انواع موتور ها در ماشین لباسشویی؛ بررسی موتور BLDC و دایرکت درایو

مهیار
12 بهمن 1401
1 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
انواع موتور های لباسشویی

فهرست مطالب

انواع موتور ها در ماشین لباسشویی؛ بررسی موتور BLDC و دایرکت درایو

آرامش خانه و فضای داخل آشپزخانه برای ما بسیار مهم است و دوست نداریم این آرامش از بین برود. از این رو صدا و لرزش زیاد ماشین لباسشویی های قدیمی که معمولا در آشپرخانه ها نصب می شد یک مشکل بزرگ به حساب می آمد. در موتور این لباسشویی ها تسمه عامل گردش موتور بود و اصطلاحا به آن موتور تسمه ای می گفتند. علاوه بر صدا و لرزش، مصرف انرژی موتور های تسمه ای نیز بسیار زیاد است.

 

موتور های دایرکت درایو

موتور دایرکت درایو

شرکت ها برای حل این مشکلات، موتور های بدون تسمه ای به نام Direct Drive (DD) را تولید کردند. در ساختار این موتور ها تسمه حذف شده است و موتور بدون دخالت عناصر انتقال مکانیکی به دیگ شستشو متصل است. همین موضوع باعث کاهش چشم گیر صدا و لرزش محصول می شود. همچنین بخاطر گشتاور بالای این موتور ها، به آن موتور گشتاور نیز گفته می شود. این فناوری در صرفه جویی در مصرف انرژی و افزایش عمر ماشین لباسشویی بسیار موثر است. به دلیل حذف تسمه، فضای داخلی این دستگاه ها بزرگ تر شده و به شرکت ها امکان ساخت دیگ های بزرگ تری را می دهد.

موتور های اینورتر دایرکت درایو

این مدل ها هم مانند دایرکت درایو، بدون تسمه است و برای راه اندازی آن از برد الکترونیکی یا درایور استفاده می شود. همچنین بدون تسمه و قرقره با کمک آهنربا به مرکز دیگ متصل می شود و بار را به حرکت در می آورد.

تفاوت موتور های اینورتر دایرکت درایو با دایرکت درایو؛ موتور های اینورتر قوی تر عمل می کنند، لرزش و صدا را به حداقل می رسانند و مصرف انرژی آنها بسیار کمتر است.

بیشتر بخوانید: کمپرسور دیجیتال اینورتر در یخچال فریزر

 

 

موتور های BLDC در لباسشویی

موتور BLDC

ممکن است نام این موتور ها را در ماشین لباسشویی های پاکشوما دیده باشید و برای شما سوال شده باشد که این موتور ها چگونه کار میکنند. نسل جدید ( نسل 3 ) موتور های اینورتر که به موتور الکتریکی جریان مستقیم بدون جاروبک (BrushLess Direct Current) معروف است. موتور های معمولی فقط در شرایط خاصی می توانند به بیشترین گشتاور خود برسند اما این موتور ها می توانند به طور مداوم در حداکثر گشتاور بدون آسیب دیدن کار کنند، همین موضوع باعث می شود که از راندمان بسیار بالایی برخوردار باشند. به دلیل گشتاور بالا، سرعت چرخش مطلوبی حاصل می شود و به همین دلیل موتور های BLDC از کنترل پذیری بالایی برخورداند که باعث کاهش مصرف انرژی و تولید گرما می شود. همچنین در مدل هایی که موتور به باطری متصل است طول عمر بیشتری دارد. در موتور BLDC به دلیل حذف ذغال و جاروبک و استفاده از نیروی آهنربایی، باعث از بین رفتن اصطکاک شده و علاوه بر سرعت و قدرت بالای آنها از صدا و لرزش بسیار کمی برخوردارند همچنین می توانند مصرف انرژی را تا حد زیادی کاهش دهند.


                                    برای ورود به سایت 365 کالا کلیک کنید