تاریخچه پیدایش یخچال ها

مهیار
4 بهمن 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
تاریخچه پیدایش یخچال ها

فهرست مطالب

تاریخچه پیدایش یخچال ها

یخچال ها امروزه یکی از اصلی ترین نقش ها را در خانه ها، رستوران ها و کافی شاپ ها دارند. این محصولات با نگه داری از مواد غذایی به سلامت ما انسان ها کمک می کنند. یکی از حیاتی ترین نقش های یخچال ها نگه داری از دارو ها و مواد پزشکی می باشد. در طول تاریخ یخچال و فریزر نیز مانند تمام دستگاه های الکترونیکی دیگر پیشرفت کرده است که امروز قصد داریم به این سیر تحول بپردازیم.

پیدایش

ابن سینا عالم بزرگ

ابن سینا عالم بزرگ

 

در زمان های قدیم، مردم برای رفع نیاز و نگه داری از محصولات خودشان از یخچال های طبیعی استفاده می کردند. آنها با ذخیره یخ و برف زمستان در غارها و چاه ها، یخچال های طبیعی درست می کردند تا در تابستان و روز های گرم از آن استفاده کنند. یکی از دلایل پیدایش یخچال ها صنعتی دانشمند ایرانی بزرگ اب سینا است. ابن سینا در آن زمان ماده مبرد را اختراع کرد، مبرد یک ماده سیال است که می تواند به شکل گاز و مایع تبدیل شود که از آن برای پیوند بخارهای آروماتیک استفاده می شود. یخچال های امروزی به وسیله تراکم سریع، مایع را تبخیر می کنند که این عمل نیازمند انرژی زیادی می باشد. یخچال انرژی مورد نیاز عمل تبخیر را از محیط اطراف میگیرد همین موضوع باعث گرفته شدن انرژی (گرما) از محصولات غذایی و در نتیجه خنک شدن آنها می شود. تمام این واکنش ها به لطف اختراع ابن سینا می باشد که تکنولوژی تقطیر را متحول کرد.

اولین یخچال ها 

نخستین یخچال در سال 1748 میلادی توسط ویلیام کولین در دانشگاه گلاسکو اسکاتلند معرفی شد، اما هیچوقت به مرحله ی عملی کردن این طرح نرسید. فردی به نام الیور اوانس یخچال بخار فشرده را اختراع کرد، او پس از ساخت این دستگاه به عنوان پدر یخچال جهان شناخته شد. اما همچنان طرح او کامل نبود و مشکلاتی داشت، که در سال 1834 میلادی، ژاکوب پرکینز با تغییر و کامل کردن طرح الیور اوانس توانست اولین یخچال جهان را بسازد.
در آن دوران طاعون زرد (تب زرد) شیوع پیدا کرده بود به همین منظور جان گوری یک مخترع فلوریدایی در سال 1853 یک یخچالی ساخت که می توانست روزانه یک تن یخ تولید کند. از این یخچال برای خنک نگه داشتن مبتلایان به بیماری تب زرد استفاده می شد.

یخچال های تجاری

اولین یخچال های تجاری در سال 1875 اختراع شد. در این یخچال ها گازهای سولفورید اکسید و آمونیوم وجود داشت که این گازها برای انسان  خطرناک است. برای رفع این مشکل گاز R-12 را جایگزین کردند که منجر به کاهش قیمت و بالا رفتن امنیت یخچال برای انسان ها شد. اما در سال 1994 دانشمندان متوجه شدند که گاز R-12 به لایه ی ازون آسیب می رساند و بخاطر همین استفاده از این گاز ها و یخچال ها ممنوع شد.

یخچال های مسکونی

یخچال جنرال

یخچال جنرال الکتریک

 

در سال 1914 مهندس ناتانیل بی ولز ایده ای درباره یخچال های الکتریکی داد که بعدا مبنای ساخت کلوینتاور شد. آلفرد ملوس در سال 1916 یخچالی برای اهداف تجاری ساخت، اما فردی به نام ویلیام سی دورانت طرح او را خرید و شرکتی به نام General motors corporation تاسیس و شروع به تولید انبوه کرد. ویلیام سی دورانت از اولین یخچال اتوماتیک خود در سال 1918 رونمایی کرد.
یخچالی در سال 1922 ساخته شد که برای نصب قطعات مکانیکی موتور و کمپرسور، به یک زیرزمین و اتاق مجاور نیاز داشت و جعبه سرد آن در آشپزخانه قرار می گرفت.این یخچال از یک جعبه یخی چوبی و کمپرسور آب سردکن تشکیل شده بود و قیمتی حدود 715 دلار داشت. در سال 1927 یخچال جنرال الکتریک وارد بازار شد و مورد استفاده همه قرار گرفت، در بالای یخچال کمپرسوری قرار داشت که گرمای زیادی تولید می کرد. بخاطر استفاده مواد سولفوریک اکسید و متیل قوریت در این یخچال ها، امکان ایجاد مشکلات بینایی و تنفسی برای انسان ها وجود داشت.
در سال 1930 و در سال 1940 فریزرهای جداگانه وارد عرصه شدند. تا قبل از جنگ جهانی دوم تولید انبوه این یخچال‌ها و فریزرها برای مصارف خانگی معمول نبود. در دهه ۱۹۵۰تا۱۹۶۰پیشرفت زیادی در بهبود عملکرد یخچال‌ها صورت گرفت و اقدامات زیادی جهت سازگاری یخچال‌ها با محیط زیست انجام شد.

ورود یخچال به ایران

در سال 1960 میلادی ( 1339 شمسی) یخچال ها وارد ایران شدند. 4 سال بعد در سال 1343 شرکت فیلور اولین خط تولید یخچال را در ایران راه اندزی کرد. از آن زمان تولید و مونتاژ یخچال ها در کشور ما شروع شد که امروزه شرکت های ایرانی در تلاش برای تولید یخچال فریزر های با کیفیت در مدل های مختلف می باشند.


طبق توضیحات تکمیلی در متن بالا، برای مشاهده محصولات برندهای مختلف در راستای کالا و لوازم خانگی را در فروشگاه برادران حبیب زاده، بر روی لینک زیر کلیک کنید

برای ورود به سایت 365 کالا کلیک کنید

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.