بخاری گازی چیست و چگونه اختراع شد؟

arya
27 اسفند 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
بخاری گازی چیست و چگونه اختراع شد؟

بخاری گازی چیست و چگونه اختراع شد؟

بخاری یا سیستم گرمایش چیست ؟

سیستم گرمایش، مکانیزمی برای حفظ دما در سطح قابل قبول با استفاده از انرژی حرارتی، در خانه، اداره، و یا مسکن می باشد. اغلب بخشی از یک سیستم HVAC (گرمایش، تهویه، تهویه مطبوع) است. یک سیستم گرمایش ممکن است یک سیستم گرمایش مرکزی یا توزیع شده باشد.

تاریخچه گرمایش و پیدایش بخاری

تاریخچه گرمایش، از نظر فنی با کشف آتش توسط انسان آغاز شد. اما خوشبختانه از زمان پرومتئوس پیشرفت های چشمگیری حاصل گشت. مردم برای گرم کردن خانه‌های خود، آتش‌گاه‌ها و آتش‌گاه‌هایی ایجاد کردند. یونانیان، در روم باستان سیستم گرمایش متمرکز را با به گردش درآوردن گرمایی که توسط آتش تولید می شد، از طریق دودکش ها در زمین ایجاد کردند. سپس امپراتوری روم اولین شکل گرمایش تابشی را با کوره‌هایی که فضاهای خالی زیر طبقات را، با لوله‌های که به دیوار متصل می‌شد گرم می‌کردند، توسعه داد. متأسفانه، هر دوی این پیشرفت‌ها با امپراتوری روم سقوط کرد و شیوه‌های گرمایشی ابتدایی‌تر دوباره رایج شد.

 در سال 1741 بنجامین فرانکلین، بخاری فرانکلین را اختراع کرد که از یک سیفون معکوس برای گردش هوا و تولید گرمای بیشتر و دود کمتر استفاده می کرد. در اواخر دهه 1700، جیمز وات، یک سیستم مبتنی بر بخار را، با استفاده از یک منقل مرکزی و یک سری لوله توسعه داد. سپس ویلیام استروت، اولین سیستمی را اختراع کرد که شبیه فرآیند گرمایش مدرن، با استفاده از یک کوره هوای گرم برای گرم کردن هوای سرد بود؛ که سپس از طریق مجاری به هر اتاق می‌رفت. فرانتس سان گالی، با اختراع رادیاتور، به نوسازی گرمایش ادامه داد. توماس ادیسون، با تغییر منبع انرژی مورد نیاز برای گرمایش، بخاری برقی را در سال 1883 اختراع کرد.

در طی چند دهه بعدی، بخاری های دیواری، با استفاده از ترکیبی از کوره زغال، فن برقی و کانال کشی در سراسر خانه، اختراع شدند. نوآوری بزرگ بعدی در دهه 1940، زمانی که رابرت سی وبر، پمپ حرارتی منبع زمینی مبادله مستقیم را ایجاد کرد. این دستگاه، یک سیستم مبتنی بر مبرد است که از گرمای زمین استفاده می کند.

بخاری گازی چیست ؟

بخاری گازی، وسیله ای برای گرمایش خانه است که گرمای آن، از گاز طبیعی تولید می شود. گاز طبیعی در بخاری، مشتعل می شود و هوا را گرم می کند و سپس در سرتاسر خانه ارسال می شود. یک بخاری گازی کاملاً کارآمد نیاز دارد که همه اجزای آن هماهنگ کار کنند.

انواع بخاری گازی

بخاری گازی اتاق :

این بخاری به طور خاص برای ارائه گرمای تابشی دنج در خانه شما طراحی شده است. این بخاری ها، بسیار قابل اعتماد و با کیفیت عالی هستند. آنها را می توان به گونه ای ساخت که در یک شومینه از قبل موجود قرار بگیرند و برای گرم کردن مناطق انتخاب شده خانه، پیکربندی شوند. بخاری های اتاق گازی به صورت بخاری گازی دودکش باز، کنوکتور تابشی و بخاری گازی دیواری در دسترس هستند.

بخاری گازی اتاق

بخاری گازی بدون دودکش :

بخاری‌های گازی بدون دودکش، ویژگی‌های پیشرفته مختلفی از جمله کنترل از راه دور، کنترل ترموستاتیک، تایمرهای قابل برنامه‌ریزی دوقلو، عملکرد قفل کودک، گارانتی قوی و ویژگی‌های ایمنی قطع و وصل را ارائه می‌دهند. آنها می توانند بین 6.2 تا 6.5 کیلو وات گرما را در حالی که انرژی خود را با LPG یا گاز طبیعی تامین می کنند.

سهولت نصب، اندازه ظرفیت، اندازه فیزیکی، وزن، تعمیر و نگهداری و قابل حمل بودن این بخاری ها را بیشتر مورد توجه قرار داده و برای خانه شما بهترین انتخاب هستند. با این حال، آنها گازهای حاصل از احتراق را منتشر می کنند و به همین دلیل ممکن است روی جنین در زنان باردار، کودکان بسیار خردسال، سالمندان و کسانی که مشکلات سلامتی دارند، تأثیر بگذارند.

بخاری گازی بدون دودکش

بخاری های تابشی گازی :

این بخاری ها به گونه ای طراحی شدند که گرمای مشابه آنچه از خورشید دریافت می کنیم را ارائه دهند. آنها را می توان طوری پیکربندی کرد که گرما را به مناطق خاصی از یک فضای داخلی ارائه کند. بخاری های تابشی به راحتی نصب می شوند و در اندازه های کوچک تولید می شوند و برای فضاهای داخلی کوچک مانند اتاق خواب مناسب هستند.

از آنجایی که آنها گزینه ای کم هزینه هستند و برای کار کردن نیازی به برق ندارند، بسیاری آنها را بر دیگران ترجیح می دهند. تنها نقطه ضعف در اینجا سبک غیرجذاب و توزیع نابرابر گرما آنهاست. زیرا بیشتر گرما در فضایی که مستقیماً در مقابل بخاری قرار دارد احساس می شود.

بخاری های تابشی

بخاری های کنوکتور گازی :

این بخاری ها با گرم کردن منطقه در یک فضای معین از طریق حرکت همرفتی کار می کنند. آنها از یک فن در کنار یک مشعل گاز استفاده می کنند تا گرما را به طور مساوی در یک اتاق توزیع کنند. بخاری های کنوکتور گازی، دارای چندین ویژگی پیشرفته مانند فناوری کم انتشار، کنترل ترموستاتیک الکترونیکی، ظاهری مدرن و کنترل از راه دور هستند. با این حال، بخاری های کنوکتور گازی، به دلیل این ویژگی ها تا حدودی گران تر از انواع دیگر بخاری های گازی هستند.

بخاری های کنوکتور

بخاری گازی دودکش دار :

بخاری های گازی دودکش دار با توجه به طراحی آن ها فقط در مکان های خاصی قابل نصب هستند. آنها قادر به ارائه گرما بدون تولید گازهای گلخانه ای احتراق داخلی هستند. نام دودکش ثابت از این واقعیت گرفته شده است که گازهای احتراق به دلیل گاز سوزی مستقیماً در فضای بیرونی خانه از طریق یک لوله دودکش ثابت تولید می شوند.

لوله یا روی دیوار یا سقف ثابت می شود. بخاری های گازی دارای خمیدگی 90 درجه هستند و بسیار گران هستند. اگر سبک و کارایی آن چیزی است که به دنبال آن هستید، یک بخاری گازی دودکش برقی را در نظر بگیرید.

بخاری گازی دودکش دار

بخاری های گازی چگونه کار می کنند؟

بخاری ها و کوره های گازی با روشن کردن چندین مشعل واقع در محفظه احتراق کار می کنند. هنگامی که جرقه زن، سبب جرقه می شود، گرما به مبدل حرارتی منتقل می شود. دمنده ها درگیر می شوند و هوا را از طریق مجاری که به اتاق های مختلف می روند به بیرون می فرستند.

گاز طبیعی یا پروپان مایع، برای تغذیه مشعل ها استفاده می شود. تعدادی از این کوره ها، برای استفاده از هر یک از این دو سوخت طراحی می شوند.

اگر سیستم شما به نوعی کار نمی کند، روش های زیر را امتحان کنید:

  1. فیلترهای هوا را تمیز کنید : فیلتر هوای کثیف معمولاً می تواند جریان مداوم هوا را مسدود کند. اگر چنین اتفاقی افتاد، به یاد داشته باشید که همیشه فیلترهای HVAC خود را تمیز یا تعویض کنید. علاوه بر این، دریچه های خانه شما باید باز و بدون مانع باشند.
  2. کلید بخاری را چک کنید : برای اینکه بخاری گازی شما راه اندازی شود، باید کلید بخاری گازی خود را روشن کنید تا کار کند. بنابراین، مطمئن شوید که دوبار بررسی کنید که آیا واقعاً روشن است.
  3. ترموستات خود را برنامه ریزی کنید : مطمئن شوید که ترموستات شما روشن است. اگر ترموستات شما روی “Auto” یا “Heat” قرار دارد، مطمئن شوید که دما روی بالاترین سطح، تنظیم شده است. با این حال، رسیدن به این امر ممکن است چند لحظه طول بکشد.
  4. چراغ پیلوت را بررسی کنید : یک چراغ پیلوت معیوب یا کثیف اغلب از روشن شدن بخاری گازی شما جلوگیری می کند. به طور کلی توصیه می شود در این سناریو با یک متخصص مشورت کنید، مگر اینکه فکر کنید می توانید خودتان چراغ پیلوت را تعمیر کنید. با خاموش کردن برق و گاز طبیعی بخاری خود، کار را شروع کنید.
  5. اطمینان از تامین گاز مناسب : اطمینان حاصل کنید که بخاری گازی یا دستگاه شما به درستی به منبع گاز متصل است و گاز کافی دریافت می کند. سپس، بررسی کنید که شیر تنظیم کننده گاز در موقعیت “روشن” قرار دارد تا این کار انجام شود.
نکاتی هنگام خرید بخاری باید به آنها توجه کنید :
  • ایمنی: بخاری باید دارای ویژگی های ایمنی برای محافظت از خانه، حیوانات خانگی و کودکان باشد. مکانیزمی برای خاموش شدن در صورت گرمای بیش از حد ایده آل است.

  • تنظیمات کنترل: کنترل های بصری دما کارکرد بخاری شما را آسان و راحت می کند. کنترل های بی سیم انعطاف پذیری بیشتری را ارائه می دهند.

  • خروجی حرارت: باید ظرفیت گرمایش بخاری خود، اندازه منطقه ای که می خواهید گرم کنید و محیط اطراف آن را در نظر بگیرید.

  • بهره وری انرژی: برای پایین نگه داشتن هزینه های جاری، می خواهید بخاری انتخاب کنید که در مصرف انرژی صرفه جویی کند. رتبه بندی ستاره انرژی بخاری را بررسی کنید، و اینکه آیا دارای ویژگی های اضافی مانند ترموستات های قابل تنظیم یا حالت های عملکرد صرفه جویی در انرژی است.

  • گارانتی: مهم است که بدانید بخاری شما تحت گارانتی محافظت می شود.

بهترین برند های بخاری گازی جهان

  • Daikin

  • Goodman

  • Lennox

  • Rheem

  • Ruud

  • Trane

  • York

  • HEIL

بهترین برند های بخاری برقی ایران

  • ایران شرق

  • نیک کالا

  • آبسال

  • پلار

  • انرژی

  • توان

  • پارس خزر