انواع کیفیت تصویر تلویزیون

مهیار
2 بهمن 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
تفاوت کیفیت تصویر تلویزیون خانگی

فهرست مطالب

انواع کیفیت تصویر تلویزیون

مهم ترین ویژگی تلویزیون ها قطعا کیفیت تصویر آنها می باشد. تمام افراد بیشتر سعی بر این دارند تا تلویزیون های با کیفیتی خریداری کنند تا از تماشا کردن آن لذت ببرند. شناسه های زیادی وجود دارند در وضوح تصویر تلویزیون تاثیر می گذارند. سرعت رفرش ریت، روشنایی نمایشگر، کنتراست وضوح رنگ،پنل تصویری اما مهم ترین آن رزولوشن می باشد. این مسئله فقط در مورد تلویزیون های خانگی نمی باشد. بلکه در انتخاب گوشی تلفن همراه، لپتاپ، مانیتور برای کامپیوتر، تمام این مسائل صدق می کند.

رزولوشن چیست ؟

به احتمال خیلی زیاد شما نام کیفیت های تصویری مثل SD.HD، Full HD، 4K را شنیده اید. تمام این کیفیت ها در واقع نام یک رزولوشن خاصی می باشند. در واقع یک سری رزولوشن های استاندارد در دنیا تعریف شده است و آن ها را نام گذاری کرده اند. برای مثال کیفیت Full HD دارای رزولوشن 1920 در 1080 (1920×1080) می باشد. این اعداد نشانگر تعداد پیکسل های موجود درون نمایشگر می باشند. 1080 تعداد پیکسل های عمودی و 1920 تعداد پیکسل های افقی می باشند.

کیفیت SD

این کیفیت با رزولوشن 720×480 دیگر دوره اش تمام شده است. کیفیت SD به اندازه ای پایین می باشد که دیگر امروزه برای مصرف کنندگان قابل قبول نیست. از این کیفیت در دی وی دی های قدیمی استفاده می شد. بعضی از شرکت ها هم در تلویزیون های 32 اینچ قدیمی خود از این کیفیت استفاده کرده بودند. ممکن است در پخش ویدویی این کیفیت را با نام 480p دیده باشید. اما امروزه با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی دیگر امکان ندارد که از این کیفیت استفاده شود.

کیفیت HD

انقلابی ترین کیفیت صفحه نمایش HD می باشد. این کیفیت از سال 1998 وراد عرصه ی تکنولوژی شد. و باعث افزایش کیفیت برنامه های ورزشی، سرگرمی، اخبار و به طور کلی کل برنامه های تلویزیونی را با کیفیت و متحول کرد. این کیفیت دارای رزولوشون 1280×720 می باشد که به آن کیفیت 720p نیز می گویند.
واژه HD به معنی High definition (کیفیت بالا) می باشد. اندکی بعد از ظهور HD یک کابلی ساخته شد با نام HDMI ، این کابل قابلیت انتقال تصویر و صوت بدون فشرده کردن آنرا داشت. ترکیب این دو تکنولوژی در اوایل دهه 2000 ، صنعت صوتی تصویری را بطور کلی عوض کرد.

کیفیت Full HD

کیفیت Full HD در مقایسه با کیفیت قبلی خودش یعنی HD پیشرفت چشم گیری داشته است. حالا در صفحه نمایش های Full HD به لطف وضوح بالای آن کوچکترین جزئیات نیز قابل مشاهده بودند. طولی نکشید تا این کیفیت تبدیل شد به رایج ترین و استاندارد ترین کیفیت ویدویی دنیا.
این کیفیت دارای رزولوشن 1920×1080 با نسبیت تصویر 16.9 می باشد که به آن کیفیت 1080p نیز می گویند.. امروزه اکثر نمایشگر ها و فیلم ها در کیفیت Full HD تولید می شوند.

کیفیت UHD و 4K

تفاوت کیفیت 4k با بقیه

UHD: جهش بزرگ تکنولوژی در این کیفیت مشاهده می شود. این کیفیت دارای رزولوشن 3840×2160 می باشد که 4 برابر کیفیت Full HD است. به قدری این کیفیت زیاد است که وقتی یک تصویر UHD میبینید حس میکنید که انگار شما آنجا حضور دارید و با چشمان خودتون آن محیط را مشاهده می کنید.
4K: کیفیت 4K تقریبا همان UHD می باشد. تنها تفاوت آن ها در این است که : کیفیت 4K برای سینما های دیجیتال و کیفیت UHD برای نمایشگر های خانگی استفاده می شود. از نظر وضوح تصویر و رزولوشن، کیفیت 4K دارای رزولوشن 4096×2160 پیکسل می باشد که 256 پیکسل از UHD بیشتر است از نظر وضوح تصویر هم کمی بهتر از UHD می باشد.
یکی از مشکلات رایج این دو کیفیت، کمبود وجود فیلم و برنامه با کیفیت 4K برای پخش می باشد. چون وقتی بالاترین حد کیفیت را می توانیم از یک نمایشگر بگیریم که تصویر در حال پخش هم در کیفیت 4K ضبط شده باشد. که این اتفاق در حال حاضر بسیار کم است اما با پیشرفت تکنولوژی روزی می رسد که تمام برنامه ها در کیفیت 4K و حتی بالا تر از آن باشند.


طبق توضیحات تکمیلی در متن بالا شما می توانید محصولات برندهای مختلف در راستای کالا و لوازم خانگی را در فروشگاه برادران حبیب زاده مشاهده کنید.

برای ورود به سایت 365 کالا کلیک کنید

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.