق‌بندی حرارتی بهتر می باشد.

مبردهای CFC و HCFC مانند R-12 و R-22 که به ترتیب در دستگاه های تهویه استفاده می شوند، به لایه ازن آسیب وارد کرده اند. مبردهای HFC مانند R-410a و R-404a که برای جایگزینی CFC طراحی شدند. HCFC ها در عوض، تغییرات آب و هوایی را تشدید می کنند. هر دو مشکل به دلیل تخلیه مبرد به جو، مانند هنگام تعمیرات اتفاق می افتد. مبردهای HFO که در برخی از تجهیزات جدید استفاده می شوند، هر دو مشکل را با پتانسیل آسیب ازن (ODP) صفر و پتانسیل گرمایش جهانی بسیار کمتر (GWP) در یک یا دو رقمی در مقابل سه یا چهار رقمی بودن HFC ها، حل می کنند.

تاریخچه

قدمت تهویه، به ماقبل تاریخ باز می گردد. ساختمان های مصر باستان از طیف گسترده ای از تکنیک های تهویه غیرفعال استفاده می کردند. اینها از شبه جزیره ایبری از طریق شمال آفریقا، خاورمیانه و شمال هند گسترش یافتند.

تکنیک‌های غیرفعال تا قرن بیستم به طور گسترده باقی ماندند. اما زمانی که از مد افتادند، با تهویه برقی جایگزین شدند. با استفاده از اطلاعات حاصل از مطالعات مهندسی ساختمان‌های سنتی، تکنیک‌های غیرفعال برای طرح‌های معماری قرن بیست و یکم، احیا و اصلاح می‌شوند.

دستگاه های تهویه، به محیط داخلی ساختمان اجازه می دهند که تا حد زیادی مستقل از تغییرات شرایط آب و هوایی خارجی، نسبتاً ثابت بماند. آن‌ها همچنین اجازه می‌دهند ساختمان‌های با طرح عمیق ایجاد شوند و به مردم اجازه می‌دهند در مناطق گرم‌تر جهان به راحتی زندگی کنند.

توسعه

اکتشافات قبلی

در سال 1558، گیامباتیستا دلا پورت روشی را برای سرد کردن یخ تا دمای بسیار پایین‌تر از نقطه انجماد، با مخلوط کردن آن با نیترات پتاسیم، در کتاب علمی محبوب خود، جادوی طبیعی توصیف کرد.در سال 1620، کورنلیس دربل “تبدیل تابستان به زمستان” را برای جیمز اول انگلستان به نمایش گذاشت. و بخشی از تالار بزرگ کلیسای وست مینستر را با دستگاهی از غارها و خمره ها، خنک کرد.

فرانسیس بیکن، مانند دلا پورتا که به ارتباطات علمی معتقد بود، ممکن است در این تظاهرات حضور نداشته باشد. اما در کتابی که اواخر همان سال منتشر شد، آن را به عنوان “آزمایش انجماد مصنوعی” توصیف کرد و گفت که نیتر بسیار سرد است، و از این رو نیتر یا نمک وقتی به برف یا یخ اضافه می شود، سرمای دومی را تشدید می کند. نیتر با افزودن به سرمای خود، اما نمک با تأمین فعالیت سرمای برف بتعث تشدید سرما می شود.

در سال 1758، بنجامین فرانکلین و جان هدلی، آزمایشی را برای کشف اصل تبخیر به عنوان وسیله ای برای خنک کردن سریع یک جسم انجام دادند. فرانکلین و هدلی تأیید کردند که تبخیر مایعات بسیار فرّار، می تواند برای پایین آوردن دمای یک جسم از نقطه انجماد آب استفاده شود. آنها آزمایش را با لامپ یک دماسنج جیوه ای در شیشه به عنوان جسم خود، و با یک دَم که برای تسریع تبخیر استفاده می شد، انجام دادند. آنها دمای لامپ دماسنج را به منفی 14 درجه سانتیگراد کاهش دادند در حالی که دمای محیط 18 درجه سانتیگراد بود.

فرانکلین اشاره کرد که بلافاصله پس از عبور از نقطه انجماد آب در دمای 0 درجه سانتیگراد ، یک لایه نازک از یخ روی سطح لامپ دماسنج تشکیل شد. و ضخامت جرم یخ حدود 6 میلی متر بود. زمانی که آزمایش را با رسیدن به دمای منفی 14 درجه سانتیگراد متوقف کردند، فرانکلین نتیجه گرفت: از این آزمایش ممکن است بتوان مردی را در یک روز گرم تابستان فریز کرد طوری که از سرما بمیرد.

قرن نوزده، شامل تعدادی از پیشرفت ها در فن آوری فشرده سازی بود. در سال 1820، دانشمند انگلیسی مایکل فارادی کشف کرد که فشرده سازی و مایع کردن آمونیاک زمانی که آمونیاک مایع تبخیر شود، می تواند هوا را خنک کند. در سال ۱۸۴۲، جان گوری، پزشک فلوریدا، از فناوری کمپرسور برای ایجاد یخ استفاده کرد. گوری از آن برای خنک کردن هوای بیماران خود در بیمارستان خود در آپالاچیکولا، فلوریدا استفاده کرد. او امیدوار بود که در نهایت از دستگاه یخ ساز خود برای تنظیم دمای ساختمان ها استفاده کند. وی همچنین تهویه متمرکزی را پیش بینی کرد که بتواند کل شهرها را خنک کند. گوری در سال 1851 حق ثبت اختراع دریافت کرد، اما پس از مرگ حامی اصلی خود نتوانست اختراع خود را محقق کند.

در سال 1851، جیمز هریسون اولین ماشین یخ‌سازی مکانیکی را در جیلونگ، استرالیا ایجاد کرد. وی در سال 1855 حق اختراع سیستم تبرید فشرده‌کننده بخار اتر را به دست آورد که روزانه سه تن یخ تولید می‌کرد. در سال 1860، هریسون دومین شرکت یخ را تأسیس کرد. او بعداً در مورد چگونگی رقابت در مقابل مزایای آمریکایی فروش گوشت گاو یخچالی به بریتانیا، وارد بحث شد.

اولین دستگاه ها

برق، توسعه واحدهای موثر را ممکن کرد. در سال 1901، مخترع آمریکایی ویلیس اچ کریر، اولین واحد تهویه الکتریکی مدرن را ساخت. در سال 1902، او اولین سیستم تهویه خود را، در شرکت چاپ سنگی و انتشارات Sackett-Wilhelms در نیویورک نصب کرد. اختراع او هم دما و هم رطوبت را کنترل می کرد. این امر، به حفظ ابعاد کاغذ و تراز جوهر در کارخانه چاپ، کمک کرد. بعداً کریر به همراه شش کارمند دیگر شرکت تهویه آمریکا را تشکیل داد، تجارتی که در سال 2020، 53000 نفر را استخدام کرد و ارزش آن 18.6 میلیارد دلار بود.

در سال 1906، استوارت دبلیو کرامر از کارولینای شمالی، در حال بررسی راه‌هایی برای افزایش رطوبت به هوا در کارخانه نساجی خود بود. کرامر اصطلاح “تهویه کننده” را ابداع کرد، و از آن در یک ادعای حق ثبت اختراع استفاده کرد. او رطوبت را با تهویه ترکیب کرد تا هوای کارخانه‌ها را “تهویه” و تغییر دهد و رطوبت لازم در کارخانه‌های نساجی را کنترل کند. ویلیس کریر این اصطلاح را پذیرفت و آن را در نام شرکت خود گنجاند.

تهویه داخلی، خیلی زود شروع به کار کرد. در سال 1914، اولین تهویه خانگی در مینیاپولیس در خانه چارلز گیلبرت گیتس نصب شد. با این حال، احتمالا این وسیله عظیم، هرگز مورد استفاده قرار نگرفت. زیرا خانه، خالی از سکنه باقی ماند. (گیتس قبلاً در اکتبر 1913 فوت شد.)

در سال 1931، دو مخترع، رایج ترین نوع تهویه مطبوع اتاق فردی را توسعه داند: تهویه برای نشستن بر روی لبه پنجره. این واحدها در سال 1932 با قیمت قابل توجهی (معادل 120000 تا 600000 دلار در سال 2015) به فروش رفتند. یک سال بعد، اولین سیستم های تهویه، برای اتومبیل ها برای فروش عرضه شد. کرایسلر موتورز، اولین واحد تهویه قابل حمل عملی را در سال 1935 معرفی کرد، و پاکارد اولین خودروسازی بود که یک واحد تهویه را در خودروهای خود در سال 1939 ارائه کرد.

پیشرفت های بعدی

ابداعات در نیمه دوم قرن بیستم امکان استفاده بسیار بیشتر از تهویه را فراهم کرد. در سال 1945، رابرت شرمن از لین ماساچوست، یک دستگاه تهویه قابل حمل درون پنجره ای اختراع کرد که هوا را خنک، گرم، مرطوب، رطوبت زدایی و فیلتر می کرد.

همانطور که توسعه بین المللی، باعث افزایش ثروت در سراسر کشورها گشت، استفاده جهانی از تهویه نیز افزایش یافت تا سال 2018، حدود 1.6 میلیارد دستگاه تهویه در سراسر جهان نصب گشت. آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می کند که این تعداد تا سال 2050 به 5.6 میلیارد واحد افزایش یابد. بین سال های 1995 تا 2004، نسبت خانوارهای شهری در چین ک دارای دستگاه تهویه بودند، از 8 درصد افزایش یافت. تا سال 2015، نزدیک به 100 میلیون خانه، یا حدود 87 درصد از خانوارهای ایالات متحده، دارای سیستم تهویه بودند. در سال 2019، تخمین زده شد که 90٪ از خانه های یک خانواده کوچک و جدید، در ایالات متحده شامل سیستم تهویه هستند.

کولر گازی چیست ؟

کولر گازی گونه‌ای دستگاه تهویه است که به کمک سیکل تبرید تراکمی، گرما را از اتاق گرفته و آن را در خارج اتاق دفع می‌کند. در برخی دستگاه‌ها امکان معکوس کردن این سیکل یا چرخه وجود داشته و می‌توان کولر را تبدیل به پمپ حرارتی کرد و در فصل زمستان از آن برای گرمایش استفاده کرد.

در کولر گازی از گازهای مخصوص تبرید، که به آن مبرد می‌گویند، استفاده می‌شود. برخی از مبردهای پرکاربرد شامل R-22 یا R-134a یا R-404 هستند. این گازها در برخی موارد به شدت برای لایه ازون کره زمین مضر بوده و به همین دلیل در حال جایگزینی با گازهایی هستند که برای محیط زیست و لایه ازون مخاطرات کمتری داشته باشد.

برخی کولر های گازی حاوی واحدی به نام “اینورتر” هستند. “اینورتر درای” ها یا |درایوهای فرکانس متغیر”، تجهیزاتی هستند که امکان تغییر و تنظیم فرکانس برق ورودی به موتورهای الکتریکی و در نتیجه تنظیم دور و سرعت آنها را فراهم می‌کنند. با تغییر سرعت و دور موتورهای الکتریکی، می‌توان ظرفیت کمپرسور را بسته به نیاز و شرایط تغییر داد. به این طریق زمانی که بار حرارتی در حداکثر نیست، می‌توان دور موتور را کاهش داده و در مصرف انرژی صرفه جویی کرد.

انواع کولر گازی

  • کولر گازی یک تکه یا پنجره‌ای

  • کولر گازی دو تکه (اسپلیت)

  • کولر گازی پرتابل (قابل حمل)

  • کولر گازی ایستاده

  • کولر گازی سقفی یا کاستی

  • کولر گازی داکتی یا کانالی

  • کولر گازی چند شعبه یا مولتی وی

 

کولر گازی یک تکه یا پنجره‌ای : سیستم های تهویه مطبوع پنجره ای در اندازه های مختلف موجود هستند که با توجه به نیاز و اندازه اتاق، قابل انتخاب هستند. تهویه مطبوع پنجره ای بزرگتر را می توان ارجحیت داد؛ زیرا که حتی می تواند فضای کوچکتر مجاور را خنک کند. دلیل ترجیح کولر های پنجره ای به دلیل ظرفیت خنک کنندگی فوق العاده آن است و از این رو به عنوان رایج ترین نوع کولرگازی در نظر گرفته می شود.

کولر گازی پنجره ای متشکل از یک واحد است که تمام اجزای آن در داخل خود دستگاه محصور می باشد. گرما را از قسمت بیرونی خود حذف می کند و هوای خنک را از فن خود که در جلو در قسمت داخلی نصب شده به داخل اتاق می دمد. با توجه به نام دستگاه، به وضوح مشخص می شود که باید در یک پنجره یا همچنین با ایجاد سوراخ در دیوار نصب شوند. این نوع از تهویه مطبوع، دارای فیلتری است که به بیرون می‌چرخد و می‌توان آن را به طور منظم برای افزایش کارایی AC تمیز کرد. این نوع از تهویه مطبوع، دارای کنترل از راه دور بر روی دستگاه هستند.

مزایای کولر گازی یک تکه یا پنجره‌ای :

  1. کارکرد مقرون به صرفه و ارزان تر

  2. نصب آسان

  3. ساده در نگهداری

  4. فضای کف را مصرف نمی کند

معایب کولر گازی یک تکه یا پنجره‌ای :

  1. در حین کار بدون سر و صدا نیستند و از بیرون به وضوح قابل مشاهده هستند.

  2. باید جلوی دید از پنجره را بگیرید و باید در نزدیکی پریز برق مناسب قرار داشته باشید.

  3. پنجره ها باید شکل منظمی داشته باشند تا بتوانند کولرهای پنجره ای را در خود جای دهند. پنجره های نامنظم نمی توانند این واحدهای AC را در خود جای دهند.

کولر گازی یک تکه یا پنجره‌ای

کولر گازی دو تکه (اسپلیت) : اگر ترجیح می‌دهید از مجرای کانال دور بمانید و همچنان می‌خواهید راندمان خنک‌کننده بهتری داشته باشید، انتخاب تهویه مطبوع مینی اسپلیت بدون کانال می‌تواند بهترین انتخاب باشد. سیستم‌های بدون کانال برای خانه‌ها یا ساختمان‌های امروزی بهترین گزینه هستند. این نوع تهویه مطبوع شامل یک کمپرسور و یک کندانسور است که با یک یا چند واحد داخلی همراه است.
یونیت های داخلی این گونه سیستم ها، بیشتر بر روی دیوار نصب می شوند و مجهز به دمنده هوا هستند. اتصال بین واحدهای داخلی و خارجی از طریق لوله ای انجام می شود که در آن مبرد با توجه به نوع استفاده از آنها، در گردش است. از آنجایی که واحدهای داخلی بسیار کوچک و جمع و جور هستند، فضایی که معمولاً واحد را در آن نصب می‌کند، می‌تواند برای مقاصد گرمایش یا سرمایش استفاده شود.
این نوع از تهویه مطبوع، از نظر مصرف انرژی در مقایسه با سایر کولرگازی های موجود بسیار کارآمد می باشند. اگر قصد دارید در هر فضا یک دستگاه را نصب کنید تا کل خانه را پوشش دهد می تواند از نظر مالی نیز سنگین باشد. اسپلیت های بدون کانال دارای یک کنترل از راه دور هستند که با یک کنترلر AC هوشمند همراه هستند. به این معنی که می توانید آنها را با استفاده از تلفن خود نیز کنترل کنید.

مزایای اسپلیت AC بدون داکت :

  1. بدون کانال کشی در همه جا قابل نصب است.

  2. دما را می توان به صورت جداگانه کنترل کرد.

معایب اسپلیت AC بدون داکت :

  1. تنها یک اسپلیت بدون کانال برای خنک کردن فضاهای بزرگ کافی نیست.

  2. یونیت داخلی یک اسپلیت بدون داکت عمدتاً به دیوار نصب می شود، بنابراین می توان آن را با چشم غیر مسلح مشاهده کرد.

اسپلیت

 

کولر گازی پرتابل (قابل حمل) : کولر گازی های قابل حمل را می توان مشابه سایر واحدهای AC مانند کولر گازی پنجره ای در نظر گرفت. زیرا اینها نیز سیستم تک واحدی هستند که تمام اجزای آن در داخل آن قرار دارد. تفاوت این است که این یک واحد مستقل است و بنابراین به راحتی می تواند متحرک باشد. برای روشن کردن آن و دسترسی به پنجره ای که هوای خروجی از آن خارج می شود، به هیچ چیز دیگری به جز پریز برق نیاز نیست.

از این نوع کولر گازی های پرتابل می توان در فضای موقت سرمایش و یا در مکان هایی که امکان نصب کولر گازی پنجره ای یا اسپلیت وجود ندارد، استفاده کرد. نسخه های مختلفی وجود دارد که در حمام ها استفاده می شود. این AC های قابل حمل می توانند تک شلنگی باشند که هوا را از داخل اتاق بگیرند و آن را به بیرون از خانه خارج کنند. از آنجایی که واحد قابل حمل فقط در داخل قرار می گیرد، فن اواپراتور به طور مداوم کار می کند تا رطوبت متراکم جمع شده در داخل واحد را تبخیر کند.

مزایای کولر گازی قابل حمل :

  1. راه اندازی آسان

  2. قابل حرکت در اطراف فضا

  3. این AC ها نیازی به نصب دائمی ندارند

  4. یکی از موثرترین گزینه ها برای خنک کننده نقطه ای

  5. می توان با خیال راحت در مواقعی که مورد نیاز نیست از آنها نگهداری کرد

معایب کولر گازی قابل حمل :

  1. دستگاه ها در حین کار بسیار پر سر و صدا هستند

  2. قادر به خنک کردن اتاق های بزرگتر نیست

  3. واحدهای قابل حملی که دارای شیلنگ هستند باید لزوماً در نزدیکی پنجره قرار گیرند که در نتیجه شلنگ، قسمت پایینی پنجره را مسدود می کند.

کولر گازی پرتابل

کولر گازی ایستاده : اگر به دنبال چیزی شبیه به اسپلیت هستید، اما فاقد فضای مورد نیاز برای یک دستگاه دیواری می باشید، کولرهای زمینی، بهترین انتخاب برای شما هستند. یونیت داخلی این نوع AC بر روی زمین نگه داشته می شود. در نتیجه یونیت بیرونی را می توان بدون تهیه کانال کشی نصب کرد.

این نوع واحدهای AC می توانند برای فضاهایی که دارای دیوارهای کج هستند، مانند ساختمان هایی که با استفاده شیشه تولید می شوند مناسب باشند. ارتفاعی که می توان دستگاه را در آن نصب کرد تا 6 اینچ بالاتر از کف با ایجاد یک سوراخ کوچک در دیوار از محل اتصال آن به یونیت خارجی است. مزیت قرار دادن این واحدهای AC این است که به شما امکان بررسی راحت فیلترهای هوا را می دهد. به این معنی که دسترسی آسان به فیلترهای هوا را می دهد. این امر، برای افراد مبتلا به مشکلات تنفسی یا افرادی که علاقه مند به حفظ هوای داخل خانه هستند، ایده آل است.

این سیستم ها، در مقایسه با هر سیستم نصب دیگری برای خنک یا گرم کردن سریع اتاق استفاده می شود. زیرا فن، هوا را مستقیماً در سطح شما می دمد. اینها واحدهایی هستند که به طور خاص بر روی دیوار نصب می شوند تا در خنک کردن یکنواخت و کارآمد اتاق با مشکل مواجه نشوند.

مزایای کولر گازی ایستاده :

  1. برای افراد مسن مناسب است

  2. نصب آن آسان می باشد

  3. انتخابی عالی برای مناطق کوچک است. به دلیل اینکه فضای زیادی را اشغال نمی کند

معایب کولر گازی ایستاده :

  1. جریان هوا می تواند به دلیل موانعی مانند مبلمان موجود در اتاق کاهش یابد

  2. به دلیل توزیع ناهموار و موضعی جریان هوا برای اتاق های بزرگ اصلا مناسب نیست

کولر گازی ایستاده

قطعات کولر گازی

هر دستگاه کولر گازی از چهار جزء اصلی کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و شیر انبساط یا لوله مویین تشکیل می‌شود.

  • کمپرسور : کمپرسور یا متراکم‌کننده یک دستگاه مکانیکی است که با کاهش حجم گازها، فشار آن‌ها را افزایش می‌دهد. در برخی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات، کمپرسورها هوا را فشرده و به قسمت احتراق می‌فرستند. از کمپرسورها برای فشرده‌کردن گازها استفاده می‌شود. در حقیقت کمپرسورها با صرف انرژی مکانیکی، سیال را با سرعت به درون خود مکیده، آن را فشرده می‌کنند. در اثر این عملیات، دمای گازی که فشرده می‌شود نیز افزایش می‌یابد. معمولاً گاز پرفشار خروجی از کمپرسورها را از یک سامانه خنک‌کننده عبور می‌دهند تا دمای گاز کاهش یابد. انواع گوناگونی از کمپرسور وجود دارد که برای مصارف صنعتی و عمومی طراحی شده‌اند. کمپرسور هوا، گونه ای از کمپرسورها می‌باشد.

  • کندانسور : کندانسور  وسیله یا واحدی است که وظیفه خنک کردن سیال، و بیشتر تبدیل بخار به مایع را بر عهده دارد. از کندانسور در نیروگاه‌ها برای خنک‌کردن سیال در فرایند تولید برق استفاده می‌شود. همچنین در تأسیسات پالایشگاهی و کولر های ساختمانی نیز از مبردهای صنعتی استفاده می‌شود. کندانسورها انواع مختلفی دارند و در صنایع مختلف کاربردی هستند یکی از انواع پر کاربرد آن‌ها گونه هواخنک است در صنایع تبریدی (سرمایشی) استفاده می‌شود.

  • اواپراتوریا تبخیر کننده : اواپراتور یا تبخیرکننده ابزاری است که برای تبخیر آب یا دیگر مایعات به کار می‌رود. این ابزار جز ابزارآلات پر کاربرد در صنایع مختلف از جمله سامانه‌های تهویه مطبوع و کولر گازی است. تبخیرکننده به وسیله‌ای اطلاق می‌شود که با دریافت حرارت سیالی را از فاز مایع به فاز گاز تبدیل نماید.

  • شیر انبساط : شیر انبساط بخشی از سامانه کولر می‌باشد که وظیفه کنترل میزان سیال کاری ورودی به اواپراتور برای تنظیم سیال فوق گرم خروجی از اواپراتور را برعهده دارد. چگونگی عملکرد آن به بدین صورت که زمانی‌که دمای اواپراتور افزایش می‌یابد فشار سیال کاری افزایش می‌یابد در نتیجه به سوزن شیر فشار می آورد و باعث پایین رفتن آن می شود. به این صورت جریان سیال بیشتری وارد اواپراتور می شود و گرما بیشتری جذب کرده و منجر به خنک شدن سیال و سوزن دوباره بالا میرود. شیر انبساط گرمایی یک کنترل‌گر مکانیکی است.

 

بهترین برند های کولر گازی جهان
  • Carrier : بهترین عملکرد کولر

  • Lennox: بهترین بازده انرژی کولر

  • Trane : بهترین گارانتی کولر

  • Amana : بهترین کنترل راحتی کولر

  • York : بیشترین تجربه ساخت کولر

  • Frigidaire : بهترین برای واحدهای نصب شده روی پنجره کولر

  • Ruud : مقرون به صرفه ترین کولر

  • Goodman : بهترین کولر برای طول عمر

  • Rheem : بهترین کولر برای خانه های هوشمند

 

بهترین برند های کولر گازی ایران

  • ایران رادیاتور

  • تک الکتریک

  • اسنوا

  • پاکشوما

  • امرسان

  • جی پلاس

  • صبا تک

 

نکاتی که هنگام خرید کولر گازی باید در نظر بگیرید :

  1. نوع کولر گازی
  2. اندازه کولر مناسب برای خانه شما چیست؟
  3. بودجه شما چقدر است؟
  4. گرمایش/سرمایش هوشمند
  5. محل خانه شما
  6. چگونگی ساختار اتاق شما
  7. بهترین زمان برای خرید کولر گازی
  8. سیستم رتبه بندی EER/SEER
  9. نصب تهویه مطبوع شما
  10. حالات و ویژگی های دستگاه را بررسی کنید
  11. به میزان سر و صدا دستگاه توجه کنید
  12. تعمیر و نگهداری منظم
  13. گارانتی را بررسی کنید