بررسی نرخ نو سازی

مهیار
5 بهمن 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
بررسی نرخ نو سازی

فهرست مطالب

بررسی نرخ نو سازی

نرخ نو سازی یا رفرش ریت؛ امروزه ما همه جوره با صفحه نمایش ها در ارتباطیم، استفاده کردن از گوشی تلفن، نگاه کردن به مانیتور کامپیوتر تو محل کار، داشنگاه یا خونه و یا تلویزیون تماشا کردن و برای همه ی ما مهم است که کیفیت این صفحه نمایش ها بالا باشد. یکی از مشخصه های مهم در صفحه نمایشگر، نرخ نو سازی یا Refresh Rate می باشد. آشنایی با نحوه عملکرد، مزایا و معایب رفرش ریت به ما در بهترین انتخاب کردن محصولاتمون کمک می کند. امروز قصد داریم رفرش ریت و به صورت کامل بررسی کنیم، پس با ما همراه باشید.

رفرش ریت چیست ؟

قبل از اینکه در مورد رفرش ریت صحبت کنیم باید ساختار تصاویر را بررسی کنیم. تصاویر ویدویی که ما مشاهده می کنیم حاصل قرار گیری تصاویر ثابت در کنار هم است. این تصاویر ثابت فریم نام دارد. پیکسل های موجود در نمایشگر، به طور مداوم در حال بروزرسانی می باشند تا بتوانند فریم بعدی را نمایش بدهند. هر نمایشگری یک برنامه زمانی برای این بروزرسانی ها دارد که به آن نرخ نو سازی یا رفرش ریت می گویند. در واقع رفرش ریت به تعداد دفعاتی که نمایشگر می تواند در 1 ثانیه تغییر کند می گویند. اگر رفرش ریت یک نمایشگر 60 هرتز باشد، در هر 1 ثانیه 60 بار بروز می شود.

کاربرد رفرش ریت
تفاوت هرتز

رفرش ریت هرچی بیشتر باشد، تصاویر نرم تر نشان داده می شوند. این نرمی تصاویر لذت تماشا کردن و کار کردن با صفحه نمایش را افزایش می دهد. رفرش حتی در کارکردن ساده با گوشی نیز تاثیر گذار است این تاثیر گذاری با مقایسه دو نمایشگر با هرتز های متفاوت برای ما ملموس می شود. مهمترین کاربرد رفرش ریت بالا در بازی های کامپیوتری رقابتی، تماشا کردن فیلم های اکشن، تدوین فیلم و ویدو می باشد.

نرخ نو سازی تلفن همراه

شرکت ها تا چند وقت اخیر به هرتز تلفن های همراه اهمیت نمی دادند. رفرش ریت تمام گوشی ها 60 هرتز بود تا شرکت Razer که در زمینه ی وسایل جانبی گیمینگ فعالیت دارد، اولین گوشی خود را با 120 هرتز تولید کرد. پس از آن شرکت ها برای رقابت هرتز گوشی خود را بالا بردند. از طرفی بازی های اکشن موبایل در سال های اخیر به شدت رونق گرفته است که یکی از دلایل نیاز به رفرش بالا می باشد. یکی از مشکلات رفرش ریت بالا در تلفن همراه مصرف زیاد باتری بود که شرکت ها را برای ساخت رفرش ریت بالا به عقب راند.
شرکت ها برای مقابله با این مشکل صفحه نمایش جدید با نام LTPO ساختند. این صفحه نمایش ها که در تمام گوشی های بالا رده جدید استفاده می شود قابلیت تنظیم رفرش ریت از 1 تا 120 را دارد. بخاطر وجود این قابلیت هر موقع که صفحه نمایش نیاز دارد رفرش ریت آن را بالا می برد و در مصارف معمولی پایین نگه می دارد این کار تاثیر بسزایی در کاهش مصرف انرژی دارد.

نرخ نو سازی در تلویزیون

تلویزیون ها هم مانند تلفن های همراه اخیرا با رفرش ریت بالا همراه شدند. یکی از دلایل عمده آن می تواند پیشرفته تر شدن کنسول های بازی نسل جدید یعنی PS5 و Xbox Series X/S باشد. کنسول های نسل پیش اکثرا فریم ریت 30 تا 60 FPS داشتند که برای استفاده از آنها یک تلویزیون 60 هرتز مناسب بود. اما کنسول های جدید امکان ارتقاء تا 120FPS را دارند و به همین منظور به یک تلویزیون با رفرش ریت 120 نیاز مند می باشند.

نرخ نو سازی در مانیتور

نرخ نو سازی در بازی ویدویی

نرخ نو سازی در بازی ویدویی

 

بر خلاف 2 دسته قبلی، کامپیوتر ها از قدرت بالا تری در ارائه تصویر و فریم ریت بالا دارند. به همین منظور رفرش ریت در مانیتور ها یک مشخصه بسیار مهم به حساب می آید. البته برای مصارف اداری مانند تایپ کردن، برنامه های آفیس، وب گردی مانیتور 60 هرتز کافی می باشد. اما در زمینه ی بازی های کامپیوتری و تدوین فیلم هرتز بالا بسیار مهم است چون باعث روان تر شدن بصری می شوند. فک کنید یک سیستم بسیار قوی تهیه کرده اید ولی اگر یک مانیتور ضعیف داشته باشید نمی توانید از پتانسیل آن استفاده کنید. امروزه مانیتورها حتی با رفرش ریت 360 هرتز نیز ساخته می شوند.

کلام آخر

رفرش ریت یا نرخ نو سازی تاثیر بسزایی در صفحه نمایش دارد و باعث بهتر دیده شدن تصاویر می شود. اما در تمام شرایط مورد استفاده قرار نمی گیرند. بهترین راه انتخاب شناخت نیاز خود و انتخاب نمایشگر متناسب با آن می باشد.


طبق توضیحات تکمیلی در متن بالا شما می توانید محصولات برندهای مختلف در راستای کالا و لوازم خانگی را در فروشگاه برادران حبیب زاده مشاهده کنید.

برای ورود به سایت 365 کالا کلیک کنید

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.