تاریخچه جاروبرقی و فرایند تکامل آن از ابتدا تا به امروز

arya
21 اسفند 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
تاریخچه جاروبرقی و فرایند تکامل آن از ابتدا تا به امروز

  جاروبرقی چیست ؟

جاروبرقی وسیله ای است که با نیروی مکش، باعث حذف کثیفی از کف، اثاث یا لوازم داخلی، پارچه ها و سایر سطوح می شود. این وسیله، به طور کلی با برق حرکت می کند. کثیفی توسط کیسه گرد و غبار، برای دفع، جمع آوری می شود. جاروبرقی ها که در خانه ها و همچنین در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند، در اندازه ها و مدل های مختلفی وجود دارند:

جاروبرقی های دستی کوچک با باتری؛ مدل های قوطی چرخ دار برای مصارف خانگی؛ جاروبرقی های مرکزی خانگی؛ لوازم صنعتی ثابت و عظیم که می توانند چند صد لیتر کثیفی را قبل از تخلیه، کنترل کنند؛ و همینطور کامیون‌های جارو برقی خودبر، برای بازیابی نشت‌های بزرگ یا حذف خاک‌های ناپاک. از جاروبرقی های تخصصی می توان برای مکیدن مواد جامد و مایعات استفاده کرد.

نام و چگونگی انتخاب آن

اگرچه تمیز کننده جاروبرقی و شکل کوتاه جاروبرقی نام‌های خنثی هستند، اما در برخی کشورها (بریتانیا، ایرلند) از هووِر، به‌عنوان یک علامت تجاری عمومی و به عنوان یک فعل استفاده می‌شود. این نام از شرکت هووِر، یکی از اولین و تاثیرگذارترین شرکت ها در توسعه این دستگاه گرفته شده است. در نیوزلند، به‌ویژه منطقه ساوتلند، گاهی اوقات به آن لاکس می‌گویند. این کلمه، همچنین یک علامت تجاری عمومی و به عنوان یک فعل نیز استفاده می‌شود. گاهی اوقات این دستگاه را رفتگر نیز می‌نامند. اگرچه همین اصطلاح به یک جارو فرش، که اختراعی مشابه هست نیز اشاره دارد.

تاریخچه جارو برقی

اولین جاروبرقی ها، از طریق جاروهای دستی که برای جارو زدن فرش استفاده می شد، ساخته شدند. نخستین مدل‌های دستی، با استفاده از دَم، در دهه 1860 توسعه یافتند و اولین طرح‌های موتوری در اوایل قرن بیستم ظاهر شدند. اولین دهه ظهور این وسیله، پر رونق ترین دهه آن به شمار می رفت.

جاروبرقی های دستی

در سال 1860 یک جاروبرقی دستی توسط دنیل هِس، از وست یونیون(شهری در آمریکا)، اختراع شد. این دستگاه که “جارو فرش” نام داشت، گرد و غبار را با یک برس چرخان جمع‌آوری می‌کرد و دارای یک دم برای ایجاد مکش بود. مدل اولیه دیگر در همان سال Whirlwind (طوفان) بود که در سال 1868 توسط آیوز دبلیو.مک گافی در شیکاگو اختراع شد. این دستگاه حجیم با فن تسمه‌ای کار می‌کرد و با یک دسته خمیده، کار می‌کرد. این دسته، کارکرد جارو برقی را ناخوشایند می‌کرد، اگرچه از نظر تجاری با موفقیت متفاوتی به بازار عرضه شد. مدل مشابهی توسط ملویل آر. بیسل، از گرند رپیدز (شهری در آمریکا)، در سال 1876 ساخته شد که جاروهای فرش نیز تولید می‌کرد. این شرکت بعداً جاروبرقی های قابل حمل را، به خط ابزار تمیز کردن خود اضافه کرد.

جاروبرقی الکترونیکی

در پایان قرن نوزدهم، شاهد معرفی پاک کننده های برقی بودیم. اگرچه انواع اولیه آن به جای مکش، از تغییراتی در هوای دم برای تمیز کردن استفاده می کردند. یکی از آنها در سال 1898 ظاهر شد، زمانی که جان اس.تورمن، از سنت لوئیس، یک اختراع برای “بازسازی فرش پنوماتیک” ارائه کرد که گرد و غبار را در یک ظرف می پراند. سیستم تورمن، که توسط یک موتور احتراق داخلی نیرو می‌گرفت، به عنوان بخشی از خدمات تمیز کردن خانه به خانه، با یک واگن اسبی به محل اقامت مشتریان سفر کرد. کورین دوفور از جورجیا، دو حق اختراع را در سال‌های 1899 و 1900 برای سیستم هوای دمیده دیگری دریافت کرد. که به نظر می‌رسد این اختراع، اولین استفاده از موتور الکتریکی را داشته است.
در سال 1901 جاروهای برقی با استفاده از مکش به طور مستقل توسط مهندس بریتانیایی هوبرت سیسیل بوث و مخترع آمریکایی دیوید تی کنی اختراع شدند. همچنین ممکن است که بوث، کلمه “جاروبرقی” را ابداع کرده باشد. موتور احتراقی بوث، فقط به مکش با هوای پمپاژ شده از فیلتر پارچه‌ای متکی بود و به عنوان بخشی از خدمات تمیز کردن او ارائه می‌شد. سیسیتمی که کنی ساخت، یک سیستم ثابت موتور بخار 4000 پوندی بود که لوله‌ها و شیلنگ‌های آن، به تمام قسمت‌های ساختمان می‌رسیدند.

جارو برقی خانگی

اولین دستگاه جاروبرقی قابل حمل و عرضه در بازار داخلی، در سال 1905 توسط والتر گریفث، مخترعی در بیرمنگام انگلستان، اختراع شد. پیشرفت دستگاه جاروبرقی گریفیث، برای از بین بردن گرد و غبار از فرش ها، همانند دستگاه های امروزی بود. قابل حمل بود، به آسانی ذخیره سازی می کرد و توسط هر شخص (مانند خدمتکار معمولی خانگی) مورد استفاده بود.

در سال 1906 جیمز بی کربی اولین جاروبرقی خود را به نام جارو برقی خانگی توسعه داد. این دستگاه،از آب برای جداسازی خاک استفاده می کرد. اصلاحات بعدی با عنوان جاروبرقی کربی شناخته شد. کارخانه کلیولند، در سال 1916 تاسیس گشت و تا اکنون باقی است. همه جاروبرقی‌های کربی در ایالات متحده توسط این شرکت تولید می شود.

در سال 1907، سرایدار فروشگاه بزرگ جیمز موری اسپنگلر (1848-1915) از کانتون، اوهایو اولین جاروبرقی الکترونیکی قابل حمل را اختراع کرد و در 2 ژوئن 1908 حق ثبت اختراع برای جارو برقی مکش به دست آورد.مهم تر از همه، طراحی اسپنگلر علاوه بر مکش، از یک فن برقی، که خاک و گرد و غبار را به جعبه صابون و یکی از روبالشی‌های همسرش می‌بُرد، استفاده کرد. او که به دلیل کمبود بودجه قادر به تولید طرح خود نبود، در سال 1908 حق ثبت اختراع را به تولید کننده کالاهای چرمی محلی ویلیام هنری هوور (1849-1932) فروخت.

ویلیام هنری هوور، ماشین اسپنگلر را با یک بدنه فولادی، کاستورها و ملحقات بازطراحی کرد و شرکت را تأسیس کرد. او نام شرکت در سال 1922 به شرکت هوور تغییر نام داد. اولین جارو برقی آنها مدل “O 1908” بود که به قیمت 60 دلار (معادل 1810دلار در سال 2021 دلار) به فروش رسید. نوآوری‌های بعدی عبارتند از میله کوبنده در سال 1919، کیسه‌های فیلتر دفع در دهه 1920، و یک جاروبرقی عمودی در سال 1926.

در قاره اروپا، شرکت فیسکر و نیلسن در دانمارک اولین شرکتی بود که جاروبرقی را در سال 1910 فروخت. این طرح تنها 17.5 کیلوگرم (39 پوند) وزن داشت و می توانست توسط یک نفر اداره شود. شرکت سوئدی Electrolux مدل V خود را در سال 1921با این نوآوری راه اندازی کرد که می توانست روی زمین روی دو چرخ فلزی نازک حمل شود. در دهه 1930، شرکت آلمانی Vorwerk شروع به بازاریابی جاروبرقی های طراحی خود کردو آنها را از طریق فروش مستقیم به فروش رساند.

پیشرفت های اخیر

در سال 2004 یک شرکت بریتانیایی، AiRider را منتشر کرد. AiRider، یک جاروبرقی معلق است که روی یک بالشتک از هوا شناور می باشدتا وزن را سبک و مانور آن را در مقایسه با چرخ ها آسان تر کند. مانند یک هاورکرافت.

یک مخترع بریتانیایی فناوری تمیز کردن جدیدی به نام فناوری بازیافت هوا توسعه داده است که به جای استفاده از جاروبرقی، از جریان هوا برای جمع‌آوری گرد و غبار از فرش استفاده می‌کند. این فناوری توسط برنامه تحول بازار (MTP) آزمایش شد و نشان داد که انرژی کارآمدتر از روش جاروبرقی است. اگرچه نمونه های اولیه کار وجود دارد، فناوری بازیافت هوا در حال حاضر در هیچ پاک کننده تولیدی استفاده نمی شود.

تنظیمات مدرن

جاروبرقی عمودی

جاروبرقی های عمودی در ایالات متحده، بریتانیا و بسیاری از کشورهای مشترک المنافع محبوب هستند. اما در برخی از کشورهای اروپایی رایج نمی باشند. مدل های عمودی معمولاً از یک برس رول یا میله ضربه زن چرخان استفاده می کنند که از طریق ترکیبی از جارو کردن و لرزش آلودگی را از بین می برد. دو نوع جاروبرقی قائم وجود دارد. فن کثیف یا مستقیم (بیشتر در جاروبرقی های تجاری یافت می شود)، و فن پاک یا میانبر (در اکثر جاروهای خانگی امروزی یافت می شود).

پاک‌کننده‌ های دارای فن مستقیم، یک پروانه بزرگ دارند که نزدیک دهانه مکش نصب می شود. این قطعه، وسیله ای است که قبل از دمیدن در کیسه، خاک مستقیماً از آن عبور می‌کند. موتور اغلب توسط یک فن خنک کننده جداگانه، خنک می شود. پاک کننده های فن مستقیم، به دلیل داشتن فن هایی با پره های بزرگ و مسیرهای هوایی نسبتاً کوتاه، جریان هوای بسیار کارآمدی را با قدرت کم ایجاد می کنند و پاکیزگی موثری ایجاد می کنند. قدرت تمیز کنندگی “بالای طبقه” آنها کارایی کمتری دارد. زیرا جریان هوا با عبور از یک شلنگ بلند از بین می رود و فن برای حجم جریان هوا بهینه می شود؛ نه برای مکش.

جاروبرقی های دارای فن میانبر، موتور خود را بعد از کیسه فیلتر نصب می کنند. گرد و غبار، قبل از عبور از فن توسط کیسه و معمولاً یک فیلتر از جریان هوا خارج می شود. فن ها کوچکتر هستند و معمولاً ترکیبی از چندین توربین متحرک و ثابت می باشند که به ترتیب برای افزایش نیرو، کار می کنند. موتور با عبور جریان هوا از آن، خنک می شود. جاروبرقی‌های دارای فن میانبر، هم برای تمیز کردن فرش و هم برای تمیز کردن کف مناسب هستند. زیرا مکش آن‌ها در طول فاصله یک شیلنگ به‌طور قابل توجهی کاهش نمی‌یابد؛ همانطور که در جارو برقی های فن مستقیم، انجام می‌شود. با این حال، مسیرهای هوایی آن‌ها بسیار کارآمدتر هستند و برای دستیابی به نتایج مشابه، می‌توانند بیش از دو برابر، بیشتر از جاروبرقی های فن مستقیم، به نیرو نیاز داشته باشند.

رایج‌ترین جاروبرقی‌های عمودی؛ از تسمه محرکی استفاده می‌کنند که توسط موتور مکنده کار می‌کند تا برس رول را بچرخاند. با این حال، طراحی متداول تری از موتور عمودی در دسترس است. در این جاروبرقی ها، مکش از طریق یک موتور بزرگ انجام می شود. این در حالی است که رول برس توسط یک موتور مجزا و کوچکتر تغذیه می شود و هیچ مکشی ایجاد نمی کند. موتور برس رول، گاهی اوقات می تواند خاموش باشد. بنابراین کف های سخت را می توان بدون اینکه برس رول، خاک را پراکنده سازد، تمیز کرد. همچنین ممکن است یک ویژگی قطع خودکار داشته باشد که در صورت گیرکردن برس رول، موتور را خاموش می کند و از آسیب محافظت می کند.

جاروبرقی قوطی مانند

مدل‌های قوطی (در بریتانیا به سیلندر نیز معروفند) بر بازار اروپا تسلط دارند. آنها دارای موتور و جمع کننده گرد و غبار (با استفاده از کیسه یا بدون کیسه) در یک واحد مجزا هستند که معمولاً روی چرخ ها نصب می شود و توسط یک شلنگ انعطاف پذیر به سر دستگاه متصل می شود. مزیت اصلی آنها انعطاف پذیری است، زیرا کاربر می تواند سرهای مختلفی را برای کارهای مختلف به آن وصل کند، و قابلیت مانور  نیز دارد(سر می تواند به زیر مبلمان برسد و تمیز کنندگی پله ها و سطوح عمودی را بسیار آسان می کند).

بسیاری از مدل‌های سیلندر دارای سرهای برقی به‌عنوان استاندارد یا تجهیزات جانبی هستند که حاوی کوبنده‌های مکانیکی ای هستند که در واحدهای عمودی نیز وجود دارد. این ویژگی، آنها را به اندازه مدل‌های ایستاده، برای تمیز کردن فرش‌ها کارآمد می‌کند. این کوبنده ها توسط یک موتور الکتریکی جداگانه یا یک توربین هدایت می شوند و از نیروی مکش برای چرخاندن برس رول از طریق یک تسمه محرک استفاده می کند.

جاروبرقی درام دار

مدل‌های درام اساساً نسخه‌های صنعتی سنگین جاروبرقی‌های سیلندر می باشند، که در آن قوطی، متشکل از یک درام عمودی بزرگ می باشد. این دستگاه، می‌تواند ثابت یا روی چرخ باشد. نسخه‌های کوچک‌تر، برای استفاده در گاراژها یا کارگاه‌های کوچک، معمولاً از برق استفاده می‌کنند. مدل‌های بزرگ‌تر، که می‌توانند بیش از 200 لیتر (44 میلیون لیتر) ذخیره کنند. مدل های بزرگتر اغلب به هوای فشرده متصل می‌شوند و از اثر ونچوری (کاهش فشار سیال است که هنگام عبور سیال، از یک بخش منقبضِ لوله، ایجاد می شود.)برای تولید خلاء جزئی استفاده می‌کنند. همچنین در بسیاری از کارگاه ها، از سیستم های جمع آوری گرد و غبار داخلی استفاده می شود.

جاروبرقی های مرطوب/خشک

جاروبرقی‌های مرطوب یا مرطوب/خشک، شکلی تخصصی از مدل‌های سیلندر و درام هستند که می‌توانند برای تمیز کردن نشت‌های مرطوب یا مایع استفاده شوند. آنها به طور کلی برای استفاده در داخل و خارج از خانه و برای جمع آوری زباله های مرطوب و خشک طراحی شده اند. برخی نیز مجهز به یک درگاه اگزوز یا دمنده جداشدنی برای معکوس کردن جریان هوا می باشند. این ویژگی یک عملکرد مفید برای همه چیز، از پاک کردن گرفتگی شلنگ، تا دمیدن گرد و غبار به گوشه ای، برای جمع آوری آسان تر می باشد.

در ارتباط با جاروبرقی مرطوب، نوعی جاروبرقی استخراجی وجود دارد که عمدتاً در استخراج آب گرم استفاده می شود. این وسیله،  تمیز کردن قطعات پارچه ای مانند فرش که به سختی جابجا می شوند را، ممکن کرده است. این دستگاه‌ها می‌توانند آب گرم صابون را اسپری کرده و سپس آن را از پارچه بیرون بکشند و کثیفی را در این فرآیند از بین ببرند.

جاروبرقی پنوماتیک

جاروبرقی های پنوماتیک، شکلی تخصصی از مدل های مرطوب/خشک هستند که به هوای فشرده متصل می شوند. آنها معمولاً می توانند خاک مرطوب و خشک را در خود جای دهند. این ویژگی آنها، یک ویژگی مفید در کارخانه های صنعتی و تأسیسات تولیدی می باشد.

جاروبرقی کوله پشتی

جاروبرقی کوله پشتی معمولاً برای نظافت تجاری استفاده می شود. این وسیله، به کاربر اجازه می دهد تا در یک منطقه بزرگ به سرعت حرکت کند. آنها در اصل جاروهای قوطی کوچکی هستند که بر روی پشت کاربر، استقرار می یابند.

جاروبرقی دستی

جاروبرقی های دستی سبک وزن که از باتری های قابل شارژ یا برق تغذیه می شوند، برای تمیز کردن نشت های کوچکتر محبوب هستند. نمونه‌های متداول شامل Black & Decker DustBuster، در سال 1979 و مدل‌های دستی متعدد که توسط Dirt Devil، برای اولین بار در سال 1984 معرفی شدند. برخی از جاروبرقی های دستی که با باتری کار می کنند دارای رتبه بندی مرطوب/خشک هستند. برای جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع، دستگاه باید تا حدی جدا شود و پس از برداشتن مواد مرطوب تمیز شود.

انواع جاروبرقی

جاروبرقی عمودی: جاروبرقی های عمودی قدرت مکش قوی دارند و برای تمیز کردن اتاق های بزرگ عالی هستند. آنها می توانند کیسه دار یا بدون کیسه باشند. اگرچه اکثر پایه های مدرن، طراحی بدون کیسه دارند. برخلاف جاروبرقی های سیلندر، جاروبرقی به جلوی شما هل داده می شود که نیاز به خم شدن را کاهش می دهد. بیشتر جاروبرقی های عمودی، دارای رول برس موتوری برای تمیز کردن بهتر فرش هستند. اگرچه این تمیز کننده ها در سایر نقاط جهان کمتر رایج هستند اما یک انتخاب محبوب در بریتانیا محسوب می شوند.

جارو برقی عمودی

جاروبرقی عصایی: جاروبرقی‌های عصایی، بدنه‌ای بلند و نازک دارند و مانند مدل های عمودی، هل داده می‌شوند. بنابراین نیازی به خم شدن ندارید. تعویض بدنه اصلی با عصا باعث می‌شود که آنها سبک‌تر، ارزان‌تر و قابل مانورتر از پایه‌ها باشند. اما ظرفیت گرد و غبار و مکش کمتری دارند. آنها معمولا برای تمیز کردن سریع سطوح طراحی شده اند تا تمیز کردن عمیق. با این حال، برخی از مدل‌ها با عملکرد تمیز کردن مل های عمودی سایز کامل مطابقت دارند. همه جاروبرقی های عصایی با باتری کار نمی کنند. در حالی که طراحی عصا به شکل اصلی جاروهای شارژی تبدیل شده است، اما این در مدل، جاروبرقی های برقی نیز وجود دارد.

جارو برقی عصایی

جاروبرقی سیلندر (استوانه ای): جاروبرقی های سیلندر دارای طراحی سنتی هستند؛ با شلنگ بلند و بدنه مجزا که پشت سر شما کشیده می شود. آن‌ها معمولاً پاک‌کننده‌هایی با قدرت مکش بالا هستند. اما اغلب برس‌های توربینی برقی ندارند، که باعث می‌شود روی فرش کارایی کمتری داشته باشند. شلنگ بلند و انعطاف پذیر آنها برای تمیز کردن زیر مبلمان و پله ها مناسب است. بسیاری از جاروبرقی های سیلندر کیسه ای هستند، اگرچه برخی از گزینه های بدون کیسه در بازار وجود دارد.

جارو برقی سلیندر یا استوانه ای

جاروبرقی بدون سیم (شارژری): جاروبرقی های شارژی جدیدتر، با عملکرد تمیز کردن جاروهای سیمی مطابقت دارند و در عین حال سبک وزن، بدون سیم و راحت هستند. بسیاری از آنها را می توان به یک جاروبرقی دستی نیز تبدیل کرد. اگرچه آنها بهترین ارزش را برای پول ارائه نمی دهند. اگر بی سیمی می خواهید که بتواند عملکردی مشابه جارو سیمی ارائه دهد، باید قیمت بالایی بپردازید. جاروهای شارژی ارزان‌تر، هنوز هم می‌توانند برای تمیز کردن سریع مفید باشند. اما به اندازه کافی برای جایگزینی مدل‌های سیمی قدرتمند نیستند.اگر اغلب جلسات طولانی تمیز کردن را انجام می دهید، زمان کار محدود باتری نیز مشکل ساز است.

جاروبرقی شارژی

جاروبرقی مرطوب و خشک: جاروبرقی مرطوب و خشک می تواند نشت خشک و مایع را بمکد. این ویژگی باعث می شود که آنها برای تمیز کردن هر چیزی بهترین گزینه باشند. این جاروبرقی ها قدرت مکش فوق العاده و نمای بیرونی بادوام دارند. با این حال، انتظار ویژگی های فانتزی مانند تنظیم مکش خودکار، صفحه نمایش LCD یا طراحی های سبک را نداشته باشید.

جاروبرقی مرطوب و خشک

جاروبرقی دستی: جاروبرقی های دستی انتخاب مناسبی برای تمیز کردن سریع، فضای داخلی خودرو و نشت خشک هستند. آنها ظرفیت‌های کوچک و مکش نسبتاً ضعیفی دارند. بنابراین نمی‌توانند جارو برقی با اندازه کامل را جایگزین کنند، اما همچنان برای تمیز کردن نقطه‌ای مفید هستند. جارو برقی دستی هم با سیم و هم بدون سیم وجود دارد. بسیاری از جاروهای بی سیم دستی، دارای پایه شارژ هستند، بنابراین می توان آنها را به طور مداوم در پیشخوان یا قفسه آشپزخانه دوباره شارژ کرد.

جاروبرقی دستی

جاروبرقی رباتی: جاروبرقی رباتی، یک یا چندین اتاق را به طور خودکار تمیز می کند. آنها هم از نظر قیمت و هم از نظر فناوری متفاوت هستند و بهترین مدل ها از فناوری نقشه برداری پیشرفته برای جلوگیری از گم شدن مناطق اتاق استفاده می کنند. حتی بهترین جاروبرقی‌های رباتی، نمی‌توانند جایگزین جاروبرقی معمولی شما شوند. زیرا مکش کمتری دارند، با فرش‌ها مشکل دارند و نمی‌توانند از پله‌ها بالا بروند. اما آنها ابزار مفیدی برای تمیز کردن بین جلسات جاروبرقی شما هستند. به ویژه در کف های سخت. به خاطر داشته باشید که آنها در اتاق های شفاف و با حداقل بهم ریختگی بهترین عملکرد را دارند.

جاروبرقی رباتیک

جاروبرقی فرش: جارو فرش جایگزین ارزان تری برای جاروبرقی است. آنها مکش ایجاد نمی کنند؛ اما در عوض به غلتک ها (چه مکانیکی یا الکتریکی) برای جارو کردن زباله ها در یک ظرف کوچک متکی هستند. در حالی که جاروبرقی های فرش، هرگز برای عملکرد فرش با جاروبرقی مطابقت ندارند، اما همچنان در تمیز کردن اولیه موثر هستند و با قیمت عالی در دسترس هستند.

جاروبرقی فرش

مزایا و معایب انواع جاروبرقی

مزایا جاروبرقی عمودی

  • برای نظافت اتاق ها و خانه های بزرگ عالی است
  • می تواند بایستد
  • هنگام تمیز کردن نیازی به خم شدن ندارید
  • اغلب یک نوار برس توربینی برای تمیز کردن عمیق فرش دارید
  • معمولا با انواع ابزار و لوازم جانبی عرضه می شود

معایب جاروبرقی عمودی

  • اغلب گران تر از جاروبرقی سیلندر است
  • سنگین و حجیم
  • استفاده از آن در پله ها دشوار است (مگر اینکه مدل دارای شلنگ بلند و ابزار مینی توربو باشد)

مزایا جاروبرقی عصایی

  • سبک و قابل مانور
  • هنگام تمیز کردن نیازی به خم شدن ندارید
  • می تواند با سیم یا بی سیم باشد
  • ارزان تر از مدل عمودی
  • عالی برای تمیز کردن سریع

معایب جاروبرقی عصایی

  • ظرفیت های گرد و غبار کوچک
  • مکش کمتری نسبت به حالت ایستاده
  • روی فرش به اندازه کافی موثر نیست

مزایا جاروبرقی سیلندر

  • اغلب قدرت مکش بالایی دارند
  • شلنگ برای تمیز کردن پله ها و زیر مبلمان مفید است
  • ارزان می باشند
  • سبک تر از مدل عمودی

معایب جاروبرقی سیلندر

  • غالباً برس توربینی ندارید، بنابراین ممکن است روی فرش بیشتر مشکل داشته باشید (اگرچه استثناهایی وجود دارد)
  • ممکن است برای تغییر تنظیمات یا بلند کردن قوطی نیاز به خم شدن داشته باشد
  • به دلیل شلنگ طولانی نگهداری راحت تر است

مزایا جاروبرقی شارژی

  • مناسب برای تمیز کردن نقطه
  • مدل های جدیدتر مکش عالی ایجاد می کنند
  • طرح های سبک
  • بسیاری از آنها می توانند به عنوان یک جاروبرقی دستی عمل کنند

معایب جاروبرقی شارژی

  • عمر باتری محدود (برای خانه های بزرگتر محدود کننده است)
  • تقریبا همیشه مکش کمتری نسبت به مدل سیمی دارد
  • گران هستند

مزایا جاروبرقی مرطوب و خشک

  • قابلیت جاروبرقی نشت های مرطوب را دارد
  • بادوام است و می تواند کارهای سخت را انجام دهد
  • بهترین مدل ها قدرت مکش عالی دارند
  • برخی از مدل ها را می توان به ابزارهای برقی متصل کرد تا به طور خودکار خرده چوب یا گرد و غبار را بمکد

معایب جاروبرقی مرطوب و خشک

  • سنگین و راحتی کمتر در خانه نسبت به جاروبرقی معمولی
  • اغلب فیلترهای بی کیفیت دارند
  • بهترین انتخاب برای یک خانواده معمولی نیست

مزایا جاروبرقی دستی

  • عالی برای تمیز کردن نقطه
  • به عنوان مکملی برای جاروبرقی سایز کامل شما مفید است
  • سبک وزن
  • آسان برای استفاده

معایب جاروبرقی دستی

  • برای تمیز کردن مناطق بزرگ خیلی کوچک است
  • اغلب قدرت مکش ضعیفی دارند
  • مدل های بی سیم دستی زمان کار بسیار کوتاهی دارند
  • ظرفیت های گرد و غبار، کوچک

مزایا جاروبرقی رباتی

  • تمیز کردن خودکار برای حفظ ظاهر مرتب طبقات شما
  • اغلب در تمیز کردن کف های سخت عالی است
  • بسیاری از آنها را می توان برنامه ریزی کرد تا در ساعات خاصی از روز تمیز کنند

معایب جاروبرقی رباتی

  • گران هستند
  • مکش کمتری نسبت به جاروبرقی معمولی دارد
  • قادر به تمیز کردن پله ها یا سایر مناطق نامناسب نیست
  • برای اتاق های شلوغ مناسب نیست

مزایا جاروبرقی فرش

  • خیلی ارزان
  • سبک و راحت
  • ساکت تر از جاروبرقی

معایب جاروبرقی فرش

  • بسیار کمتر از جاروبرقی موثر است
  • ظرفیت کوچک

قطعات جاروبرقی

  1. موتور: قلب هر جاروبرقی می باشد. موتور به یک فن متصل است که هوا را از طریق درگاه اگزوز عبور می دهد. قدرت موتور، یک عامل تعیین کننده قدرت مکش و عملکرد جاروبرقی است.
  2. کابل: اکثر جاروبرقی های سایز کامل، از کابل های برق برای انتقال برق به واحد مکش استفاده می کنند. کابل های برق در طیف وسیعی از طول های مختلف موجود هستند که همگی شعاع تمیزکنندگی متفاوتی را ارائه می دهند. در حالی که برخی از جاروبرقی ها دارای قابلیت جمع شدن خودکار سیم هستند، برخی دیگر نیاز دارند که سیم های برق آنها پس از استفاده به صورت دستی در اطراف دستگاه آنها پیچیده شود.
  3. میله: بسیاری از جاروبرقی‌ها دارای گره‌های تمیزکننده هستند که می‌توانند اتصالات مختلفی را در خود جای دهند و محدوده تمیز کردن بیشتری را افزایش دهند. برخی از میله ها را می‌توان برای تمیز کردن در امتداد سقف‌ها و سایر سطوحی که جاروبرقی‌ها به طور سنتی به آن دسترسی ندارند، گسترش داد. در برخی موارد، میله های تمیز کننده برق دار هستند و می توانند مستقیماً به یک نازل برق متصل شوند.
  4. شلنگ: یکی از ویژگی های جاروبرقی قوطی و برخی جاروبرقی های عمودی، شلنگ ها می باشند که برای ارائه محدوده تمیز کردن وسیع تری کاربرد دارند. برخی از شلنگ ها می توانند برای تمیز کردن همه کاره، ضمائم را در خود جای دهند.
  5. سیکلون: در جاروبرقی‌های بدون کیسه، یک سیکلون (که گاهی به عنوان فناوری سیکلون نیز شناخته می‌شود) خاک و زباله‌ها را در کاسه گرد و غبار خود قیف می‌کند و در آنجا ذخیره می‌شود تا زمانی که بتوان آن را دفع کرد.
  6. تسمه: این بخش مهم، برس جاروبرقی را در حرکت نگه می دارد.
  7. فیلترها: جاروبرقی ها معمولاً به دو فیلتر مجهز هستند. یکی فیلتر پست موتور است که از ورود زباله به مکانیسم های داخلی دستگاه جلوگیری می کند. دیگری ذرات هوای تخلیه شده را فیلتر می کند تا اطمینان حاصل شود که فقط هوای تمیز از جاروبرقی آزاد می شود. جاروبرقی هایی که مجهز به سیستم های فیلتراسیون HEPA هستند، می توانند تا 99.97 درصد از ذرات کوچک 0.3 میکرون را در داخل جاروبرقی جذب کنند. بنابراین آلرژن هایی که به داخل جاروبرقی کشیده می شوند، دوباره به خانه شما رها نمی شوند.
  8. کلید: دکمه روشن/خاموش کلید برق را می توان در قسمت های مختلف جاروبرقی قرار داد. برخی از جاروبرقی های قوطی دارای پدال های روشن/خاموش روی قوطی هستند که می توان با پا به آنها ضربه زد. سایر جاروبرقی‌ها دارای کلیدهای روشن/خاموش بر روی دسته‌های خود هستند که باعث می‌شود زمان تمیز کردن بسیار آسان شود
  9. ماژول کنترل: این نمایشگرهای دیجیتال اغلب در واحدهای مکش جاروبرقی مرکزی و جاروبرقی های منتخب مسکونی استفاده می شوند. اینها به کاربر هشدار می دهند که مشکلات، وضعیت کیف و سایر مشکلات احتمالی فیلتر شود.
  10. نیروی سر: همچنین به عنوان نیروی دهانه شناخته می شود، سر پاور در پایه اکثر جاروبرقی ها قرار دارد. اینها اغلب قابلیت تنظیم ارتفاع برس را برای تمیز کردن انواع کف ارائه می دهند. انواع مختلف آن، می‌توانند هر سطحی را تمیز کنند. از کف لخت گرفته تا فرش‌های عمیق. برخی از هدهای برق همچنین دارای پورت های گرفتگی هستند که به آسانی انسدادهایی را که ممکن است به دستگاه شما آسیب برسانند از بین می برند یا دارای چراغ های جلویی هستند که هنگام تمیز کردن دید بیشتری را ایجاد می کنند.
  11. غلتک قلم مو: غالباً در جاروبرقی‌هایی با نیروی سر برق یافت می‌شود. غلتک‌های برس (همچنین به عنوان برس غلتکی یا برس رول شناخته می‌شوند) الیاف را به هم می‌زنند تا تمیز کردن عمیق فرش‌ها و موکت‌ها را فراهم کنند. اینها معمولاً می‌توانند به گونه ای تنظیم شوند (به صورت خودکار یا با کنترل دستی)، تا ارتفاع‌های مختلف فرش را به‌درستی تمیز کنند یا برای جلوگیری از آسیب به کفپوش‌ها، خاموش شوند.
  12. چراغ جلو: یک چراغ جلو (معمولاً روی نیروی سر جاروبرقی قرار دارد) به روشن کردن مسیر تمیز کردن جاروبرقی کمک می کند. بنابراین می توانید هرگونه کثیفی یا زباله ای را که نیاز به تمیز کردن دارد، مشاهده کنید. اینها همچنین هنگام تمیز کردن زیر تخت‌ها و سایر اثاثیه که ممکن است نور کم باشد، دید بیشتری ایجاد می‌کنند.
  13. ضمیمه ها: اتصالات استاندارد جاروبرقی شامل ابزار شکاف، برس گردگیری و ابزار اثاثه یا لوازم داخلی است. بسیاری از جاروبرقی‌ها فضای ذخیره‌سازی داخلی را برای این ضمیمه‌ها ارائه می‌دهند تا در حین تمیز کردن، همیشه در دسترس باشند. برای تطبیق پذیری بیشتر، ضمائم اغلب روی میله تمیزکننده جارو برقی قرار می گیرند.

ویژگی های یک جاروبرقی خوب

مسلما وجود یک جارو برقی بهتر از عدم وجود آن می باشد. اما با این اوصاف، چند ویژگی وجود دارد که برخی جارو برقی ها را بهتر از سایرین می کند. قبل از خرید یک جاروبرقی جدید، مطمئن شوید که برخی از یا تمام ویژگی‌های زیر را دارد:

  • مکش قدرتمند
  • فیلترهای با کیفیت
  • کنترل های با موقعیت مناسب
  • سهولت استفاده عمومی
  • لوازم جانبی خوب
  • گارانتی

برترین برند های جاروبرقی در سال 2023:

  • بهترین جاروبرقی کلی: Miele

  • جاروبرقی بدون کیسه: Shark

  • جارو برقی عمودی کیسه ای: Kenmore

  • جاروبرقی قوطی بدون کیسه: Miele

  • جارو شارژی: Tineco

  • جاروبرقی عصایی سبک: Dyson

  • جارو برقی ربات: iRobot

 

تاریخچه جاروبرقی در ایران

بنا بر گزارشات، اولین جاروبرقی در ایران جارو برقی الکترولوکس بود. اما تولید جارو برقی در ایران از سال 1357 تحت لیسانس الکترولوکس سوئد آغاز شد. در اوایل این فعالیت ایران روز به روز شاهد افزایش تولید و تقاضای مشتریان جارو برقی بود. اما با شروع جنگ تحمیلی به دلیل شرایط سخت کشور میزان تولید کاهش یافت. در سال 1367 دومین خط تولید جارو برقی تحت لیسانس کمپانی AEG در کشور راه اندازی شد که بعد از آن در سال 1371 شرکت های دیگر شروع به تولید و ساخت جارو برقی در کشور کردند.

برترین برند های تولید جاروبرقی در ایران

بعد از شروع تحریم ها، برند های ایرانی فعالیت خود را گسترش دادند و پیشرفت چشم گیری در عرصه تولید لوازم خانگی داشته اند. این موضوع باعث شده تا رقابت در بازار لوازم خانگی ایرانی افزایش یابد همچنین عنوان بهترین مارک جاروبرقی ایرانی به برند های زیادی تعلق پیدا کند. در پاسخ به سوال جاروبرقی ایرانی چه مارکی خوبه می توان پاکشوما، پارس خزر، اسنوا، امرسان، دوو، تولیپس و بست را نام برد.