تاریخچه و پیدایش تلویزیون ها

مهیار
25 دی 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
تاریخ تلویزین

فهرست مطالب

تاریخچه و پیدایش تلویزیون ها

تلویزیون ها بهترین رفیق انسان در زمینه سرگرمی می باشند. وسیله ای که می تواند ساعت ها شما را در کنا خانواده تان سرگرم کند، با تعریف کردن داستان ها و تصاویر زیبا ما را به دنیا های مختلف ببرد. تلویزیون ها از اول به این اندازه رنگارنگ و با کیفیت نبودن و راه طولانی طی کرده اند تا به اینجا رسیدند.
تو این مقاله قصد داریم در زمان سفر کنیم، برگردیم به گذشته و تاریخچه تلویزیون ها را با هم ببینیم.

واژه شناسی

واژه تِلِویزیون یک واژه دو رگه متشکل از دو بخش ( تِله) و ( ویزیون) که از زبان فرانسوی وارد فارسی شد.

  • تله : برگرفته از زبان یونانی به معنی دور می باشد.
  • ویزیون : برگرفته از زبان لاتین، به معنی دید می باشد.

این واژه در بیشتر زبان ها یکی می باشد ولی تلفظ آن فرق می کند. زبان هایی نیز هستن که یک واژه متفاوت استفاده کنند اما مفهوم آن کلمات نیز ( دید دور ) می باشد.

پیدایش

جان لوگی برد، مخترع تلویزیون

جان لوگی برد، مخترع تلویزیون

یک دانشمند ایتالیایی به اسم کازلی در سال 1862، دستگاهی ساخت که می توانست تصویر های ساده را به کمک تلگراف مخابره کند. همین اختراع باعث شد تا دانشمندان دیگه تلاش کنند که بتوانند تصاویر بیشتر و بهتری تولید کنند. پس از تلاش های فراوان دانشمندان مختلف در سال 1925. جان لوگی برد دانشمند اسکاتلندی توانست تصویر را از طریق منتقل و پخش کند و اولین تلویزیون رسمی دنیا را اختراع کرد. همچنین یکسال بعد جان لوگی برد توانست دستگاه ضبط تصاویر ویدوئی را نیز بسازد. این دانشمند اسکاتلندی افتخارات زیادی دارد و یکی از آن افتخارات ساختن تلویزیون رنگی مکانیکی در سال 1928 می باشد. البته ناگفته نماند که کیفیت این دستگاه بسیار پایین بود و فقط 30 خط نشان می داد که با توجه به تکنولوژی آن زمان قابل قبول بود.


طلوع تلویزیون های الکترونیکی

در سال 1935 سیستم اولین تلویزیون های الکترونیکی توسط شرکت EMI طراحی شد. 4 سال بعد، شانزده شرکت آمریکایی شروع به ساخت و طراحی تلویزیون های الکترونیکی کردند. دهه 1950 تاثیر بسزایی در پیشرفت تلویزیون ها داشت و به نحوی دوران طلایی آن ها به حساب می آید. در این دوره تلویزیون های سیاه سفید الکترونیکی بوجود آمدند و بخاطر هزینه کم آنها برای مردم قابل خرید بود. با پیشرفت تکنولوژی و تلاش های فراوان دانشمندان آن دوره، رنگ ها پا به دنیای تلویزیون گذاشتند.
اولین تلویزیون رنگی الکترونیکی در سال 1953 با استفاده از اختراع دو دانشمند بزرگ ساخته شدند. آن اختراعات چیزی نبودند جزء :

  • کشف خاصیت هدایت نوری ماده سلنیم توسط ویلوگبی اسمیت در سال 1873
  • اختراع دیسک اسکن توسط پاول نیپکوو در سال 1884

طولی نکشید تا در سال 1972 تمام شبکه های آمریکا رنگی شدند.

تلویزیون های نسل جدید

در سال های 1993 تا 1999، دانشمندان در تلاش بودند تا فرمت های مدرن ویدویی را بسازند و بعد از ند آن ها فرمت MPEG و MPEG-2 را کامل کردند. و از آن سال به بعد بیشتر رسانه های دنیا دیجیتالی شدند.
با پیشرفت تکنولوژی، خواسته های مردم هم بیشتر می شد و نیاز به تلویزیون های بزرگتر و با کیفیت داشتند که تلویزیون های LCD خلق شدند. دیگر خبری از تلویزیون های بزرگ و بی کیفیت نبود حالا تلویزیون ها به کمک پنل تصویری کریستال مایع (LCD) تصویر ها را با کیفیت تر نشان می دادند. 9 سال پس از LCD ها، دانشمندی به نام دیوید میچل پنل های LED را اختراع کرد.فرق این دو پنل تصویری در صفحه پشت لایه ی نمایشگر آن ها می باشد که در LED از دیودهای ساطع کننده نوری استفاده شده است که باعث افزایش و کیفیت نور رسانی و در نتیجه باعث افزایش چشمگیر کیفیت تلویزیون ها می شود.دیوید میچل بخاطر این اختراعش جایزه NASA را از آن خود کرد.در ژانویه سال 2013، شرکت الجی الکترونیک توانست نخستین تلویزیون تجاری که بر اساس دیود گسیل نور ارگانیک که ما آن را با نام اختصاری OLED می شناسیم تولید و روانه بازار کند.این پنل باعث میشود که رنگ سفید و مشکی را در طبیعی ترین حالت ممکن نشان داده شود و همین امر در بهتر شدن کیفیت رنگ های دیگه تاثیر گذار بود.با گذشت زمان با بکار گیری نقاط کوآنتومی در پنل های OLED، پنل های جدیدی بوجود آمد که QLED نام دارد. بر روی این پنل ها لایه کریستال قرار می گیرد و با برخورد نور به این لایه منجر به درخشش نور و افزایش روشنایی تصاویر میشود.

کلام آخر

علم و تکنولوژی در طی سالیان دراز دچار تحول و تکامل قرار میگیرد.تلویزیون ها هم همانطور که دیدیم از اول به این اندازه با کیفیت و زیبا نبودن سالیان زیاد به علاوه تلاش و کوشش دانشمندان متعددی صرف به کمال رسیدن این دستگاه های دوست داشتنی شد.در اوایل راه به دلیل عدم وجود تکنولوژی و علم کافی سرعت پیشرفت تلویزیون ها کم بود اما در دهه ی اخیر به قدری سرعت پیشرفت تکنولوژی زیاد شده که می توان هر سال انتظار یک نوآوری در عرصه تکنولوژی را داشت.


طبق توضیحات تکمیلی در متن بالا شما می توانید محصولات برندهای مختلف در راستای کالا و لوازم خانگی را در فروشگاه برادران حبیب زاده مشاهده کنید.

برای ورود به سایت 365 کالا کلیک کنید

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.